Problem efter växellådsrenovering R1 -99

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Jag har rivit ned växellådan (utgående axeln) och renoverat 2:an och 6:an. Nu är allt ihopsatt igen och växlar går lätt i om jag använder kopplingen.

Problem: Har jag kopplingen intryckt med växel i är bakhjulet låst. Har jag neutralen i så snurrar hjulet. Neutrallampan lyser ej - alltså går det ej att starta, vilket är tur eftersom växel ligger i fast jag frikopplar

Jag rev ned kopplingen för att se att det inte var något fel där, men den var helt ok ihopsatt.

Jag har inte rört "shift shaft", så felet borde inte ligga där.
Jag tycker inte att jag kan ha monterat dreven fel på axeln, eftersom jag hade trätt upp allt på en pinne och även läste instruktionsboken när jag plockade ihop den och växlarn går i utan problem.:va

Är det någon som vet var felet kan vara?:bow
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Du har inte monterat växelpinnen så du har fått så kallad raceväxel så att växlarna ligger tvärtom. Bara en tanke :va
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Det var också en sak som jag redan hade kollat - att jag hade satt stånget rätt. Men tack i alla fall:tummenupp
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Du har inga bilder som kan visa vad du har bytt osv. Hjälper nog mer om man ska hjälpa dig felsöka. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är utgående axeln låst vid vissa växellägen så finns risk att två växlar kan läggas i samtidigt, vid ett sånt fel så låser sig lådan stumt men med en vissa dödgång mellan rotationsriktningarna. Utan att känna till specifikt din modell så kan jag ändå säga att det felet kan uppstå om man tex monterat en skiftggaffel bakfram, glömt att stoppa i ett styrstift till ngn av gafflarna, missyckats med den axiella låsningan av kulissrullen eller ngn av de två axlarna, felschimsat osv.
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Ut med motor - tagit bort svänghjul - ut med kopplingen (det blir lättare att sätt ditt kedjan till olje/vatten pumpen när den är borta och man slipper lossa drevet som sitter på pumpen) - vänt motorn - monterat bort sumpen - bort med vatten/oljepumpen - delat motorn - tagit bort utgående axel - tagit bort alla drev eftersom 2:an och 6:an sitter längst in - sedan satt ihop allt i omvänd ordning.

Jag tog inte bort gafflarna utan stoppade bara tillbaks axeln i samma lägge som den var i. Det är samma drev i som satt i innan, eftersom jag undercuttade dem. Jag borde inte kunnat vänt några drev fel tycker jag. Axeln gick i utan problem och jag läste manualen, men allt är möjligt.

Alla växlarna går i utan problem, men det går inte att frikoppla när växlarna ligger i.

Varför lyser inte heller neutrllampan när neutralen ligger i?

Det som jag tänkte göra i morgon är att titta så att inget har hänt med shift shaften. Sedan har jag inga mer egna förslag.:confused:
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du har den typen av fel med låst låda med det uppträdande som jag beskrev i mitt förra inlägga, så kan du ju iaf som stöd för din felsökning pröva tesen att ngn roterande eller stillastående del på en eller flera av de tre axlarna är felaktigt lokaliserad axiellt. Det är nämligen då man får i två växlar samtidigt.

/J
Ut med motor - tagit bort svänghjul - ut med kopplingen (det blir lättare att sätt ditt kedjan till olje/vatten pumpen när den är borta och man slipper lossa drevet som sitter på pumpen) - vänt motorn - monterat bort sumpen - bort med vatten/oljepumpen - delat motorn - tagit bort utgående axel - tagit bort alla drev eftersom 2:an och 6:an sitter längst in - sedan satt ihop allt i omvänd ordning.

Jag tog inte bort gafflarna utan stoppade bara tillbaks axeln i samma lägge som den var i. Det är samma drev i som satt i innan, eftersom jag undercuttade dem.

Det som jag tänkte göra i morgon är att titta så att inget har hänt med shift shaften. Sedan har jag inga mer egna förslag.:confused:
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
För att prova det måste väl jag väl riva allt igen? Det troligaste enligt din mening är att jag vänt något drev fel eller?

Jag gjorde några tillägg på mitt förra inlägg:
Alla växlarna går i utan problem, men det går inte att frikoppla när växlarna ligger i.
Varför lyser inte heller neutrallampan när neutralen ligger i?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att prova det måste väl jag väl riva allt igen?

Jag brukar prova att lägga i friläge samt alla växlarna och se att det löper genom att snurra på axlarna med händerna innan jag lägger på locket på lådan.

Men det kan ju hända att det kan vara ngt enklare och R1-specifikt yttre fel i ditt fall, som inte jag känner till. Jag bara gav dig mina generella erferenheter av vad dina symptom brukar ha för orsaker i hojlådor.

Hoppas du får fler svar!

/J

För att prova det måste väl jag väl riva allt igen? Det troligaste enligt din mening är att jag vänt något drev fel eller?

Jag gjorde några tillägg på mitt förra inlägg:
Alla växlarna går i utan problem, men det går inte att frikoppla när växlarna ligger i.
Varför lyser inte heller neutrallampan när neutralen ligger i?

Vad menar du med att det inte går att frikoppla när växlarna ligger i?
 
Last edited:

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Vad menar du med att det inte går att frikoppla när växlarna ligger i?[/QUOTE]

Har jag en växel i och trycker in kopplingen så kan jag inte snurra bakhjulet, men jag kan växla:confused: Den frikopplar alltså inte helt fast jag trycker in kopplingen.

Jag kan bara snurra på bakhjulet om jag har neutralen i
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har jag en växel i och trycker in kopplingen så kan jag inte snurra bakhjulet, men jag kan växla:confused: Den frikopplar alltså inte helt fast jag trycker in kopplingen.

Jag kan bara snurra på bakhjulet om jag har neutralen i

Lådan är låst alltså? Kopplingen sitter ju mellan motor och låda och särar ju alltså bara på dessa två.

Om du vill testa att lådan funkar som den ska: plundra kopplingen på tryckplatta, lamell- samt stålskivor. Se till att bakhjulet kan snurra fritt om du lagt på kedjan. Nu kan du snurra med fingrarna på kopplingsnavet, dvs lådans ingående axel och testa resp växel plus friläget.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Kan det vara så att neutralindikatorn inte är rätt monterad? kontakt som inte sitter i? Tänkte bara för att när min stod länge klibbade lamellerna ihop så det gick inte att snurra bakhjulet utan att ha i neutralen. När jag startade i friläge och la i ettan tvär dog den som om jag inte hade kopplat. plockade ner kopplingen, tvättade lamellerna med ny olja och bytte olja.
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Tack! Jag prövar det i morgon

Jag rev ut koppling i dag, men kollade inte det som du föreslog utan såg bara att jag hade monterat allt ok.

Kan det vara så att neutralindikatorn inte är rätt monterad? kontakt som inte sitter i? Tänkte bara för att när min stod länge klibbade lamellerna ihop så det gick inte att snurra bakhjulet utan att ha i neutralen. När jag startade i friläge och la i ettan tvär dog den som om jag inte hade kopplat. plockade ner kopplingen, tvättade lamellerna med ny olja och bytte olja.

Jag får försöka hitta den kontakten och kolla det också. :tummenupp
Samt tvätta lamellerna när jag ändå har isär kopplingen.
 
Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Tack! Jag prövar det i morgon

Jag rev ut koppling i dag, men kollade inte det som du föreslog utan såg bara att jag hade monterat allt ok.



Jag får försöka hitta den kontakten och kolla det också. :tummenupp

min är lite sån fortfarande att om den stått över natten så är lamellerna lite ihopklibbade och motorn drars nästan runt på ettan när man kopplar. det är därför det smäller till lite när man lägger i ettan när motorn är igång, just när lamellerna släpper från stålplattorna.

Du, du har inte åtdragningsmomentet till bakhjulsbulten? La upp en tråd men jag fick inget bra svar :rolleyes:
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Du, du har inte åtdragningsmomentet till bakhjulsbulten? La upp en tråd men jag fick inget bra svar :rolleyes:[/QUOTE]

Jag har det hemma, så du får ett exakt svar i kväll (Jag har för mig att det är 150nm, men det är bäst jag kollar det.)
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Jag har kollat med manualen och 150 Nm stämmer.

Jag rev ut koppling och kunde konstatera att växlar går i utan problem:)
Neutralindikatorn lyckades jag också få liv i. Problemet med att den inte frikopplar ordentligt trots rengörning kanske löser sig kanske när jag startar upp och lägger i 1:an.

Tack för bra råd:Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag rev ut koppling och kunde konstatera att växlar går i utan problem:)
Neutralindikatorn lyckades jag också få liv i. Problemet med att den inte frikopplar ordentligt trots rengörning kanske löser sig kanske när jag startar upp och lägger i 1:an.

Tack för bra råd:Bugar

Vad skönt att lådan verkar sund! Grattis!

Kopplingsstrul är ju långt mindre stressande, den sitter ju mer externt.

Jag skulle inte testa att smälla i växeln med motorn igång och hjulet på marken om inte kopplingen iaf funkar såpass bra att man med stillastående motor kan rulla hojen med inkramad koppling utan att motorn dras runt.
Det kan bli en totalupplevelse i garaget annars, och synd om dina nya fina drev också!
 
Last edited:

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Jag kan börja med att försöka rulla den med växel i och frikopplad för att se vad som händer. När den är upphissad är det svårt att få något moment.

Men annars får jag pröva med nya lameller. Dom jag har börjar närma sig min. gränsen.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Jag har kollat med manualen och 150 Nm stämmer.

Jag rev ut koppling och kunde konstatera att växlar går i utan problem:)
Neutralindikatorn lyckades jag också få liv i. Problemet med att den inte frikopplar ordentligt trots rengörning kanske löser sig kanske när jag startar upp och lägger i 1:an.

Tack för bra råd:Bugar
Tack, hoppas bara att biltemas Nm nyckel stämmer:gnissla
Gött att det löste sig med indikatorn och att lådan är fräsh. När jag inte kör med min på länge så sätter jag ett sprayburkslock över handtag och koppling så inte lamellerna ligger pressade ihop.

Vad skönt att lådan verkar sund! Grattis!

Kopplingsstrul är ju långt mindre stressande, den sitter ju mer externt.

Jag skulle inte testa att smälla i växeln med motorn igång och hjulet på marken om inte kopplingen iaf funkar såpass bra att man med stillastående motor kan rulla hojen med inkramad koppling utan att motorn dras runt.
Det kan bli en totalupplevelse i garaget annars, och synd om dina nya fina drev också!

Nä, det vet du nog bättre än jag, man får nog va ute om man ska testa.
Prova rulla den framåt, sittandes på så klart, med motorn igång och kopplingen dragen och lägg i ettan, släpper den inte då är det bara att fjockla med gasen med växel i och kopplingen dragen till det släpper, sliter inte så mycket på lådan iaf.
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Jag har också Biltemas momentdragare och när det är så stora värden som 150 är det nog inget problem om den visar några Nm fel. Jag har en annan när när jag drar mindre moment.

Kopplingen har varit isärplockad i 2 mån i väntan på undercuttningen. Jag prövar i morgon med rulla den på vägen frikopplad med växel i så får jag se hur den reagerar.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top