Problem bakhjul (lager?) Yamaha R1 -98

Pips

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2013
Hoj
Yamaha XJ600 -86, Yamaha R1 -98
Jo, det var ju som så här...

Skulle till att spänna kedjan på min hoj. Detta är en operation som jag ej tidigare utfört. Muttern till bakaxeln satt väldigt löst när jag lossade den (enl spec skall den sitta med 150 nm). Jag spände med spännskruvarna först, och eftersom jag tyckt den gått fint så spände jag per sexkant tills jag fick rätt spel på kedjan. So far so good. Men när jag sen drar åt muttern till bakaxeln, denna gång med vad jag tycker är korrekt moment så går hjulet lite trögt. Jag drar då med momentnyckel till korrekt moment, och samma fenomen uppstår. Efter detta ser jag med skjutmått och mätande på svingen till att axeln ligger rakt. Efter åtdragande med momentnyckel är det lika trögt att rotera hjulet.
Jag funderar på om det är möjligt att tidigare ägare monterat hela rasket fel, då det i min värld ej bör gå att påverka lagerspelet genom den axiella kraft som kommer från bakaxelns mutter (jag gör ett antagande här, det bör vara spårkullager här?). Dessutom har jag ju dragit åt muttern med det åtdragningsmoment som anges i servicemanualen.
Jag provade att med cykeln upphissad starta och köra upp den till ca 120 km/h, men det var fortfarande någon slags anliggning efter detta. Bromsen ligger ICKE an.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du tänker helt rätt; man ska kunna dra muttern till Häcklefjäll utan att det påverkar spänning i lagren. Ett möjligt fel är att man vid lagerbyte missat att montera den distans (ett rör som ligger i navet och ligger an mot hjullagrens innerringar) som ska överföra kraften från hjulmuttern/axeln eller att distansen använts som vergtyg för att få ut ett lager och därför inte håller rätt mått längre. Om lagren monterats felaktigt (inte bottnat i sina lägen) kan du få samma symptom.
En sista grej: Kolla att alla yttre distanser o.s.v. är rätt monterade - jämför med en reservdelskatalog som du nog hittar på nätet.

Pips

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2013
Hoj
Tack för svaret.
Jag skall demontera hjulet och titta om det ser ut att stämma, har ju en verkstadshandbok med bra bilder i.
Går det att få fram måtten på dessa distanser? Har tillgång till mekanisk verkstad så att tillverka nya är ju en smal sak.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Låter definitivt som nån glömt en distans, hade en kompis som gjorde det och svarvade ett snyggt spår i svingen med drevmuttrarna uta att märka det...

Pips

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2013
Hoj
Efter dagens skruvande har jag kommit fram till att föregående klåpare haft sönder bussningen som sitter i nållagret, antagligen genom att använda det som drivdorn vid lagerbyte. Såg så ut i alla fall. Det satt ävenfelmonterat så själva distansen satt i lagret och inte tvärt om...Suck.
Jag köpte nya kullager på Momentum men de hade inte nållagret, det kändes friskt, känns ju dumt att inte byta allt men jag vill ha den funderande så beställer jag ett helt kit sen. Tyvärr fick jag fel lager till drevsidan så kunde ej få ihop allting idag.

Den demolerade bussningen svarvade jag en ny av något så ädelt som titan. Men jag gjorde den lika djup som den demolerade biten (17 mm). Ser dock ut som att den kunde varit längre...
Har någon här måtten på distanshylsan och bussningen som sitter runt nållagret?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Du får gärna dela med dig av arbetet med bilder :) men tyvärr vet jag inte måtten.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har nån drivit i lagret genom att slå på inneringen via distansen alltså? :näsblod
Har inte sett lösningen med nållager i hjul, bilder?

Pips

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2013
Hoj
Hehe, bilder på detta är väl kanske inte så mycket att se?
Om du letar upp en sprängskiss på bakhjulet till R1 från 1998 så kan du se konstruktionen.

Den ringen som var demolerad måste ha använts som drivdorn, ja. Det var precis såna skador som det blir när man bankar så.

Hur som helst så är felet nu åtgärdat. Den första hylsan jag svarvade (den demolerade var den yttre distansringen (bromskivans sida) tydligen. Den distansring som sitter i nållagret fanns inte där öht vid demonteringen och det var då detta som ställde till mitt problem. Jag svarvade en ny i rostfritt och drog ihop alltsammans med rätt moment och tralala - hjulet roterar som det ska igen!

Lagret på drevsidan blev dock aldrig bytt, detta var något väldigt udda dimension då det stod 6206 på märkningen, men med 28mm innerdiameter (6206 har 30 mm). Jag får beställa en komplett lagersats och byta nållager samt detta kullagret, men nu fungerar ju hojen för tillfället som den ska iallafall.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hehe, bilder på detta är väl kanske inte så mycket att se?
Om du letar upp en sprängskiss på bakhjulet till R1 från 1998 så kan du se konstruktionen.

Den ringen som var demolerad måste ha använts som drivdorn, ja. Det var precis såna skador som det blir när man bankar så.

Hur som helst så är felet nu åtgärdat. Den första hylsan jag svarvade (den demolerade var den yttre distansringen (bromskivans sida) tydligen. Den distansring som sitter i nållagret fanns inte där öht vid demonteringen och det var då detta som ställde till mitt problem. Jag svarvade en ny i rostfritt och drog ihop alltsammans med rätt moment och tralala - hjulet roterar som det ska igen!

Lagret på drevsidan blev dock aldrig bytt, detta var något väldigt udda dimension då det stod 6206 på märkningen, men med 28mm innerdiameter (6206 har 30 mm). Jag får beställa en komplett lagersats och byta nållager samt detta kullagret, men nu fungerar ju hojen för tillfället som den ska iallafall.

Det finns att köpa såna lager med måtten du anger. Jag köpte mina lager på Momentum i Gävle och det blev drygt halva priset jämfört med orginallager från en Yamahandlare.

Pips

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2013
Hoj
Det finns att köpa såna lager med måtten du anger. Jag köpte mina lager på Momentum i Gävle och det blev drygt halva priset jämfört med orginallager från en Yamahandlare.

Det var konstigt, jag var på Rönnes sundsvall och lagergubben där hittade inget, han ringde dessutom till Momentum i Sundsvall och de hittade heller inget av denna dimension. Vad är det för beteckning på det isåfall?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati