Problem med att mäta kedjan. Hur lång är den?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Millimetern alltså.
Har hållit på och mätt längden av "20 länkar" för att kolla om det behövs nytt drivpaket på Trajan.
Och det var då jag upptäckte att tex på Jula 5m Meec Tools Measure Tape är avståndet mellan 100 till 200mm ca 1mm längre än avståndet mellan 200mm och 300mm
Ett mönster som upprepas med 100mm lucka på den första halvmetern på måttbandet. Vilket var så långt jag kollade.
Och plastlinjalen jag till slut använde på den var 151mm = 150mm på Biltemas skjutmått (visar rätt?)
Så när jag mätte kedjan med plastlinjalen drog jag av 2mm från uppmätt medelvärde.
20 länkar är ju drygt 300mm.
 
hahahaha , nu e det fan dax för vår snart :lol

men 2 fel funna , biltema o Jula , låna ett riktigt skjutmått eller nått å kolla vettja :D
 
Mäta kedjan? Klämm å känn ist!
Känns lite som att använda vågen som enda referens på om man blivit nå vältränad. Se dig i spegeln!
 
spelet mellan kedja och sving ska väl vara 20-35mm, sen är det nog lättast att bara kolla med ögon hur drevena ser ut. fattar inte varför du exakt ska mäta kedjan på längden? (om du ska BYTA kedja är det lämpligt att ha samma längd).
 
Last edited:
1. Huka dig ner bakom hoj.
2. Ta tag i kedjan mitt på bakdrevet och dra rakt bakåt.
3. Om du kan dra ut kedjan från drevet så du kan se mellan drev och kedja, dags att byta.
4. Åka till nån som kan/vet hur en sliten kedja ser ut.
5. Glöm din mät-procedur.

Hur gammal är kedjan, mil/ålder. En kedja du smörjer efter varje körning håller betydligt längre än en kedja som får gå torr. Det är bra att smörja en varm kedja, då kryper oljan in bättre.

Så funkar det i Katrineholm.:tummenupp
 
Att mäta över ett givet antal länkar är en omständligt procedur att tillståndsbedöma kedjan, men som ofta anges i manualen till olika hojar. Först och främst måst man inför mätningen sträcka upp kedjan mha kedjespännarna. Det andra problemet med denna mätmetod är just att hitta bra fixpunkter att mäta på.

Ett bättre sätt att få en uppfattning om kedjan är på fallrepet, är att rotera hjulet och notera om kedjspänningens varians har ökat. En kedja slits nämligen sällan jämt på en hoj, utan det börjar skära och glappa i enstaka länkar spridda över hela kedjan. Ett annat tecken på att kedjan är på fallrepet, är att man måste börja justera kedjespänningen oftare än normalt. Då är man i slutet av den sk badkarskurvan.

Använder man ståldrev fram och bak är det nog säkrast att byta alltihop. Bra ståldrev har en livslängd nära den hos kedjan om allt skötts rätt och kedjan inte trycktvättats eller dyligt.
 
Last edited:
Är drivpaket dåligt brukar man ju se...kolla kedjan kan du också göra genom att kolla spelet
som vanligt,circus 25-35 brukar det vara vanligt på dom flesta,snurra hjulet så att övre delen på kedjan hammnar där du kollar spelet,är den spännd då=slut.

Edit:jag skiver långsamt:D
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top