Problem med framgaffel..?

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Har potentiellt strul med framgaffeln. Tror att det kan ha påbörjats då jag i helgen var tvungen att nypa till rejält i frambromsen när en bilkörande klant inte såg mig komma i en rondell. Idag när jag körde märkte jag att dämpningen kändes alldeles för mjuk fram.

Som ni kanske förstår är jag väl en rookie på området. Har kikat överallt på gaffeln men ser inget som jag tycker ser skumt ut. Märker vid körning att dämpningen är för mjuk.. Har testat dämpningen stillastående med frambromsen i, och kan nästan gå igenom hela dämpningen om jag tar i! Vad kan detta bero på, och vad gör jag åt det!?
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Innerbenen är torra, har inte hittat olja på dem. Kan det vara så illa att fjädrarna pajat? Tycker det är skumt att det skulle hända på båda benen samtidigt - känns inte snedfördelat nämligen.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Innerbenen är torra, har inte hittat olja på dem. Kan det vara så illa att fjädrarna pajat? Tycker det är skumt att det skulle hända på båda benen samtidigt - känns inte snedfördelat nämligen.

Det behöver inte kännas snefördelat, dämparna sitter ju ihop med hjulaxeln nertill, dom kan inte röra sig var för sig...
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
ta av gaffelbenen, känn om båda är likadana. Om inte lämna in :=)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Börja med att byta/kolla oljan i dem. Många gånger när det känns "mjukt" har det räckt tex för ombesiktning. Är det en 07:a utan bytt gaffelolja kan det nog vara dags.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
ta av gaffelbenen, känn om båda är likadana. Om inte lämna in :=)

Börja med att byta/kolla oljan i dem. Många gånger när det känns "mjukt" har det räckt tex för ombesiktning. Är det en 07:a utan bytt gaffelolja kan det nog vara dags.


Jag var förbi en verkstad och där sa man ungefär det ni säger - att det kan vara läge att byta gaffelolja och packbox? Materialet skulle kosta runt 400, och sen skulle jag räkna med kanske 2,5k för arbetet! :4skrika
Jag skulle dock kunna ta bort benen själv och lämna in dem, och då skulle jag spara ca 1200.. Men för att kunna göra det måste jag ju palla upp hojen på något vis..?

Vad skulle ni göra?
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Jag var förbi en verkstad och där sa man ungefär det ni säger - att det kan vara läge att byta gaffelolja och packbox? Materialet skulle kosta runt 400, och sen skulle jag räkna med kanske 2,5k för arbetet! :4skrika
Jag skulle dock kunna ta bort benen själv och lämna in dem, och då skulle jag spara ca 1200.. Men för att kunna göra det måste jag ju palla upp hojen på något vis..?

Vad skulle ni göra?
Köpa ett depåstöd som lyfter i undre styrkronan och spara massa pengar:tummenupp
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag var förbi en verkstad och där sa man ungefär det ni säger - att det kan vara läge att byta gaffelolja och packbox? Materialet skulle kosta runt 400, och sen skulle jag räkna med kanske 2,5k för arbetet! :4skrika
Jag skulle dock kunna ta bort benen själv och lämna in dem, och då skulle jag spara ca 1200.. Men för att kunna göra det måste jag ju palla upp hojen på något vis..?

12788_10151843715773761_420779230_n.jpg
Vad skulle ni göra?

Så gjorde jag, fick mina packboxar på förra hojjen bytta i våras.
Har däcken för att hylsan som ska in i styrkronan var för litet så blev lite ostadigt och domkraft under på oljetråget för att stabilisera.
Bästa alternativet är att hänga upp den med spännband i taket eller dyl om du har starka balkar, mina är klena hade rivit hela garaget om jag ens försökt
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Så gjorde jag, fick mina packboxar på förra hojjen bytta i våras.
Har däcken för att hylsan som ska in i styrkronan var för litet så blev lite ostadigt och domkraft under på oljetråget för att stabilisera.
Bästa alternativet är att hänga upp den med spännband i taket eller dyl om du har starka balkar, mina är klena hade rivit hela garaget om jag ens försökt
Om balkarna i taket är för klena för att hänga 100kg hoj i så vette fan om jag inte hittat ett annat garage till hojen.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Om balkarna i taket är för klena för att hänga 100kg hoj i så vette fan om jag inte hittat ett annat garage till hojen.

Det är flera små balkar, plåt tak. Bara uppradade garage i föreningen, finns inget syfte till att ha större balkar finns inga behov för det. Är jävligt intresserad utav vilken R hoj som väger 100kg?:7peta snarare dubbelt med oljor bensin etc.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är flera små balkar, plåt tak. Bara uppradade garage i föreningen, finns inget syfte till att ha större balkar finns inga behov för det. Är jävligt intresserad utav vilken R hoj som väger 100kg?:7peta snarare dubbelt med oljor bensin etc.

100 kg hoj... halva hojen. Bara fronten. Undra vad som händer när snön kommer. Blir lätt några hundra kilo på taket.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Jag bor i lägenhet och har hojen ståendes i källargaraget.. Var ner och kikade men att hänga upp den i taket är tyvärr ingen möjlighet :/

Men säg att jag köper ett depåstöd - kan jag, som är ny på mekande, fixa oljebyte/packningbyte själv tror ni? Hur lång tid kan det behöva ta?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag bor i lägenhet och har hojen ståendes i källargaraget.. Var ner och kikade men att hänga upp den i taket är tyvärr ingen möjlighet :/

Men säg att jag köper ett depåstöd - kan jag, som är ny på mekande, fixa oljebyte/packningbyte själv tror ni? Hur lång tid kan det behöva ta?

Skaffa depåstöd både för fram och bak (om du inte har centralstöd på ER6:an)

Det är sällan stabilt att bara ha främre depåstödet.

För depåstöd bak lär du behöva "bobbiner" som du skruvar fast på svingen.

Bara att du själv klarar av att få loss gaffelbenen själv sparar in kostnaden för ett par biltema depåstöd, sedan kommer du slippa betala sura hundralappar för att skruva av/på hjulen när det är dags att byta däck.

Att få isär gaffelbenen kan kräva lite specialverktyg, så googla lite på din modell. Att ha någon som hjälper till är ovärderligt om man inte har verkstadsmässig utrustning.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Alright-o, har satt mig ner och på allvar börjat tänka på vad som skulle behövas för att klara av detta själv. Det mesta kan nog lösa sig fint (depåstöd t.ex.), men något jag undrar över är dessa specialverktyg som kan behövas..

Måste man t.ex. ha: oljenivåmätare?
Packboxdon?
Gaffelmutter?

Något annat som måste införskaffas?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top