Problem med frambroms!

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
RS "Alex" skrev:
så du menar do mgår att byta.. humm
vet du det lr?

njaa, det sitter ju bara en packning där du trycker in handtaget. Det borde gå att byta. Där nere så finns det renoveringssats. Det ska jag köpa.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DJM skrev:
njaa, det sitter ju bara en packning där du trycker in handtaget. Det borde gå att byta. Där nere så finns det renoveringssats. Det ska jag köpa.

Nu är det ju nån månad sen jag lagade det här problemet men det var koppar brickorna vid varje infästning för broms slangen.. dom är nu byta och en bra luftning med spruta var medicinen för min broms, fick sig en ny slang också efter nån vecka.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
DJM skrev:
Du har luft. Det tar en jävla tid att lufta dom bromsarna. Om man inte trycker upp det bakvägen. (nej inte så)

Precis. Koppla en pump till nippeln på oket och tryck in oljan så åker luften upp i behållaren vid handtaget!

Då flyger luften som är i håligheter i oket också upp i handtaget. Det är ioförsig rätt så självklart. Det är ju totalt ologiskt att lufta neråt (altså på det vanliga sättet) eftersom luften vill uppåt.

Padde skrev:
Jag lufta mina bromsar får nån månad sen, alså satta dit stålomspunnet. Ha bromsoket över vätskebehållaren så åker luften ut fort.

Mitt förslag är bättre

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
TheDiversion skrev:
Precis. Koppla en pump till nippeln på oket och tryck in oljan så åker luften upp i behållaren vid handtaget!

Då flyger luften som är i håligheter i oket också upp i handtaget. Det är ioförsig rätt så självklart. Det är ju totalt ologiskt att lufta neråt (altså på det vanliga sättet) eftersom luften vill uppåt.

Mitt förslag är bättre

Tråkigt bara att ditt förslag inte fungerar för det siter en bakventil i oket så det går inte men annars hade det ju vrit en smart idé.... jag testade ALLT :)

Tog bort behållaren och satte en spruta där med olja sen tryckte jag oljan neråt och lät handtaget vara i orört läge....men jag höll oket över handtaget men jag gjorde allt det här när det var bort monterat

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...