Trötter skrev:är det inte 3,14 x r x r?
Biker66 skrev:Till att börja med, 120/70-17 säger inget om däckets omkrets, det varierar mellan modeller och tillverkare.
Lättaste sättet: lägg en liten klick fett på hjulet, rulla hojen tills du fått två märken i golvet/marken, mät avståndet mellan fläckarna !
Jag är inte så insatt, men vad är det egentligen som varierar? Inre diametern är 17 tum och profilhöjen 70% av 120 mm. Omkretsen (diametern * pi) blir då:Biker66 skrev:Till att börja med, 120/70-17 säger inget om däckets omkrets, det varierar mellan modeller och tillverkare.
Harrysson skrev:Jag är inte så insatt, men vad är det egentligen som varierar? Inre diametern är 17 tum och profilhöjen 70% av 120 mm. Omkretsen (diametern * pi) blir då:
(17 * 25.4 + 2 * 120 * 0.7) * 3.14 = 1884 mm precis som Palo skrivit.
Märkligt att det skiljer så mycket. Det kanske påverkar hastighetsmätningen mer än när däcket slits. Tror ni man kan skylla på det om man blir stoppadBiker66 skrev:Om det vore så enkelt...
Kontrollmät däcken hos diverse tillverkare och även deras olika modeller så kommer ni att se variationer.
Som exempel kan jag nämna ett eget dilemma, att hitta ett 160-bakdäck som inte är för brett !!
Det visade sig nämligen att många däck, samtliga 160/60-17, monterade och klara varierade i bredd mellan 153 och 177 mm !
Dels varierar modellernas bredder sinsemellan från fabrik, dels påverkas däcksbredden i sin tur av fälgbredden.
Samma däck ger på olika fälgar olika resultat när de är monterade.
1884mm är säkert ett bra närmevärde, men jag kör vidare med fettricket.
Nästa gång ska jag nog prova med valfett
När däcket slits blir omkretsen mindre och snurrar fortare, dvs mätaren visar för mycket. Den ursäkten fungerar nog inte så bra asså. Men polisen kanske är helt lost på matte, så man kan ju alltid försöka.Harrysson skrev:Märkligt att det skiljer så mycket. Det kanske påverkar hastighetsmätningen mer än när däcket slits. Tror ni man kan skylla på det om man blir stoppad
Nja, jag tänkte mer på Biker66's inlägg om man råkar få ett nytt däck som har något större omkrets än vad mätaren är kalibrerad för. Men annars är det helt rätt som du skriver.Zormin skrev:När däcket slits blir omkretsen mindre och snurrar fortare, dvs mätaren visar för mycket. Den ursäkten fungerar nog inte så bra asså. Men polisen kanske är helt lost på matte, så man kan ju alltid försöka.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |