Forzavale
Sporthojsnörd
Har/håller på att bestycka min tm40 som sitter på min nyköpta XR650R. Har fått ordning på lågfart, nålen verkar vara bra, och huvudmunstycket är jag också nöjd med. Innan satt det ett 0.3 i accpumpmunstycke men jag bytte till 0.5.
Vid bestyckningen körde jag helt utan accpump för att hitta rätt och när jag var nöjd så började jag ställa på accpumpen. Men såg då att pumparmen orkar inte trycka ned pumpstången. Det är ingen inställningsskruv i vägen, och stången löper fint om man trycker ner den för hand. När jag hade isär förgasaren så såg jag att det var skit i cylindern till accpumpen, men det har jag ju rensat och eftersom den löper fint när man trycker för hand så tror jag inte att det har med något sånt att göra. Där är ju ett motstånd när man trycker ner stången, men inget som kärvar. Den flyger upp fint när man släpper den. Att där är ett motstånd känns ju helt rimligt eftersom det är bensin som ska pressas genom ett 0.5 mm hål. Stången är rak och fin och den är i rätt längd.
En konstig sak är att även om jag skruvar ut den bakre justeringsskruven helt, så kan jag inte få stången att ligga dikt mot pumparmen... där är alltid minst 2-3 mm även om skruven är helt utskruvad...
Detta är alltså ingen bestyckningsfråga, utan problemet är helt enkelt att stången trycks inte ner, pumparmen orkar inte.
Vad gör man? Kan fjädern som sitter på pumparmen vara sliten och trött, så att den hellre fjädrar än att trycka ner stången?
Kan någon ha bytt till en för hård fjäder under kolven i förgasarkoppen? Känns dock som allt motstånd beror på att bensinen ska ut genom ett extremt litet hål och inget annat..
Har film på eländet, men vet inte hur man lägger upp den här. Om någon kunnig vill kolla på den för att få sig en uppfattning så skickar jag den gärna!
Det är den inringade pumparmen som jag menar. Den vita plasten är ju en separat del, och medan metalldelen roterar, så stannar plastdelen med pumparm eftersom den inte pallar trycka ner stången.
Vid bestyckningen körde jag helt utan accpump för att hitta rätt och när jag var nöjd så började jag ställa på accpumpen. Men såg då att pumparmen orkar inte trycka ned pumpstången. Det är ingen inställningsskruv i vägen, och stången löper fint om man trycker ner den för hand. När jag hade isär förgasaren så såg jag att det var skit i cylindern till accpumpen, men det har jag ju rensat och eftersom den löper fint när man trycker för hand så tror jag inte att det har med något sånt att göra. Där är ju ett motstånd när man trycker ner stången, men inget som kärvar. Den flyger upp fint när man släpper den. Att där är ett motstånd känns ju helt rimligt eftersom det är bensin som ska pressas genom ett 0.5 mm hål. Stången är rak och fin och den är i rätt längd.
En konstig sak är att även om jag skruvar ut den bakre justeringsskruven helt, så kan jag inte få stången att ligga dikt mot pumparmen... där är alltid minst 2-3 mm även om skruven är helt utskruvad...
Detta är alltså ingen bestyckningsfråga, utan problemet är helt enkelt att stången trycks inte ner, pumparmen orkar inte.
Vad gör man? Kan fjädern som sitter på pumparmen vara sliten och trött, så att den hellre fjädrar än att trycka ner stången?
Kan någon ha bytt till en för hård fjäder under kolven i förgasarkoppen? Känns dock som allt motstånd beror på att bensinen ska ut genom ett extremt litet hål och inget annat..
Har film på eländet, men vet inte hur man lägger upp den här. Om någon kunnig vill kolla på den för att få sig en uppfattning så skickar jag den gärna!
Det är den inringade pumparmen som jag menar. Den vita plasten är ju en separat del, och medan metalldelen roterar, så stannar plastdelen med pumparm eftersom den inte pallar trycka ner stången.