Problem med bränslesystemet

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej!

Jag startade en tråd för några dagar sedan i det mc-relaterade forumet med frågan varför jag hade en stor luftbubbla i bränsleslangen som dessutom växer sätt över 24timmar. Bubblan blockerar dessutom hela slangen så bensinen kommer inte fram vilket tycks strida mot alla fysiska lagar men så är fallet.

Trots att jag sätter kranen på PRI försvinner inte bubblan men när jag lossar på slangen vid förgasaren rinner det på som aldrig förr.

När hojen står plan mark och i uppförsbacke funkar den men så fort det lutar det minsta lilla neråt så åker bubblan närmare förgasaren och då tar det tvärstopp.

Tanken är näst intill helt full och jag har testat att både öppna tanklocket och sätta på PRI läget på kranen, inget tycks hjälpa. Det ska sägas att det är en vakuumförgasare också och slangen är inte misstagen med vakuumslangen.

Jag har nyligen bytt bränsle slang till en genomskinlig och många i den andra tråden tyckte bara jag skulle byta slang till en ogenomskinlig så att jag inte skulle se bubblan. Detta ser jag dock som rent spam, det kommer inte lösa någonting alls och jag bad mod att låta tråden falla i glömska. Jag hoppas jag får mer seriösa svar här på teknikdelen.

attachment.php


Vissa seriösa inlägg föll dock in och jag har försök att lägga de flesta på minnet.

Citerar några nedan:

Har den inte blivit körd över vintern?
Dränerade du förgasarna vid avställning?

Min bror drabbades av samma fenomen, han hade inte dränerat förgasarna innan vinterförvaringen. detta gjorde att det blev avlagringar i flottörhuset som sen lossnade och satte igen munstyckena. Plockade isär och rengjorde så funkade den prima sen. :)
Har inte dränerat fuggen innan vinten men brukar inte heller göra så, kanske kan vara en anledning.

Dra slangen så du inte får luftlås kanske? Provat att :borra? :popnita ??
Låter vettigt men va? :va

Nu har jag läst hela tråden igen. Anledningen till att din luftbubbla i slangen växer är att det inte fylls på med bensin uppifrån. Så enkelt är det.

Om det sedan beror på soppatorsk eller att din bensinkran är kass har jag ingen aning om. Har du provat felsökning enligt mitt första inlägg? Det händer att bensinkranar (eller egentligen det lilla filtret i dem) sätter igen av smuts, färgflaga etc. Bensinkranen har normalt två små rör på olika höjd för normal resp reservläge. Har du provat med kranen i reservläge? Det skulle kunna vara så att nivån inte räckte till för normalläget, och den bottensats som skvalpade omkring satte igen röret.

Strunta i luftbubblan - monterar du ett klart bränslefilter på en motor så kommer du ständigt att ha en gigantisk "bubbla" i filtret hela tiden samtidigt som motorn går utmärkt... Koncentrera dig på varför det inte kommer bensin ur tanken när du slår på bränslekranen.

Är det så att du har någon form av bränslepump/membran/vacuumslang som pumpar in soppan till förgasarna skulle jag kolla där i andra hand. Men det förklarar inte lutningen på något sätt.

Lutningen förklaras ju enkelt genom att luftbubblan mot alla odds täpper igen slangen och därmed flödet.

Och rinner det rätt igenom om du lättar på förgasarens draneringsskruv om du står i backe?
Rinner det om du lossar slangen från förgasaren i backe?

Med soppakranen i läge "Pri" förstås. Och töm i en flaska så det får rinna minst någon deciliter vid varje test. Jag hade nog testat om den går på startgas i backe också för att utesluta ev problem med tändningen.

Har inte testats än men kommer så göras i eftermiddag. :)
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ok, nu är vi i teknikforumet så jag ska undvika att föreslå borrning. Annars smiskar Jörgen min STJÄRT!
Men jag tvivlar på att förgasaren på bilden är en vacuumförgasare till att börja med utan snarare syftar du på en vacuumstyrd bränslekran. Dom är notoriska krångelmakare. När problemen uppstått, har du då kört på ON-läge på kranen eller PRI?
Du kan nämligen ha kassa vacuummembran i kranen som släpper igenom för lite bränsle. Kolla detta först.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Lås dig inte mentalt på den där bubblan, den är ett symptom precis som att ditt motorstopp är ett symptom på det som egentligen orsakar felet. Bubblan blockerar inte någonting. Det rinner ju soppa genom slangen när du lossar den från förgasaren så felet sitter i förgasaren som inte vill ta emot det bränsle som erbjuds.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ok, nu är vi i teknikforumet så jag ska undvika att föreslå borrning. Annars smiskar Jörgen min STJÄRT!
Men jag tvivlar på att förgasaren på bilden är en vacuumförgasare till att börja med utan snarare syftar du på en vacuumstyrd bränslekran. Dom är notoriska krångelmakare. När problemen uppstått, har du då kört på ON-läge på kranen eller PRI?
Du kan nämligen ha kassa vacuummembran i kranen som släpper igenom för lite bränsle. Kolla detta först.
Så är nog fallet ja. Jag minns faktiskt inte vad jag körde på riktigt när det väl kommer till kritan, tyckte jag vred runt på kranen som en stucken gris men så kanske inte var fallet. Testar sedan!

Lås dig inte mentalt på den där bubblan, den är ett symptom precis som att ditt motorstopp är ett symptom på det som egentligen orsakar felet. Bubblan blockerar inte någonting. Det rinner ju soppa genom slangen när du lossar den från förgasaren så felet sitter i förgasaren som inte vill ta emot det bränsle som erbjuds.
Jag och bubblan är ju inte direkt vänner men det är ju redan klarlagt. Nu släpper vi det här men bubblan och går vidare, vill inte ha en lika rörig tråd som den förra. Förgasaren har inget emot bränsle i uppförsbackar och på helt plan mark, för mig låter ju detta som nått med flottören men jag är en riktig amatör när det kommer till förgasaren.

En fråga har jag dock till er båda, hur kan det som inte får nämnas vid namn växa!? :näsblod
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja du, jag tycker ju det låter som att kranen är problemet.. en systematisk approach är bra vid felsökning.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Så är nog fallet ja. Jag minns faktiskt inte vad jag körde på riktigt när det väl kommer till kritan, tyckte jag vred runt på kranen som en stucken gris men så kanske inte var fallet. Testar sedan!


Jag och bubblan är ju inte direkt vänner men det är ju redan klarlagt. Nu släpper vi det här men bubblan och går vidare, vill inte ha en lika rörig tråd som den förra. Förgasaren har inget emot bränsle i uppförsbackar och på helt plan mark, för mig låter ju detta som nått med flottören men jag är en riktig amatör när det kommer till förgasaren.

En fråga har jag dock till er båda, hur kan det som inte får nämnas vid namn växa!? :näsblod

Hur det som inte får nämnas kan växa - Det kommer in luft någonstans, troligtvis där det inte ska komma in luft. Dräneringar på förgasarna stängda helt? Finns någon backventil nånstans som är paj? Var tar soppan vägen om du låter kranen stå öppen en stund med motorn av? Gå bakvägen och kika.
För att slippa se skiten som inte får nämnas - Du skrev väl tidigare att slangen var formad som ett S, kan du inte korta ner slangen lite så att den blir rakare? Då kan du förhoppningsvis bli av med bubblan.
Testa flera gånger med nedförsbacken, är det verkligen en nedförsbacke som är problemet? Jag vet inte hur din hoj beter sig, men på de förknasarhojar jag kört med har man kunnat stänga soppakranen under gång en liten stund för att sedan öppna den igen utan att motorn dör. Verkan av en stängd bensinkran/tillfälligt avbruten bensintillförsel är med andra ord fördröjd. Det skall dock sägas att jag inte är ett proffs på förknasare, men det är något att ha i bakhuvudet iaf.
Vill passa på att be om ursäkt om mitt svar i förra tråden var drygt (eller nä inte om, det var det).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om beskrivningen i förstainlägget är korrekt. Då är det psxcare:s inlägg ovan det bästa hittills i tråden.
Luftbubblan är inte ngn orsak till problemen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om jag inte redan har bevisat att ja är ett fullkomligt stolpskott så kommer jag nog göra det nu...
Startade hojen med kranen på ON och vips hojen gick som den ska! Bubblan försvann i ett nafs, troligtvis upp i tanken för den kom sakta tillbaka när jag stängde av cykeln. :hihi

Detta var ju inte vad som hände i förrgår, men skitsamma nu funkar den ju. Får la be mob, typ Jörgen ovan att öppna den andra tråden igen fast som låst med en seriös hänvisning hit. :glömdet

Nu blir det nog inte SH på ett tag, får nog byta både avatar och alias om jag ska få en chans igen... :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bubblan betyder att kranen funkar, stänger alltså när hojen stannar, ingen ny soppa rinner ner från tanken när flottören fyller upp. Om jag vore dig skulle jag beställa repsats till kranen och byta bara för att, det och samtidigt göra rent tanken,
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bubblan betyder att kranen funkar, stänger alltså när hojen stannar, ingen ny soppa rinner ner från tanken när flottören fyller upp. Om jag vore dig skulle jag beställa repsats till kranen och byta bara för att, det och samtidigt göra rent tanken,

Äntligen fick jag en anledning att bestycka om förgasaren också! Såg dessutom att mitt önskealias inte har varit aktivt sedan 2009 så jag kanske skulle byta det också, och lite fräsigare bild. :hej
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Du stannar kvar på SH och byter inte alias! Du har inget att skämmas för, vi är alla okunniga tills vi lärt oss. Visst blev det lite komik kring bubblan, men bjud oss på det är du schysst!:)

Toppen att du fick igång den nu! Är problemet borta så är det bara köra och njuta. Kan ha varit nån tillfällig gägga efter vinterförvaringen som nu släppt. Du skrev i förra tråden att du tömt tanken över vintern och nu att du inte dränerat förgasaren. Pröva att göra tvärtom nästa vinter, dvs dränera förgasaren på bensin (så inga belägg uppstår) samt fyll tanken med bensin (så ingen ytrost uppstår).

Så ut och kör nu och återrapportera om allt är som det ska nu.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Om jag inte redan har bevisat att ja är ett fullkomligt stolpskott så kommer jag nog göra det nu...
Startade hojen med kranen på ON och vips hojen gick som den ska! Bubblan försvann i ett nafs, troligtvis upp i tanken för den kom sakta tillbaka när jag stängde av cykeln. :hihi

Detta var ju inte vad som hände i förrgår, men skitsamma nu funkar den ju. Får la be mob, typ Jörgen ovan att öppna den andra tråden igen fast som låst med en seriös hänvisning hit. :glömdet

Nu blir det nog inte SH på ett tag, får nog byta både avatar och alias om jag ska få en chans igen...
:D

Näe:confused:- du är kung:tummenupp - fixa den andra tråden öppen/tillbaka och låst.

Omöjliga lägen hamnar vi alla i ibland:tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Guldstjärna för att du hittade felet (ja, sådant händer absolut ibland).

FEM guldstjärnor för att du vågade tala om det! :D
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Nu vann du poäng hos mig med! Kräver "stora bollar" att berätta! :Bugar
men jag kommer nog jävlas med dig framöver ändå! I all välmening förstås! :tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ingen mek på denna jord har kunnat undvika feltänk med efterföljande skam - sluta skämmas och var nöjd med att du hittat lösningen!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Viktig tråd detta - lärdomen är att även det enklaste kan bli svårt om man krånglar till det i huvvet! Och att även enkla fel kan behöva dryftas för att rassla fram en lösning! :Tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle leta vad som drog ur batteriet på min bil en gång. Kopplade loss minuskabeln från batteriet, satte ena testpinnen från min dyra Gossen-Metrawatt på minuspolen och den andra... på pluspolen. I amperemeterläget.

*poff*
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag skulle leta vad som drog ur batteriet på min bil en gång. Kopplade loss minuskabeln från batteriet, satte ena testpinnen från min dyra Gossen-Metrawatt på minuspolen och den andra... på pluspolen. I amperemeterläget.

*poff*

Ja det blir ju verkligen en poff av det - man har ju testat detta.
I osäkrade 10-20A läget så ryker det till:D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Blev 10 härliga mil med hojen idag, fram och tillbaka till Marstrand! Helt underbart, trevlig helg på er alla, kör så det ryker!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1396019874386.jpg
    uploadfromtaptalk1396019874386.jpg
    26.1 KB · Visningar: 34
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top