Problem med frikoppling, suzuki gsx1100 1981 (med bilder)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är antalet lameller / stålskivor i paketet för litet så kommer tryckplattan 11 bottna mot 5 innan det blir tryck på lameller/stålplattor.
Man bör kunna kontrollera detta genom att skruva ur 13 och mäta med ett skjutmått ner i hålet för 13 hur "långt ut" tryckplattan sitter, mätning A. Vill man förbättra noggrannheten, mät i alla 6 skruvhålen och skriv upp värdena. Sedan ta bort en lamell ytterst, sätter dit 11 och mäter på nytt, mätning B, då ska tryckplattan flyttat sig lite innåt, ta bort en lamell till då ska tryckplattan flyttat sig lite till inåt, mätning C. MEN är B och C lika då är det inte för många lameller i paketet. Alla lameller behövs.

Hur man kontrollerar om det är axiellt glapp i axeln som 6 skruvas på vet jag inte.

En mc- mek i staden nämner att man får shimsa kopplingen om den inte frikopplar ordentligt. Hur gör man detta?

En gissning är en bricka mellan 23 och 11

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
jag ska kolla i orginalmanualen under dagen vad det står om lamellerna så slipper vi gissa och kan räkna bort dom som ett problem eller inte.

tju2an

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Hoj
80-tals suzuki
Är antalet lameller / stålskivor i paketet för litet så kommer tryckplattan 11 bottna mot 5 innan det blir tryck på lameller/stålplattor.
Man bör kunna kontrollera detta genom att skruva ur 13 och mäta med ett skjutmått ner i hålet för 13 hur "långt ut" tryckplattan sitter, mätning A. Vill man förbättra noggrannheten, mät i alla 6 skruvhålen och skriv upp värdena. Sedan ta bort en lamell ytterst, sätter dit 11 och mäter på nytt, mätning B, då ska tryckplattan flyttat sig lite innåt, ta bort en lamell till då ska tryckplattan flyttat sig lite till inåt, mätning C. MEN är B och C lika då är det inte för många lameller i paketet. Alla lameller behövs.

Hur man kontrollerar om det är axiellt glapp i axeln som 6 skruvas på vet jag inte.

En gissning är en bricka mellan 23 och 11

Detta låter vettigt, har jag isär kopplingen igen så ska jag mäta, har fått det ett fungera ganska bra nu så blir troligtvis först till vintern.

Mer om detta i nästa inlägg :)

tju2an

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Hoj
80-tals suzuki
Har fått lite ordning på torpet nu.
En kollega bad mig komma över med hojen efter att han och en vän till honom kikat lite och gjort bedömningen vad som kunde strulat.

Väl där görs observationen som jag själv kan ha försummat, att distanserna(32) vart skavda mot fjädrarna vilket troligtvis resulterat i en skev belastning mellan tryckplatta och lamellpaket.

Dessa distanser slipades ner och utöver detta togs även fjädern på kopplingsvajern bort(som endast orsakade missförstånd i spelet på kopplingshandtaget). Nu känns det betydligt bättre med kopplingen och man kan stå still med växel ilagd och kopplingshandtag intryckt. Dragläget finnes ca 5-6mm in.

Tack till kollegan Mark och hans polare Janne(som jag förstått finns här på forumet) och alla ni här som kommit med tips och idéer! Nu finns lite mer lite mer kött på benen, nu skall hojen försöka återställas till originalskick :)

Tusen tack!

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
dom distanserna brukar man byta mot likadana svarvade i stål istället för alu.
grattis till lösningen.

tju2an

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Hoj
80-tals suzuki
dom distanserna brukar man byta mot likadana svarvade i stål istället för alu.
grattis till lösningen.

Jasså? Är det en del som man lätt kan köpa över disk hos välsorterade mc butiker eller beger man sig till en finmekanisk verkstad och ber dessa ta fram en uppsättning?

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
på 80-talet fanns dom att köpa över disk lite här å där men nu.......
kolla med en trimmfirma, tex MotoSpeed.

eller ta med en tårta å knalla till en mekanisk verstad :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!