Problem efter spackling av vägg

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Tja, har ett litet problem som jag behöver hjälp med.

Jag har satt upp nya gipsväggar och spacklat. Nu när jag målar så lyser spacklet igenom, beror detta på dåligt slipat eller krävs det 3-4 strykningar (vit färg)? Hur får jag bort genomlysningen?

Mycket tacksam får tips.:tummenupp

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Hur många lager du måste måla beror ju på hur bra färg du har. Men Några andra knep finns nog inte än att måla, måla, måla.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Som sagt, är det skravarna eller spacklet, vit färg täcker sällan bra nog med ett lager.
Är det skarvarna som syns så ere mer brespacklande som gäller o sliiiipa...

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Som sagt, är det skravarna eller spacklet, vit färg täcker sällan bra nog med ett lager.
Är det skarvarna som syns så ere mer brespacklande som gäller o sliiiipa...

Färgen från spacklet är det som går igenom. Det är som en mörk "blaffa" under färgen.

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Tjenare. Det är precis samma sak som med allt annat, man får vad man betalar för. Bättre att köpa bra färg, som kostar lite extra. Visst kan man köpa billigt på andra varuhus, men då får man också måla 3-4 ggr. Det är alltså inte spacklet eller spacklingen det är fel på. Beckers, Alcro el Nordsjö e bra färger. Lycka till.......Målaren.

Last edited:

BoddWan

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
Ducati Monster 620 -03
Ett tips jag fick från en måleributik var att måla över dom spacklade områdena först 1 - 2 ggr och sen måla hela väggen 1 - 2 ggr. Funkade bra för mig men körde iofs inte vit färg...

Rodz

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
cbr 1000rr
du ska alltid måla spacklingar minst 2 ggr.
jag brukar göra som så att om det är en ljus vägg som ska målas: spackla det som behövs, slipa, grunda spacklingarna med önskad kulör, låt torka, måla allt som ska målas, komp spackla med hjälp av släpljus gör om samma igen.. voila klart med klockrent resultat

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det går inte att ha väv på väggen? Då lyser det ju inte genom efter målning!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det går inte att ha väv på väggen? Då lyser det ju inte genom efter målning!

Hade det varit 1991 så hade det gått utmärkt.

Vad är det för färg på spacklet dessutom? Nån gång köpte jag nåt billigt skit som var väldigt mörkgrått när det torkade, gjorde inget eftersom jag tapetserade men misstänkte att man inte skulle ha det om man skulle måla...
Bra spackel som blir ljust när det torkar och bra färg, då slipper man extrajobb. Men det blir dyrt :(

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Vad är det för färg på spacklet dessutom? Nån gång köpte jag nåt billigt skit som var väldigt mörkgrått när det torkade, gjorde inget eftersom jag tapetserade men misstänkte att man inte skulle ha det om man skulle måla...
Bra spackel som blir ljust när det torkar och bra färg, då slipper man extrajobb. Men det blir dyrt :(

Fast det finns ljust spackel som är bra och billigt. Jag håller på just nu med nåt som heter Breplast Finspackel, en grön/vit burk. Lättspacklat och lättslipat, en 3kg hink kostade 150:- vilket jag anser vara billigt.

Men fan helvet så tråkigt och värdelöst det är att spackla en slät vägg. Annat är det med att spackla på en kaross, då luktar det gott med!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Finspackel suger till nya gipsskarvar,det är för finkorningt så man får spackla 3 gånger innan man får upp skarven till en hyfsat släthet.

Det ultimata är medium eller grovspackel i botten (grått) och sen toppa med finspackel sista gången.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Finspackel suger till nya gipsskarvar,det är för finkorningt så man får spackla 3 gånger innan man får upp skarven till en hyfsat släthet.

Det ultimata är medium eller grovspackel i botten (grått) och sen toppa med finspackel sista gången.

Jo men hellre det än ett grovspackel (som jag köpte av misstag första gången) som är anus att slipa. Visst, man kan ju lägga helt slätt i botten så ingen slipning krävs, men jag gjorde inte riktigt så.. :newbie

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Fast det finns ljust spackel som är bra och billigt. Jag håller på just nu med nåt som heter Breplast Finspackel, en grön/vit burk. Lättspacklat och lättslipat, en 3kg hink kostade 150:- vilket jag anser vara billigt.

Men fan helvet så tråkigt och värdelöst det är att spackla en slät vägg. Annat är det med att spackla på en kaross, då luktar det gott med!
Antar det är beckers spackel, då är deras L-H bättre och ligger i samma pris, går snabbare att spackla och enklare att slipa med maskin.

Last edited:

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Nya gipsskivor.....1-man lägger remsa i spackel, sen spacklar man en gång till. 2-sen slipar man. (spacklar man snyggt,så blir det mindre slipa).3-sen grundar man ALLT. 4-färdigmålning. Förutsatt att man använder en bra färg. Spacklet varierar- Första gången med ett fint spackel typ skivspackel.Andra gången med L-H (lätt hand). Köper man billigt skitmaterial, så får man mer arbete framför sig-och det vill man kanske inte. Som sagt-Beckers,Alcro el Nordsjö säljer bra produkter. Vill man att allt ska hålla lite längre, så lönar det sig att köpa lite dyrare färg/spackel. Man får dessutom mindre arbete, och bättre resultat.Sysslar typ med sånt här 8 timmar om dagen.Och har gjort i 18 år. Undrar om inte BANDIDO e klar med sitt måleri arbete vid detta laget......

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.

Nu är det ju som så här att det beror väl på lite vad det är för rum. Jag har ett jättelitet datorbås under en trappa där jag satt väv och målat. Pga att det är så trångt och att man antagligen går mot väggarna ganska ofta och att tapet inte är så slitstarkt. Och det är ju år 2008 eller? Så håll inte på och mopsa upp dig för då måste jag klappa säften o nulla din särring! :D
Så gärna lite info om vilket rum osv tack!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Fast jag ser inte riktigt nöjet i att spackla en redan slät vägg :näsblod

MangeH, då är du förlåten men det var fan på gränsen. Hade det varit i vardagsrummet du hade spänt upp väven så hade jag troligtvis varit tvungen att r*vkn*lla både dig och din kärring, eventuellt hunden också om du har någon. För så beter man sig inte, om det som sagt inte är 1991 :gnissla

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati