Problem frambroms 954

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Hallo alla kunniga.
Har ett litet problem med hojen som jag stör med på.
När jag bromsar så skakar hela hojen den siste metern eller 2. Bara då alltså. Bromsar jag från 200km/h så är det mjukt och fint tills jag nästan stannar för då kommer skakningarna:va Vad kan det vara? Känns inte som vibrationer, tänkte om någon skiva var sne. Några förslag vad jag ska kolla på ??? MVH

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Styrlager kanske,känns mest om du bromsar lätt alltså smeker bromsen.
Testa att dra åt lite.

Henrik

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Styrlager kanske,känns mest om du bromsar lätt alltså smeker bromsen.
Testa att dra åt lite.

Henrik

Har funderat på det men känner inget glapp. Var ute nu igen och kollade lite, känns nästan som om beläggen kasar på skiva. Känns som man bromsar med ABS...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kände inget glapp i min heller,en antydan att det inte var helt still när jag hissat den på ett stöd som lyfte i gaffelkronan.
Spände lagret lite och problemet försvann,kändes som det var abs som du beskriver,små små vibrationer vid lätt bromsning.

Vilket som,att dra lagret lite är gratis,funkar det så grattis.

Henrik

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Kände inget glapp i min heller,en antydan att det inte var helt still när jag hissat den på ett stöd som lyfte i gaffelkronan.
Spände lagret lite och problemet försvann,kändes som det var abs som du beskriver,små små vibrationer vid lätt bromsning.

Vilket som,att dra lagret lite är gratis,funkar det så grattis.

Henrik

Så nu var det testat. Hjälpte inget :död
Alltså det viberar ganska mycket, hela hojen skakar. Precis som om beläggen inte greppar skivan.. MVH

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Gör rent skivorna kanske kommit olja på så att de "pulserar" ta Brakeclean annars om de är tite skeva så kan det vara så att det bara känns vid låga farter.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Så nu var det testat. Hjälpte inget :död
Alltså det viberar ganska mycket, hela hojen skakar. Precis som om beläggen inte greppar skivan.. MVH

byt bromsbelägg,
Jag har haft samma problem och efter en del tester och strul så testade vi att byta bromsbelägg till annat fabrikat och det hjälpte för mig.
I mitt fall valde jag mjukare "race" belägg som visserligen slits snabbare men var en enorm skillnad i känsla att bromsa med.
bromsarna var som natt o dag.

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
byt bromsbelägg,
Jag har haft samma problem och efter en del tester och strul så testade vi att byta bromsbelägg till annat fabrikat och det hjälpte för mig.
I mitt fall valde jag mjukare "race" belägg som visserligen slits snabbare men var en enorm skillnad i känsla att bromsa med.
bromsarna var som natt o dag.

Var köper jag såna??? MVH

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
de borde kunna hjälpa dig där du normalt sett köper dina belägg.

tänkte på en annan sak..

om det är så att det är bromsskivan som är sned så kan du testa det genom att bromsa så att du känner var bromsarna tar emot och så snurrar du framhjulet några varv, bromsa igen behöver du trycka in bromshandtaget längre än när hjulet var stilla så kan det ju vara så att skivan är sned. gör om ett par gånger.
testa genom att lyfta framgaffeln och rulla hjulet, då borde du se om bromsskivan är sned och trycker ut kolvarna.
borde kunna lyssna fram om den är sned genom ljudet som bromsarna ger ifrån sig när du rullar hjulet.
om du kör väldigt långsamt och bara lägger an bromsen så att den ligger mot när du håller typ 3-4 Km/h hur uppför sig den då ? beter den sig som att det rullar och så tar det lite och så rullar det och så tar det lite och den gungar frammåt varje gång den tar ? isåfall kan det vara en av skivorna som är vind.
vanligt om man tex missar att ta av skivbromslåset innan man kör iväg.

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Låter som att du åker på att byta skivor = Dyrt :huvet
Köpte nya belägg i våras, SBS Sinter för street, funka kanon 750kr fram.

Har du plockat isär bromsbeläggen fram och rengjort ordentligt, blir en massa bromsdamm och skit där ?
Kolla tjockleken på beläggen, mina var 2mm tjock nya !
Luftat bromsvätskan ?

Lycka till och hoppas du slipper köpa nya skivor :confused:

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Låter som att du åker på att byta skivor = Dyrt :huvet
Köpte nya belägg i våras, SBS Sinter för street, funka kanon 750kr fram.

Har du plockat isär bromsbeläggen fram och rengjort ordentligt, blir en massa bromsdamm och skit där ?
Kolla tjockleken på beläggen, mina var 2mm tjock nya !
Luftat bromsvätskan ?

Lycka till och hoppas du slipper köpa nya skivor :confused:

Ska prova byta belägg igen. Satte på nya belägg för en månad sedan men snål som man var så köpte jag biltema belägg. Hörde av någon att de var för hårda därav att de inte greppade riktigt:rolleyes:. Tror ju inte skivorna är snea, då skulle de ju vibrerat hela tiden tycker jag..
MVH

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Ska prova byta belägg igen. Satte på nya belägg för en månad sedan men snål som man var så köpte jag biltema belägg. Hörde av någon att de var för hårda därav att de inte greppade riktigt:rolleyes:. Tror ju inte skivorna är snea, då skulle de ju vibrerat hela tiden tycker jag..
MVH

Hade en 954 förut. Upplevde samma problem som du nämner här.
För mig var det i slutet av inbromsningen jag kunde känna pulsationerna. Dvs högfartsinbromsningar = inga som helst pulsationer men sedan sista metrarna innan man blir stillastånde så kom dem fram.
Mina skivor var raka och fint. Absolut inga spår i dem heller för den delen. Bytte till nya honda original-belägg för någon säsong sedan tillsammans med ny bromsvätska. Pulsationerna kvarstod.
Jag intalade mig själv att det hade och göra med dem bankörda däcken jag körde omkring med... sedan tänkte jag inte mera på det.
Jag hade inga glapp i styrlager eller något sånt. Däcken var 200% pedant-balanserade. Jag nöjde mig inte med hela vikter (5g) när jag krängde på dem, utan klippta till dem så det skulle bli perfekt.

Så jag har ingen input, mera än att är det inte svin-mkt pulsationer så förinta inte din privatekonomi på att hitta felet, för jag hittade aldrig orsaken till pulsationerna på min.

Ingen hjälp för din del, men lycka till i ditt letande.

MVH
KaliZ

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad