Problem laddning CBR 600

Teamturbo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Forserum
Hoj
Letar för fullt
Har fått ett problem me min Honda Cbr 600 91.. när ja hade varit ute på en runda och stannade en stund så fick ja ej igång hojjen batteriet va helt slut så ja laddade batteriet så körde ja lite dagen efter igen men sen när ja stannat och skulle starta igen så gick den ej igång så ja mätte på poolerna när ja hade hojjen igång och då visade de 13,7volt vid typ 3500varv så ja köpte ett nytt batteri ifall mitt hade gått sönder men nu har de börjat likadant me mitt nya så de verkar som de är när man kör att inte laddningen stannar i batteriet för den måste ju ladda när de visar 13,7volt vid rätt så låga varvtal..

är väldigt tacksam för tips och hoppas min dåliga förklaring funkar :)

M V H Johan
 

vykort

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 -09
Teamturbo skrev:
tack för svaret
var sitter den och kan man kolla på något sätt så man vet att den funkar?

M V H Johan

Hej.

Troligtvis är det laddningregulatorn som gått sönder, är visst ett vanligt fel på den modellen.

Jag hade samma problem på min för ett tag sen.

Laddningsregulatorn sitter innanför högra bakkåpan under sadeln.

Om du har en voltmätare kan du kolla att det är regulatorn det är fel på genom att koppla voltmätaren till batteriets två poler och när du varvar upp ca 5-6000 varv/min ska volttalet inte gå över 14-15 volt. Om den visar mer är det fel på laddningsregulatorn.

Lycka till!
 

Teamturbo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Forserum
Hoj
Letar för fullt
mm

vykort skrev:
Hej.

Troligtvis är det laddningregulatorn som gått sönder, är visst ett vanligt fel på den modellen.

Jag hade samma problem på min för ett tag sen.

Laddningsregulatorn sitter innanför högra bakkåpan under sadeln.

Om du har en voltmätare kan du kolla att det är regulatorn det är fel på genom att koppla voltmätaren till batteriets två poler och när du varvar upp ca 5-6000 varv/min ska volttalet inte gå över 14-15 volt. Om den visar mer är det fel på laddningsregulatorn.

Lycka till!

tack för tipset ska mäta i dag på lunchen och se va de visar

M V H Johan
 

Teamturbo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Forserum
Hoj
Letar för fullt
mm

va och mätte lite på lunchen..

Mätte utan lyse på då laddade de som max 14,3volt
me parkeringsljus på va de runt 13,5volt men när ja körde me halvljus på så laddade de bara typ 12,3-12,4volt så de verkar som den inte laddar redigt när man kör me halvljus..

Så kan de fortfarande vara regulatorn eller är de något annat som de är fel på?
tänkte om kanske inte generatorn orkar me de på något sätt de har ej varit så innan började för nån vecka sedan

tacksam för tips

M V H Johan
 

Teamturbo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Forserum
Hoj
Letar för fullt
mm

UrbanTiger skrev:
De låter inte helgalet om man ser till laddströmen... kolla batterianslutningarna.

batterianslutningarna är fina ingen oxid eller något, funderat på om man ska köpa en ny regulator men surt att lägga typ 1500kr på de om de skulle vara något annat fel.. :(

M V H Johan
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Kan ju lyfta denna då jag har precis samma fel har jag märkt (cbr 600 -93).
Symtom:
När jag provade att köra med ljuset avstängt så verkar den ladda fint (batteriet hade laddat upp sig och hade 12 volt i sig efteråt) och startmotorn gick runt bra. Men när jag sen kör en runda med halvljus så är batteriet ganska dött, startmotorn orkar bara dra runt lååååångsamt.

Mätte lite på batteriet och vid tomgång laddade den strax över 12 volt med ljuset avstängt, men med halvljus på tomgång så laddade den strax över 11 volt. Gasade lite för jag läst att om laddningsregulatorn är trasig så skall laddningen sticka upp i skyhöga nivåer med den laddade inte över 15 volt iallafall.

Batterianslutningarna ser fina ut.

Jag vill ju kunna köra med halvljus!

Hoppas jag kan få något tips iallafall. Är det regulatorn trots allt?

MVH
/perris
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S

Mätte lite på batteriet och vid tomgång laddade den strax över 12 volt med ljuset avstängt, men med halvljus på tomgång så laddade den strax över 11 volt. Gasade lite för jag läst att om laddningsregulatorn är trasig så skall laddningen sticka upp i skyhöga nivåer med den laddade inte över 15 volt iallafall.MVH
/perris
Är det någon skillnad på spänningen överhuvudtaget om du mäter med motorn avslagen och igång?
Hursomhelst så är det alldeles för låg spänning för att kunna ladda upp batteriet.
Bör ligga någonstans mellan 13,5-14,8V för att vara OK.
Troligtvis är det regulatorn/likriktaren som har lagt av. Kan även vara generatorn som brunnit. Den kan du kontrollmäta genom att koppla loss likriktaren och mäta växelspänning mellan de gula kablarna som kommer från statorlindningen. Spänningen ska öka proportionellt med varvalet (ca 80V AC vid 5000rpm eller ngt liknande). (Man kan även ohm-mäta lindningarna om man vill).
Finns ett antal trådar tidigare som behandlar detta.
 

Jo_Ax

An angel protects me!
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Jönköpingstrakten
Hoj
Honda CBR 600F -93
Hej!
Intressant tråd. Jag tror jag har i stort sett samma fel på min -93a.
Får ta och mäta lite värden i morgon för att förhoppningsvis kunna utröna vad som är fel!

Men! En liten fråga ytterligare. När jag startar min så går den fint på tomgång. Men däremot om jag kört en liten stund och sedan stannar så vill motorn dö. Ofta även vid korsningar och dyligt. Kan detta vara ett problem som uppstår av batteriet/laddningsregulatorn också???

Tacksam för svar!
//Jonas
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Är det någon skillnad på spänningen överhuvudtaget om du mäter med motorn avslagen och igång?
Hursomhelst så är det alldeles för låg spänning för att kunna ladda upp batteriet.
Bör ligga någonstans mellan 13,5-14,8V för att vara OK.
Troligtvis är det regulatorn/likriktaren som har lagt av. Kan även vara generatorn som brunnit. Den kan du kontrollmäta genom att koppla loss likriktaren och mäta växelspänning mellan de gula kablarna som kommer från statorlindningen. Spänningen ska öka proportionellt med varvalet (ca 80V AC vid 5000rpm eller ngt liknande). (Man kan även ohm-mäta lindningarna om man vill).
Finns ett antal trådar tidigare som behandlar detta.
Tack för uppmärksamheten!

Jo, den laddar ju över 14 om man varvar den lite, på 1500prm är det dock nere runt 12v, men den skall väl ändå inte ladda mer än så på tomgång som jag fattat det (dock strax under 12v med halvljuset på som sagt). Frågan är bara varför den inte orkar ladda när jag kör med halvljus.

Borde väl inte vara generatorn eftersom om jag nu rullar igång den och kör en runda med parkeringsljus så kommer den laddas upp bra.

Men jag får väl kika och mäta upp den lite mer.

Tack så mycket för hjälpen!

/perris
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Det skulle kunna vara att någon av faserna inte är OK och att därför orkar generator/likriktare hålla uppe spänningen så länge ljuset inte är påslaget.
Har du provat med ett annat batteri som du vet är helt OK och uppladdat och samma fenomen uppstår när du slår på lyset? Det kan vara så att ditt batteri håller på att sjunga på sista versen och du därför får dessa fenomen.

Du bör se skillnad på spänningen med motorn avslagen jämfört med varvtal runt 1500rpm (även om den naturligtvis ökar spänningen inom ett visst område vid högre varvtal). Kolla decimalen på mätinstrumentet.
 

Jo_Ax

An angel protects me!
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Jönköpingstrakten
Hoj
Honda CBR 600F -93
Jag har exakt samma problem! Kör för tillfället bara med parkering. Då fungerar hojen utmärkt! Säg gärna till om du/ni kommer på nån lösning på problemet!!

Jag ligger på runt 14v på tomgång och runt 12 med motorn avstängd. Det är väl normalt?

Däremot om jag slår på lyset så sjunker volten drastiskt ner mot 12volt på tomgång.
 
Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Hej!
Men! En liten fråga ytterligare. När jag startar min så går den fint på tomgång. Men däremot om jag kört en liten stund och sedan stannar så vill motorn dö. Ofta även vid korsningar och dyligt. Kan detta vara ett problem som uppstår av batteriet/laddningsregulatorn också???
Tacksam för svar!
//Jonas

Om batteriet laddas ur så är det en trolig felorsak. Du behöver ju kraft till tändningen (CDI:n) och tändspolarna från batteriet. Om du får lägre och lägre spänning från batteriet pga att det laddas ur ju längre tid du kör så börjar den gå sämre och sämre och dör till slut. Orkar den inte dra runt startmotorn efter den stannat så är troligen det som är problemet till varför motorn så småningom dör.
Går den igång utan problem så kan det vara något så simpelt som låg tomgång eller något annat.

EDIT: Är batteriet gammalt så börja med att byta ut det (trolig felorsak).
 
Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Uppdaterar med min fortsatta felsökning....

Jag har kört några mil på bara parkeringsljus nu, och när jag sen mätte med motorn avstängd så visade batteriet 12,4.. volt. Därefter startade jag motorn och på tomgång med parkeringsljuset gick laddningen upp till 13, när jag satte på ljuset så ramlade det ner till runt 12,5 igen (pendlade en hel del).

Kände på regulatorn och den kändes het, fast jag vet inte hur het den skall vara . Kanske är det den som är trasig ändå eftersom det är ett så vanligt fel på just CBR 600F.

Ska kika på hur man felsöker just regulatorn och så får jag mäta upp den.

Dock slår det mig nu att jag hade nåt knas med heljuset nån dag innan detta började, (jag har köpt den nyss och det var första gången jag provade att slå på heljuset) när jag slog av helljuset så slogs allt ljus av istället för att återgå till halvljus, dock gav detta fel med sig efter att jag stäng av och på heljuset några gånger. Kanske nåt dåligt relä som kan ge dessa fel?

/perris
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top