Problem med GPX 600r

Slyfox22

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Tranås
Hoj
'99 ducati
Hej på er.
Jag köpte en GPX 600r till frugan, den har stått i ett varm garage i 2 år.

Fixade lite "service" på den:
Batteriet var dött, helt vanligt efter 2 år, nytt inköpt.
Bytt stift, filter och olja.

Nu till problemen, den startar på alla 4 cylindrar, dock lägger cylinder 2 och 4 av efter 10 sekunder. Cylinder 2 och 4 grenrör är avsevart svalare jämfört med 1 och 3. Hojen är körbar, men på endast 2 cylindrar ör det inte mycket ork.

Jeg rengjorde förgaserbryggan, ingen skillnad.
Köpte en begagnad förgaserbrygga, fortfarende samma problem.

gnista finns, i alla fall när jag testar med stiften bort monterade.

Någon som har tips vad det kan bero på? Jag har ingen aning.. finns bränsle, finns gnista.. Då skall hojen tända eller?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Gick den bra innan?, Ventilerna brukar tyvär gå ner sig på Gpz600r/Gpx600r
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
nu vet jag inte hur tändföljden ser ut på GPX 600r men jag är 90% säker på att det är en tändspole som strular.
 

Slyfox22

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Tranås
Hoj
'99 ducati
nu vet jag inte hur tändföljden ser ut på GPX 600r men jag är 90% säker på att det är en tändspole som strular.

1 och 4 går på spola1, 2 och 3 går på spola2

Ett stift på varje spola som strular altså.

Gick den bra innan?, Ventilerna brukar tyvär gå ner sig på Gpz600r/Gpx600r
Jag har även bemärkt att bakdäcket slits ganska fort också :tummenupp

Justerade ventil spelet, en del var i tajtaste läget. Om ventil spelet är ett problem varför startar den på alla 4?
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Justerade ventil spelet, en del var i tajtaste läget. Om ventil spelet är ett problem varför startar den på alla 4?

För när den är kall har du spel. Sen när den blir varm utvidgar sig olika delar olika fort och då kan du bli av med spelet och kanske därmed viss komp. Har du riktigt otur kan du bränna ventiler då dom inte kyls ordentligt om dom inte stänger helt....
 

Slyfox22

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Tranås
Hoj
'99 ducati
För när den är kall har du spel. Sen när den blir varm utvidgar sig olika delar olika fort och då kan du bli av med spelet och kanske därmed viss komp. Har du riktigt otur kan du bränna ventiler då dom inte kyls ordentligt om dom inte stänger helt....

ventil läckaget måsta vara ganska stort om motorn inte skall tända alls. Hur som helst ventilspelet är justerat.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
ventil läckaget måsta vara ganska stort om motorn inte skall tända alls. Hur som helst ventilspelet är justerat.


Var köpte du hojen?
Jag sålde min gamla gpx600r med exakt samma problem.
Det var någon eller båda kammarna som var så pass nedslitna att samma problem uppstod.
Den gick dock att köra när man höll mer eller mindre fullgas på höga varv.
 

Slyfox22

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Tranås
Hoj
'99 ducati
Var köpte du hojen?
Jag sålde min gamla gpx600r med exakt samma problem.
Det var någon eller båda kammarna som var så pass nedslitna att samma problem uppstod.
Den gick dock att köra när man höll mer eller mindre fullgas på höga varv.

Jag köpte den i Kalmar. Kammarna ser ganska fina ut. Den har trots alt endast gått 3800mil.

skall byta alla tändkabler och ser hur det går.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Grenrören ska vara lika tjocka. Testat att starta utan avgassystemet eller att lossa alla och se hur den går? troligtvis är det lättare att bara lossa dom då kylaren måste bort för att ta bort avgassystermet helt från hojen.

Kan man möjligtvis få se en bild på grenrören? eller mått på dom smalare så kan jag jämföra med min hojs grenrör.
 
Last edited:

Slyfox22

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Tranås
Hoj
'99 ducati
Grenrören ska vara lika tjocka. Testat att starta utan avgassystemet eller att lossa alla och se hur den går? troligtvis är det lättare att bara lossa dom då kylaren måste bort för att ta bort avgassystermet helt från hojen.

Kan man möjligtvis få se en bild på grenrören? eller mått på dom smalare så kan jag jämföra med min hojs grenrör.

Grenröret känns svalare, inte smalare..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top