Problem med anliggande frambroms, nedslag på besiktningen

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
När man köper nya tätningar till bromsok får man med en liten påse med något man skall smörja på tätningarna innan kolvarna monteras. Jag vet inte vad som skall användas men det är garanterat inte bromsvätska i den lilla påsen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
När man köper nya tätningar till bromsok får man med en liten påse med något man skall smörja på tätningarna innan kolvarna monteras. Jag vet inte vad som skall användas men det är garanterat inte bromsvätska i den lilla påsen.
Gummifett är i påsen o det o bromsvätska är det enda som skall finnas i ett bromssystem.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har använt wd40 utan problem, dock har jag bara sprayat på och sedan torkat bort med en trasa. Packningar har alltså inte badat i olja, utan det har varit en kortvarig kontakt. Inte så att jag ifrågasätter sakkunskapen här, men används olja med måttlighet kan det fungera.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
BMW har mineralolja i kopplingssystemet o bromsvätska i bromssystemet. Orsaken sägs vara att man då slipper byta olja i kopplingen. Att vi byter bromsvätska är bla för att den drar till sig evt. vatten/fukt.
De som gjort misstaget att pytsa i bromsvätska i kopplingen råkar snabbt ut för kärvande huvud o kopplingscylinder (o-ringarna sväller) - hur slangarna påverkas vet jag inte, men troligen tar de stryk.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag har använt wd40 utan problem, dock har jag bara sprayat på och sedan torkat bort med en trasa. Packningar har alltså inte badat i olja, utan det har varit en kortvarig kontakt. Inte så att jag ifrågasätter sakkunskapen här, men används olja med måttlighet kan det fungera.
Men bara för att det "" har"" funkat betyder detta inte att det Är rätt utan fel ändå.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping