Problem med DT

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Hej!

Har ett problem med en Yamaha DT125R-91!

Det är så att den dör när man kommer upp i över 5000varv. Den går igång men den dör alltid vid 5000varv, och det känns konstigt när man kickar igång den.. Den har alltid gått superbra tidigare men en dag när jag körde i ca 80km/h så bara dog den när jag låg i höga varv.

Nån som vet vad felet kan vara? kan de vara oljepumpen eller nått sånt :va

Linkan_

Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Kronen skrev:
2448492 när du säger att kicken är lustig så låter det som nått kompfel. (Kovringar, kolv)

Okej, det e min polares hoj.. ska skruva upp och kolla imorn :)

Linkan_

Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Mr EmCom skrev:
2451520 vad vare för fel?

vet inte ännu.. vi fick igång den och den gick att köra ganska bra.. jag provade den och då gasa jag fullt och växlade ända upp till typ femman sen tog vägen slut och då drog jag in kopplingen och släppte gasen och då dog den :va sen starta jag den igen och körde iväg..

Det är nått konstigt för den går bra ibland men den dör då och då :confused:

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Det hände mig förut att den helt plötsligt bara dog helt utan anledning. Då ställde sig far min på tomgång o varva så jag trodde den skulle skära. Då small det till som fan o lite gnistor flög ut(jag vart livrädd). Sen gick den skitbra igen. Men sen kom det tillbaka igen o varva man så försvann det.

Vi tror att det berodde på att jag övningskörde väldigt lungt. Det verkar som DT måste varvas ut lite då och då. Nu när jag har kortet har det aldrig hänt igen :näsblod

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Linkan_Dt125r skrev:
2451958 vet inte ännu.. vi fick igång den och den gick att köra ganska bra.. jag provade den och då gasa jag fullt och växlade ända upp till typ femman sen tog vägen slut och då drog jag in kopplingen och släppte gasen och då dog den :va sen starta jag den igen och körde iväg..

Tjör inte som en kärring :mattias

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
Triumph Daytona 650
Linkan_Dt125r skrev:
2451958 vet inte ännu.. vi fick igång den och den gick att köra ganska bra.. jag provade den och då gasa jag fullt och växlade ända upp till typ femman sen tog vägen slut och då drog jag in kopplingen och släppte gasen och då dog den :va sen starta jag den igen och körde iväg..

varva lite mer när du kör så sotar den inte igen:smasha

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jo låter ju faktiskt som att den sotat igen en aning. Hade liknande problem då jag körde kortege in på en mc träff. Sedan när jag fick varvat ut den ordentligt ett jävla tag då vart den fin igen sedan. Alternativet är ju att byta stift :tummenupp

Linkan_

Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Lundgren skrev:
2452807 Jo låter ju faktiskt som att den sotat igen en aning. Hade liknande problem då jag körde kortege in på en mc träff. Sedan när jag fick varvat ut den ordentligt ett jävla tag då vart den fin igen sedan. Alternativet är ju att byta stift :tummenupp

Okej.. jag får väl ta o provköra den igen och gasa ur den :tummenupp påtal om stift så var de svart hans DT när vi tog lös det :va jag är inget proffs på sånt där med stift så jag vet inte riktigt vad som är fel om den är svart, att den får för mkt olja eller bensin kanske?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Linkan_Dt125r skrev:
2452842 Okej.. jag får väl ta o provköra den igen och gasa ur den :tummenupp påtal om stift så var de svart hans DT när vi tog lös det :va jag är inget proffs på sånt där med stift så jag vet inte riktigt vad som är fel om den är svart, att den får för mkt olja eller bensin kanske?
Japp den går för fett. Det skall vara gyllenbrunt:tummenupp

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Wargen skrev:
2452535 Det hände mig förut att den helt plötsligt bara dog helt utan anledning. Då ställde sig far min på tomgång o varva så jag trodde den skulle skära. Då small det till som fan o lite gnistor flög ut(jag vart livrädd). Sen gick den skitbra igen. Men sen kom det tillbaka igen o varva man så försvann det.

Vi tror att det berodde på att jag övningskörde väldigt lungt. Det verkar som DT måste varvas ut lite då och då. Nu när jag har kortet har det aldrig hänt igen :näsblod

huvaligen, hur kan man varva så man tror den ska skära på tomgång? jag menar, tomgången ligger ju rint 1000rpm:eek:

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Lundgren skrev:
2455156 Minska en storlek i munstycke.
Eller se till så den får mera luft.

Om jag vart linkan skulle jag varvat ur den och kört ett tag på "rätt sätt" sen kolla tändstiftet. Det kan väl visa fel när han kör så lungt?

Eller så trimmar du :hihi

Linkan_

Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Wargen skrev:
2455376 Om jag vart linkan skulle jag varvat ur den och kört ett tag på "rätt sätt" sen kolla tändstiftet. Det kan väl visa fel när han kör så lungt?

Eller så trimmar du :hihi

Asså det är inte min hoj och det är inte jag som har kört den.. det är en polares..

PS jag kör inte lugnt :tummenupp

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Linkan_Dt125r skrev:
2456587 Asså det är inte min hoj och det är inte jag som har kört den.. det är en polares..

PS jag kör inte lugnt :tummenupp

oj skrev fel :p men du har aldrig haft problem med dt o du gasar på? din polare då? gasar han mkt? varvar han ut växlarna lite då o då?

Linkan_

Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Wargen skrev:
2456646 oj skrev fel :p men du har aldrig haft problem med dt o du gasar på? din polare då? gasar han mkt? varvar han ut växlarna lite då o då?

Näe jag har aldrig haft problem.. det är hans första hoj :p han har bara haft en risig cross som knappt går framåt.. så han har då inte gasat lika mkt som jag :rolleyes:

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457