Problem med GoPro

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
GSXR 1000
Jag köpte en ny GoPro Hero HD igår för att kunna filma lite vad som händer runt vägarna. Problemet kom när jag kom hem och spelade över allt på datorn, bilden typ laggar till och från.
I T.ex media player fungerar bilden okej men ljudet är helt efter,
VLC hänger inget med. Quicktime är bäst med lite lagg och ok ljud

Jag Köpte först ett Kingston 16GB SDHC klass 4 minneskort på clas ohlsson, men kom ihåg att jag läst att kameran är känslig för vissa minneskort. Jag lyckades byta det till ett SanDisk Extreme 16GB SDHC klass 6, men efter lite vidare filmning kom jag hem med höga förhoppningar som genast rasa när ja såg att det inte var någon som helst skillnad.

Ni som har liknande kameror hur har ni gjort? Köpte ni minneskortet som kostade 3 ggr mer från butiken där ni köpte kameran eller är det nått jag missar??

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Testa att spela upp filmerna direkt från kameran på en TV om du kan. Laggar det även då är det problem med kameran.

Men jag tycker det låter mer som att datorn har prestandaproblem. Kör du Mac eller Win? Vilket OS? Vad för hårdvara sitter i?

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
2014 KTM Duke 690
Precis som Pelle säger så är det förmodligen din dator som är kass.. Hade samma problem på min förra dator men nu med ny dator fungerar det alldeles utmärkt! HD kräver mycket minne från datorn..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag frågade åf lite om detta när jag kolla på Gopro, hurvida Sandisk var ngt att satsa på:

"Vi kör på Kingston då det är vad GoPro rekommenderar, vi har även bra erfarenheter av dessa. Sandisk är bra men inte ihop med GoPro tyvärr, kameran är tyvärr väldigt känslig vid val av minneskort.
Våra minneskort har Class 4."

Själv funderar jag på att skita i HD kameran dock, bara ett straff vid rendering etc.. Tyvärr så grejjar inte "inte HD" Gopro mer än 8GB kort, men det är väl ett smärre bekymmer.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Som folk redan skrivit.. det är datorn, inte kameran som är fel.
Krävs rätt bra kräm för att spela upp t ex 1080.

Det du kan göra (som dock tar bort lite av poängen med den höga upplösningen) är att du sparar om filmerna i nåt format som inte kräver lika mkt prestanda för att decodas vid uppspelning.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det fungerar mkt bra att tanka in filmerna i en Playstation 3 och kolla via den i hd ;)

Annars är det som de andra säger , din dator är antagligen för klen ..

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
GSXR 1000
Stämmer nog ganska bra det där med kass dator, den har ju några år på nacken. :(
Jag har testat hela morgondagen med att pröva olika portar på datorn, allt från usb usb2 till minneskortsläsare.
Inget värkar dock fungera. Ska testa hemma hos en polare som har en ny dator och se.

Men Tack för snabba och bra svar! :yoparty

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
fick min kamera igår. sitter den endast fast med klister på hjälmen? känns som den kommer att lossna?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
fick min kamera igår. sitter den endast fast med klister på hjälmen? känns som den kommer att lossna?

Det finns lite olika fästen till den. Tror man får med olika beroende på vilket kit man köper. Till den som jag använder följde det med en stor sugkopp och ett par snabbfästen med "klister" under.

Alla sitter verkligen som gjutna. Har kört med sugkoppen på sidokåpan och utanpå framkåpan.. inga problem.. och klisterfäste på tanken.. inte heller några som helst problem..

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
GSXR 1000
Testade med klisterfästena på hjälmen igår vågade inte köra över 200. När jag stannade så satt fästena fortfarande hur stabilt som helst.
Det jobbiga var ju att vinden tog tag i kameran ganska ordentligt när man hade den på sidan av hjälmen. Har tänkt att man ska göra nån typ av säkerhets snöre, iaf tills man vet vad den klarar av :D

Nu bär det av till dator butiken för att handla en ny överfet dator så jag kan kolla på mina övercoola filmer :D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Fästena sitter som berget, se bara till att rengöra innan och låt fästet sitta över natten innan första användning eller vad det nu är de skriver på sidan.

Sugproppen fixar över tvåhundra blås utan problem.

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
GSXR 1000
Köpte ny dator nu och det fungerar utan problem.
Sjukt nöjd men många lusentappar senare haha trevligt helg !!

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
ZX-10R, 2009
Testade med klisterfästena på hjälmen igår vågade inte köra över 200. När jag stannade så satt fästena fortfarande hur stabilt som helst.
Det jobbiga var ju att vinden tog tag i kameran ganska ordentligt när man hade den på sidan av hjälmen. Har tänkt att man ska göra nån typ av säkerhets snöre, iaf tills man vet vad den klarar av :D

Nu bär det av till dator butiken för att handla en ny överfet dator så jag kan kolla på mina övercoola filmer :D

Du behöver med stor sannolikhet inte oroa dig över något av de medföljande fästena.. Jag har testat dem alla på de flesta tänkbara ställen. De sitter bergfast i 300 också. Om du är orolig och detta stör dig kan du ju alltid fästa ett litet säkerhetssnöre kring den. Sugplopp fungerar fint även på de olika hjälmar jag har - enda nackdelen är att nacken håller på att gå av vid hastigheter över 200-220. Fint med lite styrketräning när man väl är ute o åker förstås..

grattis till ett par bra köp:)

http://www.youtube.com/user/ThunderofBkk

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Kan rekomendera Pinnacle Studio 14 för att editera filmerna. En av få program som hanterar 60fps filmer ok. Som sagt tidigare så blir det jobbigt och editera om man inte har mycket dator. Bara köpa SSD, I7 o massa minne plus några terabyte disk att lagra resultatet på :)

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Ett tips är att filma 720p bara, så mycket vinner man inte i kvallitet på 1080p. Sensorn i kameran är inte så pass bra. Då får man mindre filer att hantera och minneskortet räcker längre.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
1080p i GoPron är nån fuskvariant där de offrar vidvinkel och kuckelurar. Kör ni Mac rekommenderar jag Final Cut Pro (Express fixar inte 60fps). Eftersom kameran lagrar filmerna hårt komprimerade bör man konvertera dom till ett mindre komprimerat format för att avlasta CPU under tiden du jobbar med dom.

Jag använder Apple Prores 422 och har testat lite mellan de olika varianterna och kommit fram till att högre kvalitet än 422 LT inte syns (men tar jävligt mycket disk).

Kanske dags att starta en GoPro-tråd...?

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
GSXR 1000
Tänkte på en grej nu efter att ha använt kameran lite, kvaliten på dagtid är underbar har fäst mig vid 720p inställningen just för den vida vinkeln samt 60 fps :D

Det som jag tänkte på är kvällskörning!
Om man inte ändrar nånting så är 720p läget helkasst. vet inte om de blir någon skillnad i PAL eller NTCS (Stavning)

Har ni fått fram någon inställning som gör att kvällskörningen syns lite bättre?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Köpte ett 32 GB minneskort från Kjell & Co till min GoPro. Säljaren sa att det fungerade perfekt till hans Contour HD. Tyvärr verkar det inte fungera för mig särskilt väl. Testade det på bana i bilen och den slog av efter ca 2 minuters inspelning. Tror det har med minneskortet att göra. Ska testa med en kompis och se om det upprepas. Får reklamera kortet om det skulle visa sig att det är det som är källan till problemet. Tror inte det har med batteriet att göra. Borde gå att utesluta då den är helt ny.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...