Problem; kopplingshandtaget rycker till

beejizzle

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2014
Hoj
Suzuki GSX-R 750 2011
Tjena,

Jag har stött på ett ett problem med min BMW s1000rr från 2013 som gått 1000 mil. Ibland när jag växlar så rycker det till i kopplingshandtaget precis på slutet när jag växlat.

Jag vet inte exakt jag ska förklara det men när jag frikopplar, lägger i en växel och sedan släpper kopplingen så känns de som allt är klart och man kanske har 10% kvar att släppa på kopplingen då rycker de till i handtaget på ett obehagligt sätt. Allt känns klart och de är inget som påverkar körningen. De händer inte varje gång heller. Det var inte så här från början och de känns inte som en naturlig grej som kan hända.

Någon som vet vad det kan bero på eller känner igen det?

Jag har quickshift från fabrik och upplever det oavsett växel 1-2-3, de högre har jag inte tänkt på.

Lämnade in hojen på 1000mil service och berätta om det, de sa att de inte kände något och att de Kunde vara för att den var kall men problemet finns oavsett om jag kört en minut eller en timme. Dessutom hade hojen samma km som när ja lämna in den så de kan inte provkört den mycket...

Tack

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du har QS men kopplar? Är inte så att han slår till igen då?

QS bryter ju motorn vid uppväxling och om du då har kopplingen lite indragen när han slår till igen lär väl det kännas, normalt kopplar man inte när man har QS om man är över brytvarvet.

beejizzle

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2014
Hoj
Suzuki GSX-R 750 2011
Vad jag förstått så skulle man inte använda QS på de lägre växlarna då de sliter men jag kan ha missuppfattat det?

För att svara på din fråga så brukar jag bara använda QS på 3an och uppåt

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vad jag förstått så skulle man inte använda QS på de lägre växlarna då de sliter men jag kan ha missuppfattat det?

För att svara på din fråga så brukar jag bara använda QS på 3an och uppåt

Om du trycker in kopplingen sedan växlar och sedan släpper kopplingen, menar du då att det rycker till i kopplingshandtaget när du växlar eller när du släpper handtaget? Har du testat att stänga av QS och sett om då får samma ryck?

Om du sedan enbart använder QS på 3an och uppåt så kan du ju aldrig använda den utan att du ligger i 200+ km/h (antar att s1000rr gör 200 km/h på 3an?)?

beejizzle

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2014
Hoj
Suzuki GSX-R 750 2011
Behöver inte ligga i 200 för att använda treans växel men ja, det är oftast när de blir högre hastigheter jag använder QS..

Rycket kommer efter lyckad växling och precis innan jag släpper kopplingen helt, tänk dig 10% kvar. Det blir inget fel på själva växlingen utan efteråt.

Har inte testat koppla ur QS men får testa det innan jag lämnar in den på felsökning.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Låter som det du känner är normal funktion av slirkopplingen .. När du släpper ut kopplingen går ramperna i ingrepp och drt klickar till.

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det är slirkopplingen har jag fått förklarat för mig. Upplever samma sak på min S1000R ibland.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Om det är något som verkar bli värre så kan det vara fjädrarna till slirkopplingen som gått sönder.
Det hände på R1an och då knyckte det till rätt bra i kopplingshandtaget vid snabbt gasavslag..

s1000rr.JPG

beejizzle

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2014
Hoj
Suzuki GSX-R 750 2011
Låter som det du känner är normal funktion av slirkopplingen .. När du släpper ut kopplingen går ramperna i ingrepp och drt klickar till.

Det är slirkopplingen har jag fått förklarat för mig. Upplever samma sak på min S1000R ibland.

Om det är något som verkar bli värre så kan det vara fjädrarna till slirkopplingen som gått sönder.
Det hände på R1an och då knyckte det till rätt bra i kopplingshandtaget vid snabbt gasavslag..

View attachment 419719

Tack, det lugnar mig att höra! Ska till gelleråsen nästa vecka, nu kan jag åka dit med ett bekymmer mindre! :yoparty:3freak

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy