Problem med anliggande frambroms, nedslag på besiktningen

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Har efter besiktning fått nedslag på anliggande frambroms. Och ja, den ligger på något. När jag tar tag och snurrar på framhjulet vid frigång från marken snurrar det bara drygt ett halvt varv ca. Har inte säkerställt om det är ena eller båda oken som ligger an.

Har gjort rent alla bromsdetaljer hýsteriskt noga samt dito med bromsoken. Har använt bromsrengöring för att göra rent och torka av kolvarna. Därefter tryck ut alla kolvar(två fyrkolvs-ok)förrengöring och motionering. Har använt sparsamt med wd-40 vid rengöring/motionering. Kolvarna är rena och mycket välmotionerade samt bromsvätskan bytt efteråt. Trots detta har jag fortfarande anliggning enl. beskrivning ovan. Fasta ok, samma som på Yamaha R1 fast som sitter orginal från fabrik på en Yamaha XV 1700 -02(custom-hoj)i detta fallet. Har kollat att bromshandtaget har frispel uppe vid bromsvätskebehållaren. Har också kört, förvisso bara några kilometer, efter rengöring/motionering/bromsvätskebyte för att motionera ytterligare "på riktigt". Klar förbättring i bromsverkan. Trots detta kvarstår anliggning enl. ovan. Ska ta bort ett ok i taget och kolla om det är ett eller båda oken som har anliggning.

Tips på nästa steg?? Är det att trycka ut alla kolvar helt och hållet ur oken, göra ännu mer rent och kolla hur det ser ut inne i bromsoken/cylindrarna, montera nya tätningar, tillbaks med kolvarna och hoppas på det bästa?

Jag har två oöppnade tuber med bromscylinderfett(https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/bromscylinderfett-2000017184)kan det vara värt att motionera kolvarna en gång till och använda detta fett innan jag ev. river oken helt och hållet..?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Första regeln i all broms skruva.

Gummi detaljer i bromssystem sväller av ex Wd40, 556, olja. Alla Packningar, omringar o kolv tätningar är tillverkade av en gummi blandning som tål Sprit.

Broms vätska är alkohol eller silicon baserad det finns ingen olja överhuvudtaget i ett bromssystem.

Wd40 o dyligt gör att dina kolv packning Sväller o då går inte kolvarna tillbaka, o bromsarna kärvar som i ditt fall.

Broms okens kolvar rengörs bäst med tandborste o Bromsvätska, alternativet är att ta ur kolvarna o borsta dessa rena med en tandborste sedan smörja dom med gummi fett.

Man kan då lämpligt ta ur Packningarna o borsta dessa rena med tandborste samtidigt o även rensa spåret i oket som dessa ligger i.

Beakta att ta en tätning i taget o att vissa måste vara vända åt rätt håll för att funka.

Packningen skall dra in kolven när trycket i broms oket sjunker. Om packningen har svällt av Ex Wd40 dras inte kolven in o det kärvar.

Det kan ju naturligtvis kärva pga skit o oxider också om Bromsvätska aldrig blivit bytt.
 
Last edited:

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Rådfrågade en statligt anställd :rolleyes: mc-mek som dessutom kör road racing och som har flertalet decennier i branschen under bältet om hur jag skulle gå tillväga med bromskolvsmotionering. Han föreslog 5-56, wd-40 etc. Jag frågade om inte det påverkar gummit i tätningarna negativt och han sa att det icke var några problem.. Men att det påverkar gummit negativt låter ju allt annat än orimligt.

Är det värt att prova att motionera kolvarna igen fast med bromscylinderfett, innan jag beställer nya tätningar och river ner oken helt och hållet?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Rådfrågade en statligt anställd :rolleyes: mc-mek som dessutom kör road racing och som har flertalet decennier i branschen under bältet om hur jag skulle gå tillväga med bromskolvsmotionering. Han föreslog 5-56, wd-40 etc. Jag frågade om inte det påverkar gummit i tätningarna negativt och han sa att det icke var några problem.. Men att det påverkar gummit negativt låter ju allt annat än orimligt.

Är det värt att prova att motionera kolvarna igen fast med bromscylinderfett, innan jag beställer nya tätningar och river ner oken helt och hållet?
Prova går alltid men jag tror det är kört. Riv.

Dagens lärdom: Lyssna inte på statsanställda.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som Moddlaren redan skrivit, med största sannolikhet är det tätningarna som svällt...

Har själv råkat ut för det efter att använt crc bromsfett på tätningarna och fick byta dem..
Det får inte vara petroliumbaserat smörj eller rengöringsmedel.

Något paradoxalt rekommenderas silikonbaserat smörjmedel (!?)
Underligt då man absolut inte får använda bromsvätska Dot5.0 i ett Dot3, 4 eller 5.1 (polyglykolbaserat) system.
Men så är det (visst)..

Sen dess har jag bara använt, till tätningssats, medföljande smörjmedel, biltemas bromscylinderfett eller detta:

20211014_215436.jpg


StitchIt_20211410094959_191.png
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat:
använt sparsamt med wd-40 vid rengöring/motionering
slut citat

Klart bromsen kärvar när du använt en oljeprodukt på #-ringarna. Oljeprodukter får ju gummit att svälla ! #

Endast bromsvätska och bromssilikon är vad jag använder.
På #-ringarna i bromsoken och längst ner på en tunns rand på bromskolvarna när efter rengöring av cylindrar, cylinderspår och bromskolvar det hela sätts ihop igen.

# Tyvärr, bara plocka sönder, gamla #-ringarna till "återvinningen", göra rent all delar med diskmedel, vatten och tandborste för få bort alla oljerester.
Skölj av med vatten.

Torka torrt med hushållspapper, .
Avsluta rengöringen med tvätta av alla delar med bromsvätska.
Torka torrt med hushållspapper
Fetta in de nyinköpta #-ringarna med tunt med silikonfett. Montera de nyinköpta #-ringarna.
En tunn rand med silikonfett längst ner på bromskolven.
Sätt dit kolven och tryck den i botten med fingrarna. Torka av överflödigt silikonfett på oket och kolven.
osv
montera nästa kolv.
Själv tar jag en kolv i taget för den händelse kolvarna är matchade mot cylindrarna.
Så hade jag tagit ut alla kolvarna hade jag märkt dem så de kommer i rätt cylinder.
Avsluta med att sätta lämplig träpinne mellan bromskolvarna där bromsskivan ska vara.
Tryck ut alla kolvarna med tryckluft. Torka av överflödigt silikonfett på kolvarna.
Tryck in kolvarna i botten igen och torka bort överflödigt silikonfett från kolvar och ok.
Klar för montage av bromsbelägg i bromsoken och bromsoken på hojen.

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ydraulik/bromsok/bromsvatska-dot-4-2000017095
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ik/hjulcylindrar/bromscylinderfett-2000017184
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Med tanke på allt du gjort misstänker jag att den bara är överfull på olja.
Låter vettigt och själv råkat ut för det. Det blir alltid utsvävningar och måla fan på väggen vid dylika inlägg. Det glöms till slut det mest "banala". Även detta med batterier jag också varit med om och hoj som inte startar har jag nästlat in mig på och trott att det varit det ena eller andra legat sömnlös och rivit hojen i tankarna.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har använt wd40 för att rengöra bromssystem massor av gånger och aldrig råkat ut för svällda tätningar. Visst, låter man gummit ligga i ett bad med wd40 så kan det säkert hända men det gör man ju inte. Jag tror på det där lilla hålet i bromspumpen eller att den helt enkelt behöver renoveras.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja Killawife, det kan såklart vara lilla hålet i bromspumpen på styret.

Eller vad jag förstått "gamla utslitna bromsledningar # " i gummi. Som "tätar" eller släpper partiklar som fastnar i lilla hålet.

# Inget jag tänker på själv med dubbla stålomspunna från varje bromsok fram runt framsidan på gaffelbenet och upp på framsidan av nedre styrkronan och vidare upp till bromshandtaget. *

* av två skäl:
1) en kompis köpte färdiga dubbla stålomspunna. De var så korta så de räckte bara upp till bromshandtaget dragna från bromsoket på baksidan av gaffelbenen.
Och när de trycktes ihop när hojen fjädrade så skavde de hål på kylaren på hojen.

2) framför kylaren har jag på både Sprint RS och GSX1300R signalhornet.
Vill inte de stålomspunna ska fastna i signalhornet.
Därför så långa stålomspunna så de kan dras från varje bromsok fram runt framsidan på gaffelbenet och upp på framsidan av nedre styrkronan och vidare upp till bromshandtaget.

Till sist:
För att avgöra om det är "gamla utslitna bromsledningar # eller stopp i "lilla hålet"
Eller
Om det är bromsoken

räcker det med att dra slang från nipplarna på bromsoken (så man inte sölar ner golvet, hjulet)
, och öppna nipplarna.

För då sjunker trycket garanterat i bromsoken.
Och snurrar framhjulet fortfarande trögt => Kärvande kolvar eller kärvande bromsbelägg
Snurrar framhjulet lätt => stoppet ligger i returen, dvs "gamla utslitna bromsledningar" eller stopp i "lilla hålet" i bromspumpen uppe vid styret.
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag upplevde att min frambroms tog högre å högre. Tillslut tog den stenhårt precis efter spelet. Bytte bromsvätskan till nyköpt å problemet försvann
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Rådfrågade en statligt anställd :rolleyes: mc-mek som dessutom kör road racing och som har flertalet decennier i branschen under bältet om hur jag skulle gå tillväga med bromskolvsmotionering. Han föreslog 5-56, wd-40 etc. Jag frågade om inte det påverkar gummit i tätningarna negativt och han sa att det icke var några problem.. Men att det påverkar gummit negativt låter ju allt annat än orimligt.

Är det värt att prova att motionera kolvarna igen fast med bromscylinderfett, innan jag beställer nya tätningar och river ner oken helt och hållet?
Jag är inte statligt anställd, men kommunal, och på RR tävlingarna eller mellan tävlingar hemma i garaget skulle jag och mina närmaste depågrannar ALDRIG någonsin använda WD40 eller 5-56, NEVER !!

Dock brukar vi 99% av gångerna använda depågrannens tandborste + vatten och 1 droppe YES eller annat valfritt diskmedel.
Rent vatten går med bra så klart...
Vi använder heller aldrig Brake Clean på bromsoken, då det torkar ut dom allt för mkt, men man kan om man vill rengöra bromsskivan med det om man byter typ av bromsbelägg.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Har efter besiktning fått nedslag på anliggande frambroms. Och ja, den ligger på något. När jag tar tag och snurrar på framhjulet vid frigång från marken snurrar det bara drygt ett halvt varv ca. Har inte säkerställt om det är ena eller båda oken som ligger an.

Har gjort rent alla bromsdetaljer hýsteriskt noga samt dito med bromsoken. Har använt bromsrengöring för att göra rent och torka av kolvarna. Därefter tryck ut alla kolvar(två fyrkolvs-ok)förrengöring och motionering. Har använt sparsamt med wd-40 vid rengöring/motionering. Kolvarna är rena och mycket välmotionerade samt bromsvätskan bytt efteråt. Trots detta har jag fortfarande anliggning enl. beskrivning ovan. Fasta ok, samma som på Yamaha R1 fast som sitter orginal från fabrik på en Yamaha XV 1700 -02(custom-hoj)i detta fallet. Har kollat att bromshandtaget har frispel uppe vid bromsvätskebehållaren. Har också kört, förvisso bara några kilometer, efter rengöring/motionering/bromsvätskebyte för att motionera ytterligare "på riktigt". Klar förbättring i bromsverkan. Trots detta kvarstår anliggning enl. ovan. Ska ta bort ett ok i taget och kolla om det är ett eller båda oken som har anliggning.

Tips på nästa steg?? Är det att trycka ut alla kolvar helt och hållet ur oken, göra ännu mer rent och kolla hur det ser ut inne i bromsoken/cylindrarna, montera nya tätningar, tillbaks med kolvarna och hoppas på det bästa?

Jag har två oöppnade tuber med bromscylinderfett(https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/bromscylinderfett-2000017184)kan det vara värt att motionera kolvarna en gång till och använda detta fett innan jag ev. river oken helt och hållet..?
Är du säker på att bromsskivorna är raka? Inga vibrationer när du bromsar lätt? Brukar ju tyvärr vara vanligt och går inte se med blotta ögat.
Antar att du rengjort skivorna noggrant också på verkligen hela ytan med förslagsvis bromsrengöring.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Jag upplevde att min frambroms tog högre å högre. Tillslut tog den stenhårt precis efter spelet. Bytte bromsvätskan till nyköpt å problemet försvann
Låter. Helt tvärt om mot hur jag upplevt dålig bromsvätska ? Tar längre in och längre in till slut får man ta escapen i slutetnpå rakan ?

Låter som du haft för antingen för mycket bromsvätska eller att det vart nåt annat som tex luft som spökat.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Låter. Helt tvärt om mot hur jag upplevt dålig bromsvätska ? Tar längre in och längre in till slut får man ta escapen i slutetnpå rakan ?

Låter som du haft för antingen för mycket bromsvätska eller att det vart nåt annat som tex luft som spökat.
Hade nog inte rört bromsens delar på ett antal år. Fick rådet att vatten kommer in i gammal bromsvätska. (Det kände jag till sen 1980 typ)
Men följde rådet å det funka. Sög bara upp den vätskan i koppen med en stor sjukhusspruta (otroligt bra verktyg när man meckar)
Och öppna nere vid bromsskivan å pyttsa ut lite under tryck.
Ny fräsch bromsvätska är underskattat. Stor lärdom för många
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Och det lilla jävla returhålet i behållaren får man inte glömma!

Jag har använt wd40 för att rengöra bromssystem massor av gånger och aldrig råkat ut för svällda tätningar. Visst, låter man gummit ligga i ett bad med wd40 så kan det säkert hända men det gör man ju inte. Jag tror på det där lilla hålet i bromspumpen eller att den helt enkelt behöver renoveras.
Intressant att höra att ngn använt WD-40 utan problem..! Många verkar 1000% säkra på att WD-40 och 5-56 både göra alla planetens o-ringar/packboxar/tätningar antingen minst 500% mindre, alt 666% större.

Efter att som beskrivet till en början rengjort alla kolvar med bromsrengöring och därefter motionerat alla kolvar synnerligen noggrant med WD-40 har jag nu också motionerat alla kolvarna var för sig många, många, många gånger och använt tunt lager med biltemas bromscylinderfett mellan varven flertalet gånger på varje kolv. Upplevde en klar förbättring jämfört med hur kolvarna betedde sig efter första försöket med WD-40. Avslutade med att byta bromsvätskan och lufta, slog i Biltemas DOT 4.

Körde hojen totalt ca 20 min för att tanka innan varmgaragering för säsongen. När jag klev av hojen kände jag direkt på skivorna. Det var nätt och jämt för varma för att ta tag i och hålla kvar händerna.
Båda skivorna var lika varma skulle jag säga. Noterade en liten svettning av bromsvätska runt luftningsnippel på båda oken. Bra bromsverkan och bra känsla i bromshandtaget. Fanns/finns ingen synlig smuts i bromsvätskebehållaren varken innan eller efter bromsvätskebytet.

Ska titta på "det där lilla hålet i bromspumpen"/"det lilla jävla returhålet i behållaren":hihi Ska det försiktigt kontrolleras/petas rent med mjukt och lämpligt don?


Tänker att nästa steg är nya tätnings-kit till bromsoken?? Kan det vara ngt annat? Ngt av det som sitter i bromsvästkebehållaren?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Intressant att höra att ngn använt WD-40 utan problem..! Många verkar 1000% säkra på att WD-40 och 5-56 både göra alla planetens o-ringar/packboxar/tätningar antingen minst 500% mindre, alt 666% större
Tackar så mycket för den dumförklaringen.....
Nitril och viton som de flesta o-ringar inom fordonsindustrin består av har inga som helst problem med mineralolja...
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Tackar så mycket för den dumförklaringen.....
Nitril och viton som de flesta o-ringar inom fordonsindustrin består av har inga som helst problem med mineralolja...

Hade ingen ond avsikt! Ber om ursäkt om det landade så, det var inte syftet. Men uppfattar att det hela verkar klart mer spekulativt än vetenskapligt i många fall. Dock ej alla.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tackar så mycket för den dumförklaringen.....
Nitril och viton som de flesta o-ringar inom fordonsindustrin består av har inga som helst problem med mineralolja...
Uppgiften för "de flesta o-ringar inom fordonsindustrin" är att hålla tätt i ett fast förband.
Och för att det inte ska vara tätt, ska börja läcka fodras att O-ringen krymper när den utsätts för "vätskan".
Om O-ringen sväller under drift gör det inget. O-ringen håller tätt.
Vanligt problem på SH är att den begagnade O-ringen efter service är för stor, inte går att få in i spåret....

Jag läser Suzukis Service Manual till GSX1300R
Om oljebyte: Instruktioner men inga varningar för oljan.
Om bromsvätskebytet: Instruktioner och Precautions/varningar.
Eftersom bromsvätskan angriper färg, plast och gummi är det troligen inte samma gummi i #-ringarna i bromsoken som i resten av motorn.
Suzuki varnar för andra vätskor som silikon och oljebaserade i bromssystemet.
Intressant att höra att ngn använt WD-40 utan problem..! Många verkar 1000% säkra på att WD-40 och 5-56 både göra alla planetens o-ringar/packboxar/tätningar antingen minst 500% mindre, alt 666% större.

Efter att som beskrivet till en början rengjort alla kolvar med bromsrengöring och därefter motionerat alla kolvar synnerligen noggrant med WD-40 har jag nu också motionerat alla kolvarna var för sig många, många, många gånger och använt tunt lager med biltemas bromscylinderfett mellan varven flertalet gånger på varje kolv. Upplevde en klar förbättring jämfört med hur kolvarna betedde sig efter första försöket med WD-40. Avslutade med att byta bromsvätskan och lufta, slog i Biltemas DOT 4.

Körde hojen totalt ca 20 min för att tanka innan varmgaragering för säsongen. När jag klev av hojen kände jag direkt på skivorna. Det var nätt och jämt för varma för att ta tag i och hålla kvar händerna.
Båda skivorna var lika varma skulle jag säga. Noterade en liten svettning av bromsvätska runt luftningsnippel på båda oken. Bra bromsverkan och bra känsla i bromshandtaget. Fanns/finns ingen synlig smuts i bromsvätskebehållaren varken innan eller efter bromsvätskebytet.

Ska titta på "det där lilla hålet i bromspumpen"/"det lilla jävla returhålet i behållaren":hihi Ska det försiktigt kontrolleras/petas rent med mjukt och lämpligt don?


Tänker att nästa steg är nya tätnings-kit till bromsoken?? Kan det vara ngt annat? Ngt av det som sitter i bromsvästkebehållaren?
Först BRA JOBBAT ! :):tummenupp

Intressant att höra att ngn använt WD-40 utan problem.
Problemet är att någons erfarenhet inte kan användas för att dra slutsats för nytta / onytta.
Jag har själv tex aldrig behövt säkerhetsbältet i bil. Vad kan man dra för slutsats. Onödigt ?

jag nu också motionerat alla kolvarna var för sig många, många, många gånger
Efter rengöring av cylindrar och kolvar monterar jag ihop allt och trycker kolvarna i botten vid sammansättning, torkar av överflödigt silkonfett. Blåser ut kolvarna med tryckluft med mellanlägg så de inte åker ut helt torka av överflödigt fett, tryck in dom igen med fingrarna.
Och dit med bromsbeläggen. Motionera kolvarna vad är det ? Har jag aldrig gjort.

Ska titta på "det där lilla hålet i bromspumpen"/"det lilla jävla returhålet i behållaren"
En förutsättning för att det lilla hålet ska ha betydelse är att det påverkar bromsoken.
Med framhjulet i luften.
Kläm på frambromsen och släpp.
Snurra sedan till framhjulet och se hur långt det snurrar.
Öppna sedan nipplarna på båda sidorna (med slang på nipplarna upp över styret / backspeglar så det inte rinner bromsvätska ner på bromsok, golv osv.) Nu är eventuellt tryck på grund av "stopp i lilla hålet borta".

Snurra till framhjulet och se hur långt det snurrar. Har det "lilla hålet" betydelse.
Så ska hjulet snurra mycket längre nu.

Hur gamla är bromsslangarna ? Enligt Suzuki ska de bytas var 4:e år. Själv bytte jag från Original till två stålomspunna från Speeding.nu direkt från bromsoken fram runt framsidan av gaffelbenen upp till Bromscylindern.
 

Bifogat

  • 20211021-GSX1300R-BrakePrecautions.png
    20211021-GSX1300R-BrakePrecautions.png
    28.4 KB · Visningar: 17
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top