Problem med att spela upp .mkv (bluray)

Snowman89

Guest
Köpte mig en tv med hdmi för nån månad sedan. Så nu kör jag upp datorn via hdmi till tvn. Tvn är en LG 50PK350N och jag har ett GTS 450 som jag kör via.

Mitt problem är nu att när jag spelar upp .mkv filer så tycker jag inte att det flyter som det borde göra. Jag får liksom en "stuttering", mycket minimalt men det finns fortfarande där och det är MYCKET irriterande.. Det liksom, småhackar hela tiden. Det kan omöjligen vara att jag har för dålig hårdvara då jag sitter på en I7 870 som rullar i 4ghz, samt 4gb minne och ett GTS 450.

Så varför gör det såhär? Kör jag upp vanliga filmer från min laptop så funkar det perfekt. De filmerna är dock inte .mkv-er då laptopen inte klarar sånt

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad använder du för mjukvara? vlc?

vlc fungerade dåligt när jag provade det tidigare. Nu använder jag Arcsofts Total Media Theater och det fungerar strålande bra. I kombination med WMC och My Movies blir det en helintegrerad lösning som låter gumman hitta alla filmer, musik och bilder i WMC utan krångel.
:)

Jag betalade för min mjukvara då detta är en dedikerad HTPC som kanske ska säljas en dag, men det finns säkert en trial att prova.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag är lite nyfiken på om det blir rätt skala på TVn när du spelar upp VLC via HDMI från datorn?

Jag har själv en liten fullösning som inte fungerar tillfredsställande ännu.

Kör DVI-HDMI adapter från stationära burken till HDMI in på TVn.
Men spelar jag upp en film via t ex. VLC och väljer 1920x1080 i upplösning på TV-skärmen (på graf.kortet i datorn) så stämmer inte skalningen. Bilden blir lite för stor på TVn vilket är sjukt störande. :mad:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
VLC är kass på detta. Jag kör nästan uteslutande med XMBC som mediecenter och där flyter ALLT smidigt, även på min sunkiga laptop.
Så testa detta program och se om det blir någon skillnad, sjukt smidigt är det också. Man kan även köra filmer direkt utan att packa upp dem...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har du kass drivrutiner? Med den burken så ska du fasen kunna spela upp hd i vilken spelare som hellst.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Lösningen heter Media Player Classic.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Lösningen heter Media Player Classic.

Utveckla gärna... Använde förr detta till quicktime filmer eftersom quicktime spelaren sög så.

Jag har också hört att olika spelare har problem med blueray och att man helst skall ha en spelare som har stöd för grafikkortet så att cpu blir avlastad osv. Detta har exempelvis inte vlc.

Jag körde vlc och powerdvd förr men numera blir det vlc till det mesta men blueray och hddvd på ArcSoft\TotalMedia Theatre 3

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Det är ju ett jävla gissel allt detta.
4:3 16:9 eller andra jävla format i kombination av olika upplösningar ger mig huvudvärk.

Finns det någon spelare som är riktigt bra på att skala i en jäkla massa olika lägen typ?

En hel del grafikkort kör i verkligen inte 1920x1080 utan kör då istället 1920 x 1200 tex. vilket gör på många tv-apparater att en hel del pixlar kommer utanför. Har man en bra spelare kan man ju skala ner så man ser allt men inte alltför många filmspelare skalar ju inte "fritt".
Ex om man har bara en ledd som inte stämmer. (för breda eller smal gubbar- alternativt missar filmen i en viss ledd) ;(

Men det går ju fortfarande inte se startmenyn om man inte drar upp den alabama tex.

Finns det verkligen inte bra smidiga lösningar för allt detta?
Jag har vart fall inte funnit ett bra och enkelt svar :/

Jag är lite nyfiken på om det blir rätt skala på TVn när du spelar upp VLC via HDMI från datorn?

Jag har själv en liten fullösning som inte fungerar tillfredsställande ännu.

Kör DVI-HDMI adapter från stationära burken till HDMI in på TVn.
Men spelar jag upp en film via t ex. VLC och väljer 1920x1080 i upplösning på TV-skärmen (på graf.kortet i datorn) så stämmer inte skalningen. Bilden blir lite för stor på TVn vilket är sjukt störande. :mad:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Det är ju ett jävla gissel allt detta.
4:3 16:9 eller andra jävla format i kombination av olika upplösningar ger mig huvudvärk.

Finns det någon spelare som är riktigt bra på att skala i en jäkla massa olika lägen typ?

..................

Finns det verkligen inte bra smidiga lösningar för allt detta?
Jag har vart fall inte funnit ett bra och enkelt svar :/

Nu kör inte jag ut bilden till någon 1080 tv, men jag vet att WMPC har en massa settings för skalning.
Kollar man runt på regtracker forumen (för HD material) så kör majoriteten med WMPC för x264, alternativt Power DVD (10?) för complete blurays.

Utveckla gärna... Använde förr detta till quicktime filmer eftersom quicktime spelaren sög så.

Jag har också hört att olika spelare har problem med blueray och att man helst skall ha en spelare som har stöd för grafikkortet så att cpu blir avlastad osv. Detta har exempelvis inte vlc.

Jag körde vlc och powerdvd förr men numera blir det vlc till det mesta men blueray och hddvd på ArcSoft\TotalMedia Theatre 3

Om du kör hårdvaruacceleration så belastas GPU ist för CPU.
Finns guider för hur du gör på CCCP forumet (http://www.cccp-project.net/)

Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad

Precis! Nu är jag långt ifrån expert men på min HTPC måste jag spela mkv-filer via media player classic och det är, precis som du säger, för att de flesta andra program saknar hårdvaruacceleration och jobbar enbart på processorn. Med MPC nyttjas däremot grafikkortet.

Hur som helst så flyter 1080p-filmer i mkv-format klockrent i MPC hos mig, men inte i något annat program.

Dessutom är det (om jag minns rätt) så att MPC är en standalone. Du behöver alltså inte installera programmet utan det körs från en enda fil. Inte ens codecs behöver installeras.

(detta med en groteskt stor reservation för att jag kan ha fel) :)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Powerdvd är inte lså bra längre tycker jag. Se förslaget ovan istället. De fick bättre i något test.
får la testa wmpc...

Nu kör inte jag ut bilden till någon 1080 tv, men jag vet att WMPC har en massa settings för skalning.
Kollar man runt på regtracker forumen (för HD material) så kör majoriteten med WMPC för x264, alternativt Power DVD (10?) för complete blurays.

Jo precis.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Till XP 32bit fick jag faktiskt iordning allt efter några timmar med hjälp av cccp packen.

Till win7 64bit får jag inte spif ELLER lud via hdmi att fungera.
Testade då Klite codec pack (som fler verkar dyrka än cccp) i det här fallet en 64bit version. Samma sak...
Testade fler packar med WMPC HT men ingen fick SPDIF eller hdmi ljud att fungera... well i vissa lägen kom ljud ut men inte i dd / dts eller dylikt. 2pcm gick ju alltid men hur kul är det?
Läst flertalet forum och trådar och testat allt som står där utan något ljust. Ser att rätt många verkar ha liknande problem.

Men lösa spelare som powerdvd osv fungerar det med nåde för mig och många andra.

Nåväl, att jag faktiskt en gång för alla en spelare som skalar i alla ledder är en stor framgång så jag skall inte gnälla. Spelaren krashar ibland också men inte ofta vart fall. Lämnar man filmen på och inte gör något så verkar det hålla i sig... Jojust när man hoppar i filmer eller dubbelklickar på filmen så släpper ljudet ibland och DD /DTS slutar fungera. Lyckligtvis om man dubbelklickar några gånger till så kommer det igen. Kanske den buggen som ligger på värre i win7?

Vart fall totalt sätt tack för tipset. för skalningsmässigt rockar det. Kan expandera på vertikalt, diagonalt osv. helt fritt så det kan inte bli bättre.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...