Problem med CTEK ZAFIR 90

HIPS

Oooops!
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Speed Triple-05
Eftersom mitt batteri varit lite klent på sistone tänkte jag skämma bort hojen och köpte en CTEK ZAFIR 90 laddare, då den (enligt företaget ialla fall) ska vara bland det bästa man kan ha till hojen.

Nåväl, senast batteriet var för klent för att dra igång trajan kopplade jag i CTEK:en och lät det hela stå si så där en vecka på MC-läget. Laddaren visade första timmen på halvfullt, men sedan fullt hela tiden. När jag sen ska ta mig en tur rosslar startmotorn en vända sen är allt stendött. Ok tänker jag då är väl batteriet så slut att inget hjälper. Envis som man dock är plockade jag fram min gamla 70-kronors Biltema laddare för MC. Körde den i ca ett dygn och gjorde ett (inte alltför allvarligt menat) startförsök. Startmotorn drar snällt runt och hojen startar klockrent!

Någon som varit med om detta? Antingen har jag fått ett måndagsexemplar eller också är det något annat som strular, men just nu har min tilltro till CTEK fått sig en allvarlig törn. :va
 

Freedom

Guest
CTEK-laddarna är jäkligt känsliga för halvrappliga batterier, dom slår ifrån för det minsta möjliga.
Har man ett shysst batteri så är laddarna kanonbra, ingen risk att ladda sönder batteriet. Jag kan hålla med dig att det verkar skit när du får igång batteriet med en "vanlig" laddare, men det batteriet har nog ingen vidare livslängd.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
CTEK-laddarna är jäkligt känsliga för halvrappliga batterier, dom slår ifrån för det minsta möjliga.
Har man ett shysst batteri så är laddarna kanonbra, ingen risk att ladda sönder batteriet. Jag kan hålla med dig att det verkar skit när du får igång batteriet med en "vanlig" laddare, men det batteriet har nog ingen vidare livslängd.

Har samma erfarenhet av CTEK laddarna.
Batterier som är rejält urladdade(slut) behöver laddas med en
"korkad"laddare som trycker på fullt ett tag innan man ens
kan försöka med CTEK laddaren.
Har man däremot ett batteri i hyffsat skick funkar dom toppenbra som underhålls o "toppa upp"laddare:tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Detta är en sak (av flera) som jag påpekat för CTEK. Eller närmare bestämt deras VD.
F.ö en mycket trevlig herre, som jag haft en hel del gott utbyte med. Dock fick jag aldrig svar på mitt sista brev, (kanske försvann i cyberrymden) för han var inte en sån som sket i att svara.
Så skriv ett par rader till dem och berätta. De är nog glada för ALL kundfeedback.

Jag har lyckats kicka livi i "döda" batterier med min CTEK.
MEn man måstre nog vara lite mer aktiv då. Bla vara beredd att det tar tid.

Jag ruskar om mina batterier då och då. Lägger dem helt kort (några sek) på sidan åt endera eller andra hållet (långsida) för att röra om syran och kanske oxå få bort bubblor mellan plattorna samt slam.
(pratar bly-syra batterier här)

Prova även att "cykla" batteriet själv genom att dra ur det helt med ex.vis en glödlampa. Då får sig batteriet en redig HLR av CTEKEN sen.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Borde man inte kunna sparka liv i batterier genom att använda billäget, som ger högre ström, eller tom defrosterläget, som ger både högre spänning och högre ström?
 

Dr.Bike

Guest
Borde man inte kunna sparka liv i batterier genom att använda billäget, som ger högre ström, eller tom defrosterläget, som ger både högre spänning och högre ström?

JOdå... men det får man inte skriva...för det är inte tänkt så! :D

Saken är den att laddning alltid ska ske så skonsamt som möjligt, med en så ren rippelfri och så låg ström som möjligt. Typiskt ca 1/10 av batteriets märkkapacitet.

Skriver man då att: jovisst du KAN mosa på nån gång för att "sota ur" batteriet, så läser en del det som fan läser bibeln...och så blir det - fel.

Batteriet tar nämligen stryk av detta.
Men - som ett medvetet val mellan två onda ting så ja.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top