Problem efter service - 790 Duke

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Hoj
Husky 701 SM -23
Jag hade nog inte åkt alls, alltså aldrig mer, till den verkstan.
Någon mekaniker måste ha haft en jättedålig dag, eller vara på fel ställe i livet.

Fråga: - Justerade du hjulets linjering någonting?

Jag hade tagit hjälp av någon som kan ge mig en översyn av hojen på plats, har du det?

Justerade och mätte upp med 3 mått (svingbult, axel, bakre vagga och infästning på vaggans sida) 0,1mm precision på samtliga. Har dock inte verktyg att kontrollera hur rakt kedjan ligger och ett skydd som täcker.

Kan ta den till lokal auktoriserad verkstad, men kommer såklart kosta.

Jag råkade ut för att hjulaxeln var lös när jag fick tillbaka en hoj från verkstad. Kolla alltid att alla riktigt viktiga saker sitter som de ska när du hämtar när nån annan skruvat.
Och när du själv skruvat med för den delen.

Kontrollerade och drog åt axlarna med moment. Mycket annat skall de väl inte ha varit och rört på under 100-milservice. Inga läckage osv (ännu)

Det är min 3e nya hoj på kort tid med kort (provar mig fram) De två första 100-milservicarna på CEC i Kållered har gått smärtfritt. Detta var en annan återförsäljare. Men som jag nämnt tidigare, alla kan göra misstag. I vissa jobb märks en dålig dag lite mer.
Läste att du inte vill hänga ut verkstaden - vilket såklart är ditt beslut - men kan tycka att det verkar vara väl många missar från företaget ifråga...
Föga förtroendeingivande!
:brinnerup
Är säker på att många har en bra erfarenhet och taskiga omdömen färdas snabbare än de goda. Jag vill åtminstone ge dem en chans att ge sitt perspektiv och bemöta problemet ordentligt innan jag hänger ut.

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Hoj
Husky 701 SM -23
Som SMC-instruktör kontrollerar jag många hojar varje säsong. Nästan alla lösa grejer jag hittar kommer efter att hojen varit på verkstad. Jag har sett flera lösa bromsok, hjul, konstiga kedjespänningar etc.

Alltså, om du inte skruvar själv, kolla allt efter. Jag går inte och tror att alla mc-mekar är slarviga, men tidspressen är stor och alla kan göra fel. Fel som kan vara katastrofala för både dig och din hoj. Kolla alltid själv!
Tack! Ja, man lär sig - Det blir mindre pengar och mindre tid. Saker skall säkert ske oskäligt fort även hos dem.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ta den till din lokala auktoriserade verkstad och berätta exakt allt för dem.
Om det är någon reda med dem så går de igenom hojen åt dig för en liten peng.
De får fakturera den verkstaden som ställt till det för dig.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Ta den till din lokala auktoriserade verkstad och berätta exakt allt för dem.
Om det är någon reda med dem så går de igenom hojen åt dig för en liten peng.
De får fakturera den verkstaden som ställt till det för dig.
Lycka till att få en tid borta hos Bike inom närmsta tiden.
Som du sen inte ska betala utan få Bike att fakturera sin konkurrent.

Det här är inte så avancerat, kolla kedjan har han ju gjort, nu är det bara att plocka fram hylsnyckelsatsen och känna på oljepluggen men annars är det ju inte mycket kvar som kan tänkas ha varit påverkat i servicen.

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Hoj
Husky 701 SM -23
Lycka till att få en tid borta hos Bike inom närmsta tiden.
Som du sen inte ska betala utan få Bike att fakturera sin konkurrent.

Det här är inte så avancerat, kolla kedjan har han ju gjort, nu är det bara att plocka fram hylsnyckelsatsen och känna på oljepluggen men annars är det ju inte mycket kvar som kan tänkas ha varit påverkat i servicen.
Ja, det är inte så troligt. Oljepluggen har jag ju inte kollat(fan) Men, oljan är checkad flera gånger och verkar stanna.

Har kört dryga timmen ikväll. Den går som den ska igen, vibrationerna är nästan helt borta och inget skrap eller hugg i fotpinnarna efter åtgärderna.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag ser då att oljelocket saknas
Antar att du menar locket för påfyllningshålet för oljan, eller?

Den där verkstan tycker jag du SKA "hänga ut", inte konstigare än att man lämnar ett omdöme på vilken tjänst som helst dessa dagar. Sen hade jag aldrig mer återvänt till den verkstan. Dom är ju potentiellt livsfarliga! En hoj i den kalibern, på motorväg i 150 kmh, och nåt kritiskt som sitter felmonterat ... , kan gå mycket illa.

Jag känner mig väldigt trygg nu att jag gör mina servicar själv. I Amerika hade du kunnat stämma dom.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka