Problem att fa upp hojen(!?)

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Jörgen samt jag själv är smartast på SH!
Hade det inte varit för att han skrev ner höjdproblemet först så hade jag tagit åt mig hela äran själv! :mad:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Atmosfärstrycket sjunker ca 1% per 100m upp till ungefär 2000m över havet.
Så en effektsänkning runt 7.5% var säkert vad du upplevde.:D

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Hoppas du har det behagligt i Rom, det är inte helt svalt där så här års kan jag tänka mig.

Det regnar har :mad:

Byt hoj ! Jag slangade med SD'n på Trollstigen i somras o högsta punkten där är oxå ca 700-750 m. Inte en tillstymmelse till att tveka ! Slangade på väg upp till Galdhöpiggen oxå , ca 1500 möh....:tungan

Atmosfärstrycket sjunker ca 1% per 100m upp till ungefär 2000m över havet.
Så en effektsänkning runt 7.5% var säkert vad du upplevde.:D

Jag det kanns ju lite sadar att 750 meter ska gora en sadan skillnad. I helgen ska jag upp pa 800 meter och testa lite utan packning o skit. Om det fortsatter att bete sig sadar kommer jag att kontakta Yamaha och fraga vad det ar fragan om. Man kan ju tycka att man inte ens ska kanna av den minimala effektforlusten (eller oxo e det fel pa mig :) ).

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det regnar har :mad:

Jag det kanns ju lite sadar att 750 meter ska gora en sadan skillnad. I helgen ska jag upp pa 800 meter och testa lite utan packning o skit. Om det fortsatter att bete sig sadar kommer jag att kontakta Yamaha och fraga vad det ar fragan om. Man kan ju tycka att man inte ens ska kanna av den minimala effektforlusten (eller oxo e det fel pa mig :) ).

Förmodligen går din hoj lite fett från scratch, då blir det ju fett grande i tunn luft.

Men åas trodde jag att moderna hojar med MAP-sensor, AP-sensor, AT-sensor och i vissa fall även lambda-sond, skulle klara att adaptera bättre till höjd-/och tempskillnader.

Det har regnat en del i Sthlmstrakten också kan jag trösta dig med. :)

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Kan glädja dig med att det regnat här oxå..:) . Har precis kommit online igen efter att ha haft modem o elände utdraget pga ganska rejäl åska. Se till så vädret blir bättre neråt Österrike/Italien/Kroatien.... Touringen startar om drygt 1 mån:)

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Dizzar du min bil!?? Jo visst blev den trött... det stod 95 oktan på pumpen, men det var nog hälften diesel eller nåt.

Sen när vi kom till frankrike och tankade igen gick den bra direkt :)

F.ö: När jag bytte däck på min KTM 450 fick jag samma problem, men det var ju att däcket spann för det var så nytt. Spann på både 1,2 och 3an vid fullgas.... Ett annat problem jag var med om lite efteråt när däcket var inslitet var att jag inte heller fick upp den... men det berodde på att jag hade för mkt olja i hojjen (1 liter för mycket).

Hällde ut lite så funkade det :)

Tänkte precis samma sak.

Åkte genom Schweiz förra sommaren med en V70 2.4 (170 hk).
Den automatlådan fick minsann jobba när vi var uppe i bergen, kändes helt orkeslös och stundtals fanns där nog inte mer än 120hk, tröttaste åket jag vart med om! :hihi

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0