Problem med accpump

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har/håller på att bestycka min tm40 som sitter på min nyköpta XR650R. Har fått ordning på lågfart, nålen verkar vara bra, och huvudmunstycket är jag också nöjd med. Innan satt det ett 0.3 i accpumpmunstycke men jag bytte till 0.5.

Vid bestyckningen körde jag helt utan accpump för att hitta rätt och när jag var nöjd så började jag ställa på accpumpen. Men såg då att pumparmen orkar inte trycka ned pumpstången. Det är ingen inställningsskruv i vägen, och stången löper fint om man trycker ner den för hand. När jag hade isär förgasaren så såg jag att det var skit i cylindern till accpumpen, men det har jag ju rensat och eftersom den löper fint när man trycker för hand så tror jag inte att det har med något sånt att göra. Där är ju ett motstånd när man trycker ner stången, men inget som kärvar. Den flyger upp fint när man släpper den. Att där är ett motstånd känns ju helt rimligt eftersom det är bensin som ska pressas genom ett 0.5 mm hål. Stången är rak och fin och den är i rätt längd.

En konstig sak är att även om jag skruvar ut den bakre justeringsskruven helt, så kan jag inte få stången att ligga dikt mot pumparmen... där är alltid minst 2-3 mm även om skruven är helt utskruvad...

Detta är alltså ingen bestyckningsfråga, utan problemet är helt enkelt att stången trycks inte ner, pumparmen orkar inte.

Vad gör man? Kan fjädern som sitter på pumparmen vara sliten och trött, så att den hellre fjädrar än att trycka ner stången? :va

Kan någon ha bytt till en för hård fjäder under kolven i förgasarkoppen? Känns dock som allt motstånd beror på att bensinen ska ut genom ett extremt litet hål och inget annat..

Har film på eländet, men vet inte hur man lägger upp den här. Om någon kunnig vill kolla på den för att få sig en uppfattning så skickar jag den gärna!
Det är den inringade pumparmen som jag menar. Den vita plasten är ju en separat del, och medan metalldelen roterar, så stannar plastdelen med pumparm eftersom den inte pallar trycka ner stången.
mikuni-tm40-tm-40-flatslide-racing-carburetor-suzuki-drz-400-frank-mxparts-03.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De brukar samlas grus damm där pumpstången går in i pumphuset och pumpstången kan vara krokig dessutom. Dra lös pumpstången rakt upp den sitter helt löst Putsa sedan ur hålet den går in i så den går snorlätt. Prova även ta bort gummidamasken för den kan ha torkat ihop och därmed bromsar den pumpstången,, de är inte helt ovanligt. Prova köra helt utan damask för den tätar inge bra ändå.
Och som jag skrivit i din andra tråd så slipa ren pumpcylindern och cylindern den löper i. När pumpstången går så lätt som den ska göra så kommer den åka upp så de inte blir något spel mellan pumpar och stång.
Jag tror inte någon av fjädrarna har blivit slutare de är bara skit eller torkad damask som felar.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Kollat på det nu. Stången är som sagt spikrak. Damasken är mjuk och fin, provade även utan. Stången löper lätt genom hålet. Kolven glider helt utan problem i cylindern. Stången åker fortfarande inte upp till armen och armen orkar inte trycka ner den. Provade att hålla ihop plastdelen och metallen som snurrar och då funkade det bra. Men så fort det är 2 separata delar som det ska vara så orkar den inte. Det ända jag kan komma på är för slapp fjäder vid pumparm? Men det förklarar inte spelet mellan stång och arm trots att justerskruven är borta.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top