Problem med Glödande krök!?

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Ja har en yamaha426 som är fyrtakt så klart.
hela sommaren har den funkat bra, förutom att den har dött ibland vid rödljus.....men så i höstas när de börja bli kallt så stod den still i ca 2 veckor i ett kall garage. Och sen när ja starta den så nästan direkt ca10 sekunder senare så började min krök (första böjen på avgassystemet, direkt efter motorn) den började att glöda, och den blev så varm att de blev nästan vitt ljus.
Någon som vet varför det har blivit så?.... jag har frågat mej runt lite å dom svaren jag har fått har varit: Vatten i bensinen, kass bensin, fel inställt på förgasaren...

Men hojen är fulltankad, och jag har kollat igenom förgasaren men kan inte hitta nått som inte är rätt.

Kan någon snälla tala om för mig varför mina avgaser blir så jävla varma!?
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Fosgate skrev:
Ja har en yamaha426 som är fyrtakt så klart.
hela sommaren har den funkat bra, förutom att den har dött ibland vid rödljus.....men så i höstas när de börja bli kallt så stod den still i ca 2 veckor i ett kall garage. Och sen när ja starta den så nästan direkt ca10 sekunder senare så började min krök (första böjen på avgassystemet, direkt efter motorn) den började att glöda, och den blev så varm att de blev nästan vitt ljus.
Någon som vet varför det har blivit så?.... jag har frågat mej runt lite å dom svaren jag har fått har varit: Vatten i bensinen, kass bensin, fel inställt på förgasaren...

Men hojen är fulltankad, och jag har kollat igenom förgasaren men kan inte hitta nått som inte är rätt.

Kan någon snälla tala om för mig varför mina avgaser blir så jävla varma!?

Ok, nu är jag inte något profs på detta!
Men jag fick samma fenomen på min Polaris Predator Quad, när jag hade den för lågt bestyckad på lågfarten när det blev lite kallare, kan vara värt att prova stoppa i ett lite större munstyke.....
Lycka till!

/Stefan Polaris Åberg
www.4wheel.se
 

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
quaden skrev:
Ok, nu är jag inte något profs på detta!
Men jag fick samma fenomen på min Polaris Predator Quad, när jag hade den för lågt bestyckad på lågfarten när det blev lite kallare, kan vara värt att prova stoppa i ett lite större munstyke.....
Lycka till!

/Stefan Polaris Åberg
www.4wheel.se

ja nu när du säger det, så bytte ja faktist till ett lite mindre munstyke in på hösten när det blev lite kallare.... jag ska prova ett större... hoppas det nu hjälper...

Glömde säga att hojen Baktänder åxå hela tiden, varje gång man släpper gasen, och det blir ordentliga knallar... det kan inte heller vara så bra (fast det låter coolt) :huvet :3freak
 

monsterkeso

Får jag bajsa på din fis.... ?
Gick med
24 Jan 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Ex ärr fyrahundra, Xr 75e
Fosgate skrev:
ja nu när du säger det, så bytte ja faktist till ett lite mindre munstyke in på hösten när det blev lite kallare.... jag ska prova ett större... hoppas det nu hjälper...

Glömde säga att hojen Baktänder åxå hela tiden, varje gång man släpper gasen, och det blir ordentliga knallar... det kan inte heller vara så bra (fast det låter coolt) :huvet :3freak


Baktänder den med eldkvastar och smällar som följd så är det för snålt bestyckat...
Men den glödande kröken beror mest på tändinställningen. På lågt varv tänder den senare än på högre, därav brinner det ut lite i avgasröret och det börjar glöda. Varvar man den en liten stund så ska du se att det slutar glöda..... Är ju så på var och varannan hoj, kanske blir det lite bättre med annan bestyckning. Men är du säker på att det inte varit så innan?
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Fosgate skrev:
ja nu när du säger det, så bytte ja faktist till ett lite mindre munstyke in på hösten när det blev lite kallare.... jag ska prova ett större... hoppas det nu hjälper...

Glömde säga att hojen Baktänder åxå hela tiden, varje gång man släpper gasen, och det blir ordentliga knallar... det kan inte heller vara så bra (fast det låter coolt) :huvet :3freak
Det ska vara större munstycke när det blir kallare, annars får hojen inte tillräckligt med bensin.

Har för mig att jag hört att man ska bestycka (även bestyckat min hoj så) både lågfarten och huvudmunstycket genom att gångra normalinställning med 1,07 per -10C. Exempel: LF 45x1,07=48,15, alltså 48 i LF. Rätta någon gärna om det är fel.
 

monsterkeso

Får jag bajsa på din fis.... ?
Gick med
24 Jan 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Ex ärr fyrahundra, Xr 75e
Fosgate skrev:
Okey så det är inte någon fara för skador på motorn då om kröken glöder
? :tuttar

Nej det skall det inte vara, eftersom det "är så" på de flesta... så det e nog bara att köra... :yoparty
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
Fosgate skrev:
Ja har en yamaha426 som är fyrtakt så klart.
hela sommaren har den funkat bra, förutom att den har dött ibland vid rödljus.....men så i höstas när de börja bli kallt så stod den still i ca 2 veckor i ett kall garage. Och sen när ja starta den så nästan direkt ca10 sekunder senare så började min krök (första böjen på avgassystemet, direkt efter motorn) den började att glöda, och den blev så varm att de blev nästan vitt ljus.
Någon som vet varför det har blivit så?.... jag har frågat mej runt lite å dom svaren jag har fått har varit: Vatten i bensinen, kass bensin, fel inställt på förgasaren...

Men hojen är fulltankad, och jag har kollat igenom förgasaren men kan inte hitta nått som inte är rätt.

Kan någon snälla tala om för mig varför mina avgaser blir så jävla varma!?

Ok.. kort o gott, det ska vara så.
Det e bara det att du aldrig lagt märke till det tidigare bara, just nu så står du o torrvarvar i garaget va? men så fort du kör så kyls röret av o det röda "försvínner" inget är fel, grenrören är av väldigt tunn plåt som blir varmt fort.. har varit likadant på alla mina 426.or samt dom andra jag sett..
 

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Tamtech skrev:
Ok.. kort o gott, det ska vara så.
Det e bara det att du aldrig lagt märke till det tidigare bara, just nu så står du o torrvarvar i garaget va? men så fort du kör så kyls röret av o det röda "försvínner" inget är fel, grenrören är av väldigt tunn plåt som blir varmt fort.. har varit likadant på alla mina 426.or samt dom andra jag sett..


okey tack för svaret nu känner ja mej lite lugnare.... men hur e det med förgasaren ska ja ändra nått på den?

Och den baktänder ju som faaan...... de måste ju gå å göra nått åt, eller det bara att ändra bensinflödet?
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
Fosgate skrev:
okey tack för svaret nu känner ja mej lite lugnare.... men hur e det med förgasaren ska ja ändra nått på den?

Och den baktänder ju som faaan...... de måste ju gå å göra nått åt, eller det bara att ändra bensinflödet?

smäller? = mager blandning
trolig orsak, tjuvluft insug, otäta avgaspackningar, kasst inställd förgasare, om du haft isär förgasaren nyligen kolla "vacum relese plate" plattan på trotteln.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top