Problem med gnista

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
Har en Suzuki rm 125cc 89årsm

Hojen är ny renoverad gick bra i ungefär 1 min.
Mycket dålig gnista. men för det mesta ingen alls.
Kikar 10g så kommer de gnista på 1 av gångerna.

Har kollat lite lätt men inte hittat nå spec. Kan de vara cdiboxen? Går det att kolla om den är trasig?
Jag tycker att problemet låter som ett jordfel. Skriv gärna om du har några tips /Christian
 

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
Tändstiftet är nytt. och har provat med 1 annat ochså. men samma resultat
 

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
Problemet kom efter renovering efter körning.
Har hållt på idag och kommit fram till att det är full strömstyrka fram till tändspolen. sen i tändhatten ingenting. Åkte och köpte en ny spole men samma problem uppstår, ingen gnista. Har mätt ifrån tändplattan hela vägen upp till cdiboxen, från den till spolen efter spolen försvinner alla ström. Någon som har någon ide?? Spolen är jordad ordentligt så de är inte felet.
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
har du pillat på picuperna vid svänghjulet?
om de är för stort spel så kan de bli dålig gnista..
lycka till
 

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
Någon dödar knapp finns detr inte, varför den är borta vet jag ej. men kablarna till dödaren finns men de är kollat och där är det inget fel. Vad är picuperna För något?. tändplatta mm har varit borta pga renovering.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Någon dödar knapp finns detr inte, varför den är borta vet jag ej. men kablarna till dödaren finns men de är kollat och där är det inget fel. Vad är picuperna För något?. tändplatta mm har varit borta pga renovering.

Kabeln till dödaren får inte komma i kontakt med jord, men det visste du väl redan.
Pickup:en sitter på tändplattan och får en puls en gång/varv från en magnet som sitter på vevaxeln alternativt svänghjulet. Den pulsen skickas vidare upp till cdiboxen varje gång det ska bli en gnista på tändstiftet.
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
vet inte hur de ser ut på din hoj, annars brukar de kunna vara en liten svart låda, me en kapel till som sitter utanför svänghjulet.. å tar signaler från en liten plupp som sticker ut från svänghjulet, spelet mellan pluppen på svänghjulet å pick-upen bör vara runt 0,5mm
lycka till
 

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
Okej. men det kommer ju ström från tänd (plattan) Till cdiboxen och från den till tändspolen men inte ut ur tändspolen. Köpte en ny tändspole men ingen skillad. Vet inte om ni han läsa det för ett tag sedan. Kan inte begripa vart strömen tar vägen. Och det är riktig ström fram till tändspolen med. precis som de ska vara..!!????
 

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
Svårt att säga eftersom de går så fort upp och ner när man kickar. men de känns som att få en riktig stöt av en tändhatt. !?
 

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
kan de vara så illa att jag fått en trasig ny tändspole? Jag kan inte begripa vart strömen tar värgen!
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
lät ju jävligt konstigt :S
vart mäter du någonstans då?
kolla så inte tändkabeln är trasig då...
 

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
mäter i koplingar imellan kabelskorna. och på tändspolen mäter jag både på kontakten på tändspolen och igenom tändhatten/kabeln.
Helt sjukt. måste ju vara något pissfel!
 

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
Nu har jag fått gnista. Gnistan är Gul/blå! utan växel i så varvar den ur Nästa helt som den ska. Blödrar till vi halft gaspådrag. Åker man så är den orkeslös på växlarna. Tex Fullgas på gräs släpper upp koplingen så dör den nästan.
Men åker man i nerförsbacke och trixar lite med gasen så går den nästa som den ska. (Blödrar lite)

Min fråga. rinner mer eller mindre ut soppa ur kröken mot cylindern, Kan de beropå att gnistan inte orkar förbräna all soppa eller får den alldeles för mycket? Nålen är stäld så att den ska få så lite som möjligt..... Hur stor invärkan har reedventilerna.? Ska jag bestycka om förgasaren? Några andra förslag? Känns nästan som den misständer när den blöddrar.. Typ som man lär hålla i styret riält för de rycker så. Hoppas någon har något att säga. ursäkta stavningen (dyselexi) Hoppas ni förstår ändå
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top