problem efter kolv byte, tzr

jakobm

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
mora
Hoj
tzr, mörkt kåpglas, silver alu nät i kåporna och skabbig lack
Tjenare tjenare!
Jag har en 87:Ans tzr som jag bytte kolv på igår. och när jag startade den så gick den jätte fint ända tills den blir varm då känns det som det går trögt och som att den ska värme nypa. Cylindern är upp borrad 0.5 mm och kolven är en smid wizeco kolv. Någon som har en bra ide om vad felet kan vara?
 

Solid snake

Guest
jakobm skrev:
Tjenare tjenare!
Jag har en 87:Ans tzr som jag bytte kolv på igår. och när jag startade den så gick den jätte fint ända tills den blir varm då känns det som det går trögt och som att den ska värme nypa. Cylindern är upp borrad 0.5 mm och kolven är en smid wizeco kolv. Någon som har en bra ide om vad felet kan vara?


Har du borrat upp cylindern för att du köpte ny kolv?

Om du inte har det så beror det på att kolven expanderar förmycket i förhållande till cylindern, du kanske måste borra upp den lite mer för en smidd kolv behöver mer spel än en gjuten kolv.
 

jakobm

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
mora
Hoj
tzr, mörkt kåpglas, silver alu nät i kåporna och skabbig lack
ok nej jag har inte borrat cylindern efter jag köpte ny kolv. Hur mycket mer plats tar en smid kolv?
 

jakobm

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
mora
Hoj
tzr, mörkt kåpglas, silver alu nät i kåporna och skabbig lack
Hur mycket ska spelet mellan kolven och cylindern vara? :kocko
 

Solid snake

Guest
jakobm skrev:
ok nej jag har inte borrat cylindern efter jag köpte ny kolv. Hur mycket mer plats tar en smid kolv?


Vet inte exakt hur mycket men jag skulle tippa på 0,10-0,05mm.
 

DLSpec

Ny medlem
Gick med
14 May 2004
Ort
Helsingborg/Bjuv
Hoj
Ar 125 + Golf 2,0i
jakobm skrev:
Tjenare tjenare!
Jag har en 87:Ans tzr som jag bytte kolv på igår. och när jag startade den så gick den jätte fint ända tills den blir varm då känns det som det går trögt och som att den ska värme nypa. Cylindern är upp borrad 0.5 mm och kolven är en smid wizeco kolv. Någon som har en bra ide om vad felet kan vara?

Har du beställt övediminsionerad kolv eller? För det blir inte bra om du bara ändrar på storleken för mkt. Mät cylinderns brädd (diametern). Sedan ska kolven vara ca 0.2 mm mindre än cylinderns brädd.

Men mät ej på längden utan brädden. Cylindrarna har nämligen tendens till att bli ovala.

//DLSpec
 

Solid snake

Guest
DLSpec skrev:
Har du beställt övediminsionerad kolv eller? För det blir inte bra om du bara ändrar på storleken för mkt. Mät cylinderns brädd (diametern). Sedan ska kolven vara ca 0.2 mm mindre än cylinderns brädd.

Men mät ej på längden utan brädden. Cylindrarna har nämligen tendens till att bli ovala.

//DLSpec

Det är faktist olika från mc till mc på hur stort spelet mellan cylle o kolv ska vara.
 

jakobm

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
mora
Hoj
tzr, mörkt kåpglas, silver alu nät i kåporna och skabbig lack
Skyndade ut till garaget och mätte spelet och det är obefintligt skulle inte ens få plats med ett hårstrå mellan kolven och cylindern. Vad är bäst att göra, lämna in till borrning eller skaffa en annan kolv? cylindern har ju lite små skador så borrning känns ju vettigast.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
jakobm skrev:
Skyndade ut till garaget och mätte spelet och det är obefintligt skulle inte ens få plats med ett hårstrå mellan kolven och cylindern. Vad är bäst att göra, lämna in till borrning eller skaffa en annan kolv? cylindern har ju lite små skador så borrning känns ju vettigast.

Lämna in cylinder och kolv och be att få cylindern borrad till rätt dimension.
 

jakobm

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
mora
Hoj
tzr, mörkt kåpglas, silver alu nät i kåporna och skabbig lack
ok ska göra, tack för hjälpen. :tummenupp :yoparty
 

oracas

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2004
Ort
mockfjärd
Hoj
söker....
kanske lite dum fråga... men om man borrar cylindern blir de inte mer cc på den då, så om man ska beikta den så får man lov att ha en ny cylinder?

:3freak är lite dum, men frågar man så lär man sej
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
oracas skrev:
kanske lite dum fråga... men om man borrar cylindern blir de inte mer cc på den då, så om man ska beikta den så får man lov att ha en ny cylinder?

:3freak är lite dum, men frågar man så lär man sej


En "125cc"-cylinder brukar vara 123cc för att man ska kunna borra upp den lite om den skadas.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Spelet ska vara runt 3-8 1/100 mm, mätt på rätt ställe på kolven. Tillverkaren vet exakt, och tala om det för en borrverkstad så fixar dom rätt spel.

Man ska köpa kolven först och borra/hona sen. Det är bara cyllen som går att fixa. Kolven är varken rund eller rak, så den är svårfixad...

Sen ska man kolla ändspelet på kolvringarna oxå. Är det för litet kommer ringarna att nypa i loppet. Gapet går att justera med fin fil.
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top