Problem med frambroms!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
idag när man skulle få ihop cykeln så skulle den självklart jävlas med mig:( när jag trycker in fram bromsen så går den lätt utan nästan nått motstånd och nästan ingen broms kraft..

Blev såhär efter byte av broms handtag..

jag har testat:

lufta
plocka dän oket tittat på bla bla bla
har bra nivå med olja
inget fel på det nya handtaget har byt till den gammla också.. men fungerar inte då heller...

kan någon pack box gått i sönder i huvud cylindern eller vad kan ha hänt vad ska jag göra:??

Allt är förövrigt rent och fint annars

Aprilia rs 125 -oo

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
RS "Alex" skrev:
idag när man skulle få ihop cykeln så skulle den självklart jävlas med mig:( när jag trycker in fram bromsen så går den lätt utan nästan nått motstånd och nästan ingen broms kraft..

Blev såhär efter byte av broms handtag..

jag har testat:

lufta
plocka dän oket tittat på bla bla bla
har bra nivå med olja
inget fel på det nya handtaget har byt till den gammla också.. men fungerar inte då heller...

kan någon pack box gått i sönder i huvud cylindern eller vad kan ha hänt vad ska jag göra:??

Allt är förövrigt rent och fint annars

Aprilia rs 125 -oo

Du har luft någonstans i handtaget. Lufta igen!

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Du har luft. Det tar en jävla tid att lufta dom bromsarna. Om man inte trycker upp det bakvägen. (nej inte så)

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
RS "Alex" skrev:
Jag ska ge det ett serigöst försök i morgon... fatta man blir sur när det ska krongla för en.. :mad:

Jag lufta mina bromsar får nån månad sen, alså satta dit stålomspunnet. Ha bromsoket över vätskebehållaren så åker luften ut fort.

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
Padde skrev:
Han får lufta länge om han ska få ur nån luft ur handtaget..

:rolleyes:

Jag hade en luftbubbla i handtaget! Fixade det genom att skruva loss hela handtaget med pump och allt och hällde ner bromsvätska där bromsslangen ska sitta. Testa detta! :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
SolitudE skrev:
Jag hade en luftbubbla i handtaget! Fixade det genom att skruva loss hela handtaget med pump och allt och hällde ner bromsvätska där bromsslangen ska sitta. Testa detta! :tummenupp

mycket bra förklrat... nemen jag har hört man kan luta i kul cykeln kraftigt åt vänster och bromsa för att försöka få upp luften i behållaren.. ska testa lite sen..:)

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
RS "Alex" skrev:
mycket bra förklrat... nemen jag har hört man kan luta i kul cykeln kraftigt åt vänster och bromsa för att försöka få upp luften i behållaren.. ska testa lite sen..:)

Testa på du! Lycka till! Det tog ca. 3-4 timmar för mig att lufta bromsen.. Usch!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
KalleNorton skrev:
nej..... Kan byta all bromsvätska på några minuter, bara man gör rätt.

har hålt på hela dagen med det här bara så ni vet :( å tänker fan inte ge mig ska bort nu snart igen å är skit för banad på den där jävla bromsen nu

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
RS "Alex" skrev:
har hålt på hela dagen med det här bara så ni vet :( å tänker fan inte ge mig ska bort nu snart igen å är skit för banad på den där jävla bromsen nu
Får du inte ut bromsvätskan eller? säg till om du behöver hjälp :)

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Du har inte kristaller i cylindern då? Alltså för hålet så det inte kommer ner bromsvätska. Ta loss och kolla. Det hade jag förut.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DJM skrev:
Du har inte kristaller i cylindern då? Alltså för hålet så det inte kommer ner bromsvätska. Ta loss och kolla. Det hade jag förut.

började med att jag försökte lufta i typ 3 timmar kanske a med lite olika sätt slutade med tryckluft för att försöka trycka igenom olja.. svårt att förklara

plockade ned bromssytemet i molykyler menar det verkligen [gjorde rent].. testade igen och efter ytligare mångaaa timmar så har jag kommit på två ställen där det läcker.. + att när man byter bromshandtag så kan kolven åka ut och lägga luft i cylindern som för övrigt sitter på styret..

nu ska jag köpa ny inerdel och stålomspunnen broms slang..

är riktigt jävla dret förbannad på den där cykeln nu

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
RS "Alex" skrev:
började med att jag försökte lufta i typ 3 timmar kanske a med lite olika sätt slutade med tryckluft för att försöka trycka igenom olja.. svårt att förklara

plockade ned bromssytemet i molykyler menar det verkligen [gjorde rent].. testade igen och efter ytligare mångaaa timmar så har jag kommit på två ställen där det läcker.. + att när man byter bromshandtag så kan kolven åka ut och lägga luft i cylindern som för övrigt sitter på styret..

nu ska jag köpa ny inerdel och stålomspunnen broms slang..

är riktigt jävla dret förbannad på den där cykeln nu

måste nog också renovera min frambroms nu.

Vadå ny inerdel?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DJM skrev:
måste nog också renovera min frambroms nu.

Vadå ny inerdel?

om jag säger såhär då, ny kolv i cylindern.. du ser en rund grej på bromshandtaget.. den grejen du trycker in när du bromsar är kolven den ska jag byta den betår av pakningar å skit lr pack boxar de kanske heter. aja men den är de

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
RS "Alex" skrev:
om jag säger såhär då, ny kolv i cylindern.. du ser en rund grej på bromshandtaget.. den grejen du trycker in när du bromsar är kolven den ska jag byta den betår av pakningar å skit lr pack boxar de kanske heter. aja men den är de

jaha den inerdelen. Varför ska du göra det? Bara packingar behövs ju bytas.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...