Problem med ett ASUS moderkort

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har ett ASUS A7V133 som inte vill fungera som jag vill.

Har fungerat perfekt till nyligen. Nu kör jag med CPU, minne, en disk, grafikkort och en fläkt.

Knäpper på den och den snurrar igång så fint. Efter 5sek får man ett pip och så stängs den av.

Vad jag testat hittils

Nättagg = OK
Grafikkort = OK
Disk = OK
Minne = OK

Last edited:

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Och vad har du gjort "nyligen" ??

Ngt speciellt som ändrats?

Kolla så processorn verkligen sitter fast och så.. annars så finns det väl ngn lista på vad pipen betyder beroende på antal och så.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
WestW skrev:
Har ett ASUS A7V133 som inte vill fungera som jag vill.

Har fungerat perfekt till nyligen. Nu kör jag med CPU, minne, en disk, grafikkort och en fläkt.

Knäpper på den och den snurrar igång så fint. Efter 5sek får man ett pip och så stängs den av.

Vad jag testat hittils

Nättagg = OK
Grafikkort = OK
Disk = OK
Minne = OK

Har du satt dit mer minnen eller..du kanske har satt dom på fel ställen

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Jag hade ett Asus A7V133-C innan. Ganska tidigt så strulade kortet en hel del, lyckades efter mycket meck komma på att jag inte kunde ha några minnen i Slot1, satte jag dom i slot2 och 3 så funkade den rätt bra.

Efter ca 1-1.5 år började jag få rätt ordentliga problem, datorn kraschade/startade om/hängde sig spontant utan något som helst mönster. Plockade isär igen och märkte att kylflänsen bara hade suttit halvvägs över kontaktytan på processorn. Med lite kylpasta och en noggrannare ihopmontering så funkade den klockrent ett par månader... Sen blev det bara värre och värre. Vart tvungen att klocka ner 1200:a Mhz:aren till 900 till en början, sen hjälpte inte det heller. Slutade med att jag skruvade ut moderkort och processor och slog sönder skiten med hammare. Kändes förjäkla skönt :D

Testa med ett/några minnen i lite olika slottar, och helst med ett helt nytt eller något som du vet fungerar i en annan maskin. Om inte annat så finns det nya moderkort som stödjer din AMD processor som även stödjer de nyare AMD propparna, och de moderkorten är inte speciellt dyra(något Nforce2 av valfri tillverkare). Skönt att kunna uppgradera i steg :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
WestW skrev:

Hinner du komma in i BIOS-setupen? Dvs så att du får en möjlighet att slöa ner minnesaccessen och slå av eventuell DMA för hårddiskarna?

Men som med all annan elektronik, när eventuellt gamla gömda ESD-skador på kretsar börjar ge sig tillkänna... är det inget man fixar själv på ett moderkort. Se dig om efter ett nytt och köp nya minneskretsar - och var VÄLDIGT ESD-medveten vid installationen. Det är MYCKET viktigare än vad man kan tro.

ESD-skador är en fysisk skada på ledare och/eller substrat i en krets. Det kan paja på mindre än en sekund eller det kan hålla i 30 år.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Vad har du för hårddisk? Western Digitals diskar funkar inte bra tillsammans med VIA KT133-chipset. Om du dessutom har en Abit-komponent i datorn så uppstår ännu mer problem, då Abit och Asus fungerar väldigt dåligt tillsammans.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Har också haft en jävla massa problem med min maskin (Asus A7V133) under typ två år, sedan accelererade felen, men nu är det löst!
Visade sig att minnet var skit, slängde ut mitt gamla och nu funkar det 100%! Otroligt svårt att hitta jag sparade några 100-lappar på ett billigare "AMD-kompatibelt" från Datorbutiken.com
Visade sig inte vara riktigt AMD-kompatibelt iaf...

Ett jävla jobb är det! Hata datorer!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...