Problem - Honda NSR.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Tjo Tjo!

Nu är det så att jag fått lite problem med NSRén och efter ha provat lite hit och dit med olika problem lösningar så får jag den ändå inte att gå bra.

Problemet är att den går inte som den ska efter man kört hårt på dom sista växlarna. Och efter man gjort det så börjar den uppföra sig konstigt och "4-takta" och gå allmänt dåligt, Går inte att varva ut och den uppför sig så här på alla varv i alla växlar dvs nånting händer efter man varvat ut den. Låter man den sedan stå så kvittar det, den går ändå inte som den ska. Efter den gjort så här första gången (Igår) så plockade jag av förgasaren, insug, luftburk och kollade så den inte tog tjuvluft och blåste ur alla munstycke och tittade till förgasaren överlag. Efter det satte jag på allting igen och då puttrade den fin fint på tomgång och jag kunde varva ut den på tomgång och den gick helt kanon. Så i morse tänkte jag ta ut och prova den om det kanske vart skit i munstyckena eller liknande men IKKE, samma problem idag efter jag kört ut den på 5/6an så uppför den sig så här.

När då problemet kommigt efter man kört med den så kan den inte stå på tomgång, dör direkt. Gasar man "4-taktar" den extremt mycket och går inte att varva högre än 6-8000 eller nått sånt. Vet faktiskt inte vad problemet kan vara verkar ju väldigt konstigt så som den uppför sig.

Tacksam för svar//
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Padde skrev:
Efter det satte jag på allting igen och då puttrade den fin fint på tomgång och jag kunde varva ut den på tomgång och den gick helt kanon.
Hur varvar man på tomgång. :va

Prova med hårdare stift.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hur uppstod det?

Det funkar bra att hålla stumt i relativt högt varv utan att den börjar konstra eller?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Funderar på vad det kan vara.. Att den ska 4takta tycker jag inte borde ha med tjuvluft att göra.. Och även fast den tar tjuvluft så ska den ju inte få ett sådant varvstopp. Bara tappa orken.
Du kan inte kolla om det finns nåt samband med att den går så konstigt när motorn är varm eller nåt.. Jag menar, om du låter den stå och kallna.. Något med förgasaren verkar det ju annars vara eftersom den gick bra när du rengjort den. Kolla så att du har ett rent filter.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
morlock skrev:
Hur varvar man på tomgång. :va

Haha, Ja men varvar den när den står i friläge då. :)

morlock skrev:
Prova med ett par(?) hårdare stift.

Hmm.. Jag kör med rekomenderat stift till NSR. Men kanske värt ett försök, Men varför skulle jag då kunna få den att gå bra igen när man haft av förgasaren osv efter första gången?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
Hur uppstod det?

Det funkar bra att hålla stumt i relativt högt varv utan att den börjar konstra eller?

Jag kan ju hålla varv med den men den taktar ju inte som den ska. Sen högre varv än 6-8k går inte.

Var svårare att bekriva ett problem på nätet än vad jag trudde :D...
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Padde skrev:
Haha, Ja men varvar den när den står i friläge då. :)



Hmm.. Jag kör med rekomenderat stift till NSR. Men kanske värt ett försök, Men varför skulle jag då kunna få den att gå bra igen när man haft av förgasaren osv efter första gången?
Tja, stiften pallar inte med när du varvar ur vilket resulterar i att den tänder dåligt och surara ner sig. Hade ett liknande problem med en Suzuki X4 125.
 

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Snart Fz6-n
Jag har själv haft samma problem. Efter jag hade varvat ut så gick motorcykeln väldigt konstigt, fyrtaktade och ville inte gå på tomgång. Då jag kände på tändhatten så var den skitvarm. Det fixade sig sedan när jag bytte tändstift (kommer doc inte ihåg vilket).
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tegenfeldt skrev:
Jag har själv haft samma problem. Efter jag hade varvat ut så gick motorcykeln väldigt konstigt, fyrtaktade och ville inte gå på tomgång. Då jag kände på tändhatten så var den skitvarm. Det fixade sig sedan när jag bytte tändstift (kommer doc inte ihåg vilket).


I det fallet lär de ha varit för lågt värmetal

Samma för dej padde?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
morlock skrev:
Tja, stiften pallar inte med när du varvar ur vilket resulterar i att den tänder dåligt och surara ner sig. Hade ett liknande problem med en Suzuki X4 125.

Afan men får införskaffa hårade stift imorgon då. Skriver hur den går sen. Jag har ett "NGK BR9ECS" i nu, Jag har inge koll på beteckningarna på olika stift vad bör jag nu köpa för stift då?

//Patrik
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
I det fallet lär de ha varit för lågt värmetal

Samma för dej padde?

Japp låter samma, Du har inge koll på vad jag ska ha i för stift om jag ska ha i hårdare? Läs inlägget över vad jag har för stift i nu.
 

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Afan men får införskaffa hårade stift imorgon då. Skriver hur den går sen. Jag har ett "NGK BR9ECS" i nu, Jag har inge koll på beteckningarna på olika stift vad bör jag nu köpa för stift då?

//Patrik


10 ska du ha, har jag för mig.

Edit: jo 10 ska du ha, har jag bestämt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Padde skrev:
Afan men får införskaffa hårade stift imorgon då. Skriver hur den går sen. Jag har ett "NGK BR9ECS" i nu, Jag har inge koll på beteckningarna på olika stift vad bör jag nu köpa för stift då?

//Patrik
tycker du ska prova med ett 9 ES igen.. jag körde på 7ES och fick därför hål i kolven.. den tände bättre men blir för varmt.. svetsar sig igenom.. i för sig tog det 200 mil innan jag märkte nåt.. det var då det gick igenom. Jag skulle varit försiktig med att sätta i hårdare.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
philsson skrev:
tycker du ska prova med ett 9 ES igen.. jag körde på 7ES och fick därför hål i kolven.. den tände bättre men blir för varmt.. svetsar sig igenom.. i för sig tog det 200 mil innan jag märkte nåt.. det var då det gick igenom. Jag skulle varit försiktig med att sätta i hårdare.

Okey. Men tror ändå jag provar sätta i ett lite hårdare. Eftersom 9CS är rekomenderat kan det väl inte vara så farligt att gå upp till ett lite hårdare stift.

Nån som vet 100% vad dom snackar om och kan intyga att jag bör skaffa hårdare stift elelr bör jag prova med ett lika dant igen? Låter ju iofs ganska dumt att prova sätta i ett lika dant igen för då kommer den ju troligvis bara uppföra sig på samma sätt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
tycker du ska prova med ett 9 ES igen.. jag körde på 7ES och fick därför hål i kolven.. den tände bättre men blir för varmt.. svetsar sig igenom.. i för sig tog det 200 mil innan jag märkte nåt.. det var då det gick igenom. Jag skulle varit försiktig med att sätta i hårdare.


Lägre värmetal = avleder värme sämre = blir snorvarmt och bränner ett hål i kolven

NGK BR10ECS testa det

Inget ska väl kunna hända om du har ett stift med för högt värmetal.. mer än att det inte uppnår självreningstemperaturen och kläggar således igen = du får gå hem :D
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
Lägre värmetal = avleder värme sämre = blir snorvarmt och bränner ett hål i kolven

NGK BR10ECS testa det

Inget ska väl kunna hända om du har ett stift med för högt värmetal.. mer än att det inte uppnår självreningstemperaturen och kläggar således igen = du får gå hem :D

Jupp tack för hjälpen alla får ge er fortsättningen imorrn då jag köper nya stiftet och provar.

:)
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Superbike Roger skrev:
Har du kollat hur stiftet ser ut vid isolatorfoten?
Svart/brunt/vitt ?

OK färg på stiftet innan iaf, Har dock inte kollat precis efter den uppfört sig så konstigt innu. Kollar imorrn när jag också byter stift.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
99% så har du rätt tändstift. Byt inte hårdhet. Du kommer garanterat att få problem om du byter till hårdare än vad du ska ha.
Byt däremot till ett nytt av rätt sort. Står det att det ska vara R-stift så använd också det. Det ska vara otroligt trimmat om man ska gå upp i hårdhet på stiftet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top