Problem med Garmin Virb Elite "actionkamera"

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 61114
  • Start date Start date

Raderad medlem 61114

Guest
Jag har köpt en sådan actionkamera, blev övertygad av försäljaren att detta var en riktig häftig pryl om man ska filma när man kör MC, och jag håller med, OM det hade funkat!!

Den första jag fick lämnade ett "fattigt" ljud tyckte jag, mycket tråkigare än GoPro, fanns liksom inga djupa frekvenser överhuvud taget... Men ok, kanske kan bli bättre med extra mikrofon, extrem mkt vindljud dessutom, men utan hus köper jag det, flyttaden bako kåpglaset och vindljudetförsvann givetvis och tyckte även ljudupptagningen blev lite trevligare.

När jag sedan skulle redigera videon i garmins roliga program där man kan lägga in olika mätare som hastighet, höjd osv osv märkte jag att hastigheten inte alls stämmer överens med verkligheten. Antingen är den ca 30 sekunder sen eller så saknades det helt verklighetsförankring, den kunde visa 1xx km/h när jag stod still eller tex 15km/h när jag körde i 1xx km/h.

Uppdaterade utan skillnad, systemåterställning av kameran efter samtal med Garmin support utan resultat..

Lämna tillbaka och fick en ny direkt

Kamera nr två! Ljudet var överjävligt dåligt, monterat på samma plats bakom kåpglaset, det lät skitkonstigt!! Hastighetsmätaren ifrån kameran står helt på noll, kollat innan och efter att GPS är "ON"..

Jag är inte jättesugen på att testa en tredje gång, lutar åt en GoPro nu istället, men fan va kul om alla dessa funktioner hade fungerat...

ENDA positiva är att bilden är riktigt jävla bra, även genom väldigt mörkt kåpglas är bilden klockren!

Finns det någon annan som har denna kameran och testat allt?

Ligger tråden fel? Flytta gärna :)

Mvh Andreas

Tråkigt...kommer man ut med en produkt från ett känt kvalitetsföretag o ska konkurrera med en annan stor jätte som äger marknaden i princip, så gäller det att verkligen tillverka en superprodukt

Hur länge har du haft GPS:en igång?
Vissa kameror kan behöva ha upp till 1-2 timmars konstant ström för att GPS:en ska positionera sig och därefter fungera som normalt.

Den hade inte vart igång alls. Använde skjutreglaget på sidan och körde iväg. Men inte fan ska jag behöva ha igång den 1-2 timmar innan, då är ju nästan halva batteritiden slut. Är så fallet att det behövs är ju funktionen helt meningslös iaf! Hur som filmade jag i 24 minuter och det hade inte hänt någonting på den tiden, men den förra började ju sakerna röra på sig efter en halvminut eller nåt, dock helt fel.

Min GPS till bilen ifrån Garmin behöver ca 10 sek!

Nä kan köpa nån minut på sin höjd! en hur som händer ingenting på över 20 min.

Har en virb elite och lite samma problem, har läst på advrider att gps'en synkar bäst på 1080, har testat och det verkar stämma, sätter du i 960 eller 720 så släpar gps'en.

Mitt största problem är att kameran hänger sig, ca 30% av klippen hänger sig. Ska byta den i morgon... Har du gjort "hard reset"?

Ljudet e okej när den sitter i sin vagga som har ett vindskydd. Tycker ljudet e bättre än gopro om du tänker gopro i sitt vattentäta hus. Bildkvaliten e jättebra...

ahaa :P (Dum, :dummer)

Hade iofs igång den förste en timma typ å pilla i menyerna innan jag monterade den första gången... Men ljudet!!!! :arsele Enbart av den anledningen är ju den ointressant, men att det kunde skilja så mkt :confused: Låter ju som om någon har stampat på mikrofonen innan dom monterade den...

Kollade lite på youtube, väääldigt fattigt med klipp, men hittade två klipp där man ser hastighetsmätaren på hojen samtidigt som man ser garmins mätare på videon, stämde sådär okej. Sen hitta jag nåt annat där hastigheten gick upp och ner på garmins mätare men det såg ut som en jämna hastighet på videon (hojens mätare ej synlig).

Nä det känns som att Garmin haft lite för bråttom här...

Har igång kameran nu ett par timmar så får jag försöka hinna testa den lite imorgon. Har även uppdaterat den nu så får vi se om ljudet är lika illa imorgon. Efter detta får jag ta ställning till om jag ska testa att byta den ytterligare en gång eller om jag köper en GoPro...

Har en virb elite och lite samma problem, har läst på advrider att gps'en synkar bäst på 1080, har testat och det verkar stämma, sätter du i 960 eller 720 så släpar gps'en.

Mitt största problem är att kameran hänger sig, ca 30% av klippen hänger sig. Ska byta den i morgon... Har du gjort "hard reset"?

Ljudet e okej när den sitter i sin vagga som har ett vindskydd. Tycker ljudet e bättre än gopro om du tänker gopro i sitt vattentäta hus. Bildkvaliten e jättebra...

Hej! Japp jag gjorde hard reset på den förste. Testade både i 720 och 1080. Givetvis ska det funka i båda lägena tycker man...

-som jagsa har jag bara testat utan huset, men bättre bakom vindskydd, jag tyckte dock att gopron var bättre på ljudet, men på min nya var det som sagt som om micken var trasig :fakta

Inget har hängt sig ännu...

haha, som jag sa! Garmin har nog haft lite brått :fakta

Tack för input :krama

Kolla på advrider.com och sök på garmin virb... Finns tråd där med massor av inlägg och nyttig info...

Studerade en film från min första kamera nu lite nogrannare, det tar en stund innan hastigheten hoppar in, och sedan är den några sekunder före!! jävla underligt, men såg samma fenomen på flera andra klipp ifrån youtube. Hur som var faktiskt ljudet rätt bra när kameran satt bakom kåpglaset. Men dock inte på min nuvarande...

Fan va trött jag blir! Nä slut på spekulationer nu å nya test imorgon med uppdaterad mjukvara!!

Godnatt!

La kameran i bilen och körde iväg för en stund sedan, den va uppe i 100 innan jag ens lämnade parkeringen, under de 4 minuter jag körde var jag aldrig ens uppe i de hastigheterna och mätarna var inte i närheten utav att vara synkade nån gång. Ljudet gav en tendens i början till att låta illa men lät därefter bra, men i en tyst Kia med tysta ungar blev det inte mkt till buller som påfrestar kameran.

Eftersom jag inte hittat ett enda youtubeklipp där jag skulle varit nöjd med synkningen på hastigheten, eller sett några utav de finesser jag köpte kameran för får jag utgå ifrån att Garmin Virb Elite har kommit ut på marknaden för snabbt och ej färdigutvecklad.

Åker tillbaka med den och köper en GoPro silver isället.

Jag tycker det är tråkigt om det skulle vara ett genomgående problem med Garmins kameror. Jag hoppas och väntar på att någon tillverkare skall komma ut med en riktig GoPro-dräpare, för konkurrensens och utvecklingens skull, men tyvärr verkar det dröja. Under tiden fortsätter jag att leka nöjt med mina GoPro Hero3 Black Edition...

Jag tycker det är tråkigt om det skulle vara ett genomgående problem med Garmins kameror. Jag hoppas och väntar på att någon tillverkare skall komma ut med en riktig GoPro-dräpare, för konkurrensens och utvecklingens skull, men tyvärr verkar det dröja. Under tiden fortsätter jag att leka nöjt med mina GoPro Hero3 Black Edition...

Ja för hade allt funkat på virben hade det ju varit suveränt skoj men all data den ska samla upp. Men jag har kikat runt så jäkla mkt på tuben nu och det verkar inte stämma någonstans ordentligt. Finns väldigt lite klipp där man även ser fordonets mätare, men även om de inte syns ser det ju lustigt ut när garmins mätare drar iväg innan fordonet.

Det jag reagerar på mest egentligen är att alla jävla reviews som finns så är det väldigt mkt fokus på alla jävla finesser som finns men ingen fokus på om skiten stämmer!!! Är folk nöjda med så jäkla lite att dom tar hänsyn till att det inte är "perfekt" (suger)

Nä Tror det blir Silver edition för mig. Känner inte att det är så intressant att fota och filma samtidigt eller att ha wifi-funktionen. Bilderna lär även de duga med lite mindre MP eller?

Ja för hade allt funkat på virben hade det ju varit suveränt skoj men all data den ska samla upp. Men jag har kikat runt så jäkla mkt på tuben nu och det verkar inte stämma någonstans ordentligt. Finns väldigt lite klipp där man även ser fordonets mätare, men även om de inte syns ser det ju lustigt ut när garmins mätare drar iväg innan fordonet.

Det jag reagerar på mest egentligen är att alla jävla reviews som finns så är det väldigt mkt fokus på alla jävla finesser som finns men ingen fokus på om skiten stämmer!!! Är folk nöjda med så jäkla lite att dom tar hänsyn till att det inte är "perfekt" (suger)

Nä Tror det blir Silver edition för mig. Känner inte att det är så intressant att fota och filma samtidigt eller att ha wifi-funktionen. Bilderna lär även de duga med lite mindre MP eller?

GoPro 3 silver edition har wifi.
I alla fall har min det. Kör den med wifi och iPhonen som kontroll genom deras app.
Där släpar bilden lite mellan kamera och app. Men ser internet som ett stort problem.
Vore intressant med lite extra funktioner till gopro så som hastighet och annat roligt.

Låter ju sinnessjukt.. kör en gps-app och en puck till min tele.. tar 15 sekunder, sen har man signal från 10 satelliter..

Som jag nämde, det är alltså vid första gången man använder den dvs "cold start" som det så häftigt heter.
På din tele där du laddar hem en App har du säkert använt GPS:en flera gånger förut.

Här pratar vi om en GPS:enhet som förmodligen testats i Korea/Kina sedan lagts i en kartong i skeppas runt i flera månader. När du sen plockar upp den i SverigeT beror det på många variabler hur fort den hittar signal och därav brukar tillverkarna skriva ut 2-3 timmar som en friskrivning. I regel bör det inte ta mer än 30 mins.

Jag jobbade och sålde kameror med GPSenheter och det var fallet på 50% utav kamerorna. Vi jobbade inte med Garmins nya, men jag gissar att det är same same different name där man inte stoppar in sina bästa teknologi för att hålla priserna nere :) En GPS-puck vi sålde låg på runt 150 pix och då fick man ha överseende med trianguleringstiden.

"Startup
When you switch the GPS on, the time-to-first-fix varies depending on how long it is since you last used the GPS. To get a fix, the GPS receiver needs a valid almanac, initial location, time, and ephemeris data.

The terms "cold/warm/hot start" indicate how many of these pieces of data the GPS receiver already has. The terms mean different things to different GPS manufacturers.

Cold start - if the GPS not been used for a long time and/or has moved several hundred kilometres it will take some time to get the first fix. In this state, the GPS receiver does not have a current almanac, ephemeris, initial position or time. Older GPS units may take up to an hour to search for satellites, download the almanac and ephemeris data and obtain an initial position, though newer GPS units may require much less than this.

If the GPS receiver has moved several hundred kilometres, its assumptions about which satellites to use will be incorrect and it will have to search for them. Most units will let you enter an approximate location to speed the process."

http://www.maptoaster.com/maptoaster-topo-nz/articles/how-gps-works/how-gps-works.html

Last edited:
Bytte min Virb igår pga att den hängde sig i 30-40% av alla filmningar. Testade den nya i bilen i morse och den verkar funka. Dock är det som jag skrev tidigare endast vid upplösningen 1080 som den synkar korrekt. Vid 1080 så stämmer både GPS / kartbild / hastighet... ändrar jag till 960/48 eller 720/60 så ballar den ur både i kartbild och hastighet.

Bara jag vet att den funkar vid 1080 så är jag nöjd, använder personligen inte den finessen så ofta, vilket i sig är bra då jag föredrar upplösningen 720/60...

Ps, jag gör som Petrolpants skriver, efter hardreset eller vid uppstart när den frågar om du vill ställa klocka osv med hjälp av GPS så låter jag den ligga utomhus tills den säger att den är klar och att satelitsymbolen visar full täckning.

Bytte min Virb igår pga att den hängde sig i 30-40% av alla filmningar. Testade den nya i bilen i morse och den verkar funka. Dock är det som jag skrev tidigare endast vid upplösningen 1080 som den synkar korrekt. Vid 1080 så stämmer både GPS / kartbild / hastighet... ändrar jag till 960/48 eller 720/60 så ballar den ur både i kartbild och hastighet.

Bara jag vet att den funkar vid 1080 så är jag nöjd, använder personligen inte den finessen så ofta, vilket i sig är bra då jag föredrar upplösningen 720/60...

Ps, jag gör som Petrolpants skriver, efter hardreset eller vid uppstart när den frågar om du vill ställa klocka osv med hjälp av GPS så låter jag den ligga utomhus tills den säger att den är klar och att satelitsymbolen visar full täckning.

Men vafan! Varför kan inte min funka!! :/ Ska jag orka byta till en tredje? :va

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...