Tjenare!
Har problem med min gsx1100.
Hojen ville driva framåt och jag misstänkte att lamellerna klibbat, så de gamla åkte ur och nya fräscha in. Kruxet är att det nu inte går att frikoppla alls med vajern rätt spänd. Om jag överspänner vajern så att tryckplattan avlastas och sedan trycker in kopplingshandtaget, fungerar det ganska okej däremot.
Vad kan detta bero på?
Fått några tips. I min haynesbok hittar jag detta schema.
En mc- mek i staden nämner att man får shimsa kopplingen om den inte frikopplar ordentligt. Hur gör man detta?
Funderade själv på om man kanske kunde lägga brickor mellan hubben(5) och tryckplattan(11) för att på så sätt shimsa ut tryckplattan? Då borde väl trycket sjunka en aning lamellerna emellan och den nödvändiga slaglängden för kopplingsarmen sjunka något?
Förutsättningar:
Stålskivorna är raka och fina
Lamellerna är nya och blötlagda
Fjäder och fjädersäte (15&17) är korrekt vända
Kanter som uppstått i kopplingskorg och hub är nedslipade (se bild)
Ny och fin MC-olja
Ny kopplingsvajer
Ifrågasättbara förutsättningar
Kopplingskorgen har ett axiellt glapp. Uppskattningsvis 1.5-2mm
En för lång skruv i kåpan har fasat av kopplingskorgen(nedslipat)
Har problem med min gsx1100.
Hojen ville driva framåt och jag misstänkte att lamellerna klibbat, så de gamla åkte ur och nya fräscha in. Kruxet är att det nu inte går att frikoppla alls med vajern rätt spänd. Om jag överspänner vajern så att tryckplattan avlastas och sedan trycker in kopplingshandtaget, fungerar det ganska okej däremot.
Vad kan detta bero på?
Fått några tips. I min haynesbok hittar jag detta schema.
En mc- mek i staden nämner att man får shimsa kopplingen om den inte frikopplar ordentligt. Hur gör man detta?
Funderade själv på om man kanske kunde lägga brickor mellan hubben(5) och tryckplattan(11) för att på så sätt shimsa ut tryckplattan? Då borde väl trycket sjunka en aning lamellerna emellan och den nödvändiga slaglängden för kopplingsarmen sjunka något?
Förutsättningar:
Stålskivorna är raka och fina
Lamellerna är nya och blötlagda
Fjäder och fjädersäte (15&17) är korrekt vända
Kanter som uppstått i kopplingskorg och hub är nedslipade (se bild)
Ny och fin MC-olja
Ny kopplingsvajer
Ifrågasättbara förutsättningar
Kopplingskorgen har ett axiellt glapp. Uppskattningsvis 1.5-2mm
En för lång skruv i kåpan har fasat av kopplingskorgen(nedslipat)