Har efter besiktning fått nedslag på anliggande frambroms. Och ja, den ligger på något. När jag tar tag och snurrar på framhjulet vid frigång från marken snurrar det bara drygt ett halvt varv ca. Har inte säkerställt om det är ena eller båda oken som ligger an.
Har gjort rent alla bromsdetaljer hýsteriskt noga samt dito med bromsoken. Har använt bromsrengöring för att göra rent och torka av kolvarna. Därefter tryck ut alla kolvar(två fyrkolvs-ok)förrengöring och motionering. Har använt sparsamt med wd-40 vid rengöring/motionering. Kolvarna är rena och mycket välmotionerade samt bromsvätskan bytt efteråt. Trots detta har jag fortfarande anliggning enl. beskrivning ovan. Fasta ok, samma som på Yamaha R1 fast som sitter orginal från fabrik på en Yamaha XV 1700 -02(custom-hoj)i detta fallet. Har kollat att bromshandtaget har frispel uppe vid bromsvätskebehållaren. Har också kört, förvisso bara några kilometer, efter rengöring/motionering/bromsvätskebyte för att motionera ytterligare "på riktigt". Klar förbättring i bromsverkan. Trots detta kvarstår anliggning enl. ovan. Ska ta bort ett ok i taget och kolla om det är ett eller båda oken som har anliggning.
Tips på nästa steg?? Är det att trycka ut alla kolvar helt och hållet ur oken, göra ännu mer rent och kolla hur det ser ut inne i bromsoken/cylindrarna, montera nya tätningar, tillbaks med kolvarna och hoppas på det bästa?
Jag har två oöppnade tuber med bromscylinderfett(https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/bromscylinderfett-2000017184)kan det vara värt att motionera kolvarna en gång till och använda detta fett innan jag ev. river oken helt och hållet..?
Har gjort rent alla bromsdetaljer hýsteriskt noga samt dito med bromsoken. Har använt bromsrengöring för att göra rent och torka av kolvarna. Därefter tryck ut alla kolvar(två fyrkolvs-ok)förrengöring och motionering. Har använt sparsamt med wd-40 vid rengöring/motionering. Kolvarna är rena och mycket välmotionerade samt bromsvätskan bytt efteråt. Trots detta har jag fortfarande anliggning enl. beskrivning ovan. Fasta ok, samma som på Yamaha R1 fast som sitter orginal från fabrik på en Yamaha XV 1700 -02(custom-hoj)i detta fallet. Har kollat att bromshandtaget har frispel uppe vid bromsvätskebehållaren. Har också kört, förvisso bara några kilometer, efter rengöring/motionering/bromsvätskebyte för att motionera ytterligare "på riktigt". Klar förbättring i bromsverkan. Trots detta kvarstår anliggning enl. ovan. Ska ta bort ett ok i taget och kolla om det är ett eller båda oken som har anliggning.
Tips på nästa steg?? Är det att trycka ut alla kolvar helt och hållet ur oken, göra ännu mer rent och kolla hur det ser ut inne i bromsoken/cylindrarna, montera nya tätningar, tillbaks med kolvarna och hoppas på det bästa?
Jag har två oöppnade tuber med bromscylinderfett(https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/bromscylinderfett-2000017184)kan det vara värt att motionera kolvarna en gång till och använda detta fett innan jag ev. river oken helt och hållet..?