Problem 2 takts kunniga titta hit!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
H4 skrev:
Du ska köra med 98... så det är nog inte fel på det.

Jag lyckades tanka 95 i min för att jag visste inte... borde väl gå klart bättre med 98, eller? Även på dem låga varven.

Enda grejen jag kan komma på är väll att du kan slipa spikningar med 98 bränslet...olika bränslen ger ju inte mer effekt bara antänds olika lätt... om man gämför 95-96-98-100

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
RS "Alex" skrev:
Enda grejen jag kan komma på är väll att du kan slipa spikningar med 98 bränslet...olika bränslen ger ju inte mer effekt bara antänds olika lätt... om man gämför 95-96-98-100
det är klart 98 ger mer effekt då oktantalet är högre.. alltså mer explosivt medel på en liter än vad det är i 95.

Föresten.. du har inte kolven på rätt ställe då.. det kan strula till det ordentligt har jag hört.. :rolleyes:

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
philsson skrev:
det är klart 98 ger mer effekt då oktantalet är högre.. alltså mer explosivt medel på en liter än vad det är i 95.

Föresten.. du har inte kolven på rätt ställe då.. det kan strula till det ordentligt har jag hört.. :rolleyes:

Oktan är väl knappast nåt explosivt :va ...
Ju mer oktan desto långsammare brinner bränslet och det blir svårare att få fjutt på det. Anledningen till högoktaningt används i supertrimmade motorer är att bränslet utsätts för högt tryck, är oktanen för låg värmedetonerar bränslet vilket inte är så fruktansvärt nyttigt för motorn :3freak .
Så mer oktan ger egentligen mindre kraft(Iofs väldigt marginellt, men ändå.), men det går att ta ur mer ur en motor som går på högoktanigt.

Last edited:

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Om ni som har svarat att jag ska köra på 98 så om ni läser så kör jag på ca 106 oktanig.. och det funkar riktigt bra!

Åter till frågan.. det var avgasporten som hade sotat igen.. Fick ta till med kofot :hihi Men nu är allt som vanligt igen och vi ligger ute på vägarna igen! :) Tack för all hjälp!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024