Problem - kopplingsdelar smälter ihop

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Det är andra gången det händer nu. Stängerna som för över kopplingsrörelsen från wiren till kopplingshuset smälter ihop.
Förra gången det hände trodde jag att det berodde på en felinställd wire, men nu är jag lite skeptisk till det. Kopplingen har fungerat fint, och så bara plötsligt utan förvarning slutar den fungera.
Någon som vet vad som orsakar det här?

Här är en sprängskiss: http://216.37.204.206/xtremepowersports/Yamaha_OEM/YamahaMC.asp?Type=13&A=94&B=18
Det är alltså nummer 9, 15 och 14 som smälter ihop.

Lägger med en bild också på hur det ser ut.
 

Bifogat

  • 002_mindre.jpg
    002_mindre.jpg
    57.2 KB · Visningar: 104

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kan det inte vara så enkelt att kulan är sliten i ytskiktet? En ny sån så kanske problemet är löst? Eller så har du förbisett nåt.
 

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Kan det inte vara så enkelt att kulan är sliten i ytskiktet? En ny sån så kanske problemet är löst? Eller så har du förbisett nåt.

Kulan är ny för denna säsong så jag tror inte det är problemet. Den ska nog hålla längre än så. Stängerna och nummer 16 och 17 är också nya.
Det måste vara något jag har missat ja.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Det är inte så att spelet på kopplingsstången är litet, justeringen på vänster sida av motorn, (brukar iofs slira då också)
 

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Det är inte så att spelet på kopplingsstången är litet, justeringen på vänster sida av motorn, (brukar iofs slira då också)

Kanske det är så att jag har slarvat med grundinställningen där på vänstra sidan av motorn, men iofs har jag inte märkt av något slirande.
Undrar om det egentligen går att hitta andra orsaker. När det smälter ihop så där så måste ju stängerna ha varit belastade en längre tid, hmm..
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Som påpekats i tråden, så borde detta ha orsakats av att delarna legat i spänn även med obelastat kopplingshandtag, och därmed orsakat friktion/värme under längre tid.
 

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Longshoot: Hur är det med smörjningen? Om den är dålig så kan det ju också generera mer friktion och värme.

Oljenivåmätaren blinkar ju nog till ibland. Det rinner olja rakt genom de här maskinerna. Man kan ju också tänka sig att någon oljekanal är igengeggad efter förra haveriet, men hur man ska åtgärda det utan att riva sönder hela motorn är ju en annan sak.

Fler förslag? Det är bara att skriva i tråden.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Kanske det är så att jag har slarvat med grundinställningen där på vänstra sidan av motorn, men iofs har jag inte märkt av något slirande.
Undrar om det egentligen går att hitta andra orsaker. När det smälter ihop så där så måste ju stängerna ha varit belastade en längre tid, hmm..

Du pekar själv på orsaken.........om det inte finns ett grundspel så ligger
kopplingens fjädertryck och trycker på dessa delar, och på en mycket liten
yta, vilket gör att dom i princip "friktionssvetsas" ihop.

Börja alltid med att justera spelet i kopplingsarmen på motorn, sen justerar du
spelet i kopplingshandtaget/wiren.

KentW
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
helt klart är spelet varit för litet och värme har bildats av att det snurrar med korgen!

Ev har du haft bra spel vid kall motor och tightare spel vid varm motor och bränt de hela!

Dålig wire?? Åter fjädern?
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top