Hej!
Jag startade en tråd för några dagar sedan i det mc-relaterade forumet med frågan varför jag hade en stor luftbubbla i bränsleslangen som dessutom växer sätt över 24timmar. Bubblan blockerar dessutom hela slangen så bensinen kommer inte fram vilket tycks strida mot alla fysiska lagar men så är fallet.
Trots att jag sätter kranen på PRI försvinner inte bubblan men när jag lossar på slangen vid förgasaren rinner det på som aldrig förr.
När hojen står plan mark och i uppförsbacke funkar den men så fort det lutar det minsta lilla neråt så åker bubblan närmare förgasaren och då tar det tvärstopp.
Tanken är näst intill helt full och jag har testat att både öppna tanklocket och sätta på PRI läget på kranen, inget tycks hjälpa. Det ska sägas att det är en vakuumförgasare också och slangen är inte misstagen med vakuumslangen.
Jag har nyligen bytt bränsle slang till en genomskinlig och många i den andra tråden tyckte bara jag skulle byta slang till en ogenomskinlig så att jag inte skulle se bubblan. Detta ser jag dock som rent spam, det kommer inte lösa någonting alls och jag bad mod att låta tråden falla i glömska. Jag hoppas jag får mer seriösa svar här på teknikdelen.
Vissa seriösa inlägg föll dock in och jag har försök att lägga de flesta på minnet.
Citerar några nedan:
Lutningen förklaras ju enkelt genom att luftbubblan mot alla odds täpper igen slangen och därmed flödet.
Har inte testats än men kommer så göras i eftermiddag.
Jag startade en tråd för några dagar sedan i det mc-relaterade forumet med frågan varför jag hade en stor luftbubbla i bränsleslangen som dessutom växer sätt över 24timmar. Bubblan blockerar dessutom hela slangen så bensinen kommer inte fram vilket tycks strida mot alla fysiska lagar men så är fallet.
Trots att jag sätter kranen på PRI försvinner inte bubblan men när jag lossar på slangen vid förgasaren rinner det på som aldrig förr.
När hojen står plan mark och i uppförsbacke funkar den men så fort det lutar det minsta lilla neråt så åker bubblan närmare förgasaren och då tar det tvärstopp.
Tanken är näst intill helt full och jag har testat att både öppna tanklocket och sätta på PRI läget på kranen, inget tycks hjälpa. Det ska sägas att det är en vakuumförgasare också och slangen är inte misstagen med vakuumslangen.
Jag har nyligen bytt bränsle slang till en genomskinlig och många i den andra tråden tyckte bara jag skulle byta slang till en ogenomskinlig så att jag inte skulle se bubblan. Detta ser jag dock som rent spam, det kommer inte lösa någonting alls och jag bad mod att låta tråden falla i glömska. Jag hoppas jag får mer seriösa svar här på teknikdelen.
Vissa seriösa inlägg föll dock in och jag har försök att lägga de flesta på minnet.
Citerar några nedan:
Har inte dränerat fuggen innan vinten men brukar inte heller göra så, kanske kan vara en anledning.Har den inte blivit körd över vintern?
Dränerade du förgasarna vid avställning?
Min bror drabbades av samma fenomen, han hade inte dränerat förgasarna innan vinterförvaringen. detta gjorde att det blev avlagringar i flottörhuset som sen lossnade och satte igen munstyckena. Plockade isär och rengjorde så funkade den prima sen.
Låter vettigt men va?Dra slangen så du inte får luftlås kanske? Provat att :borra? opnita ??
Nu har jag läst hela tråden igen. Anledningen till att din luftbubbla i slangen växer är att det inte fylls på med bensin uppifrån. Så enkelt är det.
Om det sedan beror på soppatorsk eller att din bensinkran är kass har jag ingen aning om. Har du provat felsökning enligt mitt första inlägg? Det händer att bensinkranar (eller egentligen det lilla filtret i dem) sätter igen av smuts, färgflaga etc. Bensinkranen har normalt två små rör på olika höjd för normal resp reservläge. Har du provat med kranen i reservläge? Det skulle kunna vara så att nivån inte räckte till för normalläget, och den bottensats som skvalpade omkring satte igen röret.
Strunta i luftbubblan - monterar du ett klart bränslefilter på en motor så kommer du ständigt att ha en gigantisk "bubbla" i filtret hela tiden samtidigt som motorn går utmärkt... Koncentrera dig på varför det inte kommer bensin ur tanken när du slår på bränslekranen.
Är det så att du har någon form av bränslepump/membran/vacuumslang som pumpar in soppan till förgasarna skulle jag kolla där i andra hand. Men det förklarar inte lutningen på något sätt.
Lutningen förklaras ju enkelt genom att luftbubblan mot alla odds täpper igen slangen och därmed flödet.
Och rinner det rätt igenom om du lättar på förgasarens draneringsskruv om du står i backe?
Rinner det om du lossar slangen från förgasaren i backe?
Med soppakranen i läge "Pri" förstås. Och töm i en flaska så det får rinna minst någon deciliter vid varje test. Jag hade nog testat om den går på startgas i backe också för att utesluta ev problem med tändningen.
Har inte testats än men kommer så göras i eftermiddag.
Last edited: