Problem 2 takts kunniga titta hit!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
H4 skrev:
Du ska köra med 98... så det är nog inte fel på det.

Jag lyckades tanka 95 i min för att jag visste inte... borde väl gå klart bättre med 98, eller? Även på dem låga varven.

Enda grejen jag kan komma på är väll att du kan slipa spikningar med 98 bränslet...olika bränslen ger ju inte mer effekt bara antänds olika lätt... om man gämför 95-96-98-100
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
RS "Alex" skrev:
Enda grejen jag kan komma på är väll att du kan slipa spikningar med 98 bränslet...olika bränslen ger ju inte mer effekt bara antänds olika lätt... om man gämför 95-96-98-100
det är klart 98 ger mer effekt då oktantalet är högre.. alltså mer explosivt medel på en liter än vad det är i 95.

Föresten.. du har inte kolven på rätt ställe då.. det kan strula till det ordentligt har jag hört.. :rolleyes:
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
philsson skrev:
det är klart 98 ger mer effekt då oktantalet är högre.. alltså mer explosivt medel på en liter än vad det är i 95.

Föresten.. du har inte kolven på rätt ställe då.. det kan strula till det ordentligt har jag hört.. :rolleyes:

Oktan är väl knappast nåt explosivt :va ...
Ju mer oktan desto långsammare brinner bränslet och det blir svårare att få fjutt på det. Anledningen till högoktaningt används i supertrimmade motorer är att bränslet utsätts för högt tryck, är oktanen för låg värmedetonerar bränslet vilket inte är så fruktansvärt nyttigt för motorn :3freak .
Så mer oktan ger egentligen mindre kraft(Iofs väldigt marginellt, men ändå.), men det går att ta ur mer ur en motor som går på högoktanigt.
 
Last edited:

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Om ni som har svarat att jag ska köra på 98 så om ni läser så kör jag på ca 106 oktanig.. och det funkar riktigt bra!

Åter till frågan.. det var avgasporten som hade sotat igen.. Fick ta till med kofot :hihi Men nu är allt som vanligt igen och vi ligger ute på vägarna igen! :) Tack för all hjälp!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top