Problem med grannarnas katter. Vad göra?

Status
Ej öppen för fler svar.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hej bullen.

Vi har flyttat in till en villa i ett område som är 5-6 år gammalt, dvs alla husen är nybyggda. Vi flyttade dock in i Feb i år. Relationen till grannarna är varken bu eller bä, ganska neutral kan man säga.

Nu har ena grannen köpt 2 kattungar till sina två döttrar och det är förstås kul för dem. Men de kommer över till vår trädgård och klöser på våra utemöbler. Dessutom så vågar vi inte längre ha dörren på baksidan öppen längre för katterna har smitit in ett par gånger. Det är väl iofs inte hela världen men nu har vi i princip helt nya möbler samt en 3 mån gammal unge i huset, så det känns allmänt ofräscht att katterna ska få komma in i vårt hus. Känns inte så kul om de skiter i vår trädgård heller (kattskit kan innehålla E-kolibakterier vilket kan vara mycket farligt för barn). Samtidigt vill vi kunna ha öppet där bak för att få in sval luft.

Vad kan man göra och vilka rättigheter har man? Vi vill ju inte klaga men samtidigt ogillar vi att deras katter klöser sönder våra grejer och tar sig in i huset. Ger de sig på våra bilar så lär man bli förbannad.

Vad kan jag göra? Är det bara att gilla läget? Kan jag vara proaktiv på något sätt? Helst hade jag velat minera området och se katterna explodera i en fin blodig dimma som finfördelades över nejden men jag tror det är fel väg att gå. Klart man kan snacka lite med dem (de är ganska trevliga) men det kanske bara misstolkas som klagomål?

Morsan o farsan hade samma problem.. Eller rättare sagt HAR. De pratade med grannen som ju gärna vill ha katten ute, men som också sympatiserade med föräldrarnas problem.

Morsan laddade en "super soaker" med vatten och vinäger och sprutar på katten när den är inne på tomten. Från att ha varit hos "oss" varje dag så är den nu oftast på "genomresa".

Farsan ville plocka fram luftgeväret, men morsan la in VETO :D

Jag vill höja ett varningens finger tidigt i den här tråden. Gunvald Gunners ser inte med blida ögon på metoder som inte är godkända av socialstyrelsen.

Klart man kan dra till katten men hur snyggt är det om någon granne ser det? :näsblod

Då blir man brandad som den lokala neighborhood kAtThAtarEn. :crash

Känns onödigt att bränna alla broar redan efter ett halvår i området.

Vattenpistol med pressad citron i. Eller ättika, eller något annat härligt som är relativt ofarligt... Vinäger...

Se det som en sport och sätt dig i en skön stol eller dylikt.
Blir dem för smarta montera en sprinkler och dra på fullt när kattfan närmar sig. De flesta katter är inte så förtjusta i hårt sprutande vatten.

Var rak. Säg till dem att du/ni är allergiska eller whatever då det är svårare att diskutera om eller bagatellisera. Säg att ni kommer spruta vatten lite försiktigt på dem för att hålla dem borta.

Klart man kan dra till katten men hur snyggt är det om någon granne ser det? :näsblod

Last edited:
Flera föreslår vatten, med olika blandningar...fungerar oftast.
Tala med grannarna, se till att de förstår era problem.
Förstör de något hos er, är kattägarna ersättningsskylldiga.

eller skaffa en hund, stor..då håller katter sig borta...VOOVGR...host, hårboll ut...

Jag har en utekatt som vandrar omkring i vårt område hemma (på landet, men ändå flertalet hus på en gata).

Jag informerar alla nyinflyttade om att vi har en katt, hur den ser ut och att den är snäll. Tycker dom inte om den informerar jag att katter gillar inte vatten och dom dör inte av att bli helt genomblöta, men dom gillar det inte.

Jag uppfostrade våran katt så och den lärde sig hur man gör!

/ Jens

Arsenik?

Jag hade:
1. Gått över till grannen och förklarat att allt som förstörs hamnar på faktura till dem. Och att en kattkissad utemöbel är en ersatt utemöbel.
2. Förklarat att katterna SKA hållas från min egendom, för många/stora övertramp "löses", "Och det vill ju ingen av oss, eller hur?"

Kattägare är så förbannat ignoranta mot sin omgivning när det gäller sånt här, ett evigt problem som aldrig accepterats om det handlat om hundar eller elaka barn!

Jag har en utekatt som vandrar omkring i vårt område hemma (på landet, men ändå flertalet hus på en gata).

Jag informerar alla nyinflyttade om att vi har en katt, hur den ser ut och att den är snäll. Tycker dom inte om den informerar jag att katter gillar inte vatten och dom dör inte av att bli helt genomblöta, men dom gillar det inte.

Jag uppfostrade våran katt så och den lärde sig hur man gör!

/ Jens

Håller med fullt ut! Jag uppfostrar min katt likadant, sprutas på med vatten om den befinner sig på olämpliga ställen (ett bord t ex.) samtidigt som man höjer rösten och låter förbannad.
Funkar finfint!

Arsenik?

Jag hade:
1. Gått över till grannen och förklarat att allt som förstörs hamnar på faktura till dem. Och att en kattkissad utemöbel är en ersatt utemöbel.
2. Förklarat att katterna SKA hållas från min egendom, för många/stora övertramp "löses", "Och det vill ju ingen av oss, eller hur?"

Kattägare är så förbannat ignoranta mot sin omgivning när det gäller sånt här, ett evigt problem som aldrig accepterats om det handlat om hundar eller elaka barn!

Ja för det är ju precis samma sak när det kommer en schäfer lubbandes, som en katt...
Lite svårt att jämföra med ungar också tycker jag.
O ja, vi har katt.
Förstår fullständigt att folk inte vill ha katthår/pisslukt på sina utemöbler mm.
Men som flera skrivit, pricka den några gånger med vatten så håller den sig undan sen.

Be grannarna köpa en burk katt-fy (tror jag det heter). Sen sprejar du i trädgården och ser om det hjälper. Aldrig provat det själv men det ska fungera.

Ja för det är ju precis samma sak när det kommer en schäfer lubbandes, som en katt...
Lite svårt att jämföra med ungar också tycker jag.
O ja, vi har katt.
Förstår fullständigt att folk inte vill ha katthår/pisslukt på sina utemöbler mm.
Men som flera skrivit, pricka den några gånger med vatten så håller den sig undan sen.

Nej det är inte precis samma sak, för kommer det en Schäfer så har jag (och många med mig) inga problem att sätta mig med hunden, prata den lugn om den inte redan är det. För att sedan ta den i halsband/nackskinn/provisoriskt koppel till sin ägare. Katter är jag verkligen inte trygg med, de är lömska djur som gör ont när de ser snälla ut.

Den STORA skillnaden är att hundägaren skäms, och håller bättre koll på sin hund i fortsättningen (99% av fallen iaf, den sista procenten ska också "drabbas"). Kattägaren däremot tycker att man är en gnällig granne, och katten sitter där med sina skitiga tassar och repar lacken på bilen nästa dag igen!

Lite så är det; hade det var en en hund så är det plötsligt självklart att den inte får luffa omkring på min tomt eller i mitt hus o pissa och riva. Men katter ska alla stå ut med.

Jag får la snacka med dem. Där rök grannsämjan. :(

Thats the way to do it.:banana

Har nästan samma förutsättningar som er. Och tålamodet tryter någon gång....
Min granne till vänster har två katter, likaså har min granne till höger två katter. Gissa vad de pinkar in sitt revir, var dom slåss, skiter, vässa klorna någonstans.
Dricka burköl som har stått i kylan som stinker kattpiss är inte att tänka på. Hitta en kattjävel under sängen när man ska gå och lägga sig. Finna att samma djävla katt har pissat inomhus, mm mm

Dvs, tillslut finns det bara en slutgiltlig lösning, den heter Gyttorp. Inte använd ännu, när den används så är det nog inte bäst att skriva här...

Be grannarna köpa en burk katt-fy (tror jag det heter). Sen sprejar du i trädgården och ser om det hjälper. Aldrig provat det själv men det ska fungera.

Svindyrt, samt effekten är inte den bästa och försvinner när det regnar. Citron, lök fan och hans moster har även det ringa effekt.
Några iofs medel finns som är lite mer effektiva och inte dödande, men inte så djurvänliga möjligtvis .:rolleyes::)

Lite ot, men hjälpte en polare bygga sitt hus nu i sommar under några veckor. Vi fixade en liten kattunge som sällskap! Den sprang runt lite överallt. Sen försvann den under längre och längre perioder på dagarna, men eftersom det var ganska öppet och mkt natur, var den väl bara på upptäcksfärd.
ICKE! Här kommer det roliga. En situation som är helt TVÄRTOM trådskaparens:

Grannjäveln snodde katten! :huvet

Tog in den i sitt hus, matade den med massa skit och godis, istället för vanlig kattmat som vi ger den på en speciell plats så den vet. Nä nu springer den ju över till grannen....
En kväll letade vi över en timme efter den, då kom granntanten med den och hade tillomed DÖPT OM DEN! "Den heter lakrits" (medans vi hade namnet KJ)

Sen tog vi henne på bar gärning! Hennes man körde gräsklipparen och hörde inte att vi kom med bilen. Då ser vi henne smygandes ut i förrådet där katten har sin lucka och kan gå in o äta. Hon öppnar dörren och plockar katten.
BUSTED! Polaren och också ny i området och bad henne bara låta katten vara, annars börjar den springa överallt och kan dra ut på vägen etc.

Aja, ett litet inlägg här bara ;)

Grannjäveln snodde katten! :huvet

Vissa människor är inte riktigt normala.

Det finns organisationer som Kattkommando Syd som tar hand om och försöker omplacera vilda/oönskade katter, dom blir hur glada som helst om man kontaktar dom och säger att man vill ha en katt.
Och ändå försöker grannen där sno en katt från er... ja herre jävlar.

Testa att knyta näven i fickan så går det otäcka över förhoppningsvis! Överkurs är att titta argt på katterna på långt avstånd.

Vilken vidrig tanke att behöva konfrontera någon annan med ett klagomål. :eek:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...