problem med hojen

rain

rain
Gick med
24 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 525 motard/enduro
Hej bikers, jag har fått ett problem med cyckel, den har stått sedan oktober i kallgarage, jag har bara stält in den inte gjort något med den, förutom att jag startat den varannan vecka. När jag startade den i dag så gick det bra som vanligt, men det kommer elds flammor om jag håller 3-4k och drar till på gasen. kan det ha blivit fukt eller något liknande?
det är en r1 99 tacksam för svar.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
rain skrev:
Hej bikers, jag har fått ett problem med cyckel, den har stått sedan oktober i kallgarage, jag har bara stält in den inte gjort något med den, förutom att jag startat den varannan vecka. När jag startade den i dag så gick det bra som vanligt, men det kommer elds flammor om jag håller 3-4k och drar till på gasen. kan det ha blivit fukt eller något liknande?
det är en r1 99 tacksam för svar.
Orsaken är att du starat den varannan vecka.
Låt den vara tills det du kan ta en ordentlig repa.
Och då med rengjorda och torra stift.
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
rain skrev:
Hej bikers, jag har fått ett problem med cyckel, den har stått sedan oktober i kallgarage, jag har bara stält in den inte gjort något med den, förutom att jag startat den varannan vecka. När jag startade den i dag så gick det bra som vanligt, men det kommer elds flammor om jag håller 3-4k och drar till på gasen. kan det ha blivit fukt eller något liknande?
det är en r1 99 tacksam för svar.

Kan de va soppan som tappar oktanhalt när etanolen i soppan dunstar? :va

De är väl oförbränd bensin som tänder i avgasröret antar jag. :confused:
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
BMW R90s skrev:
Orsaken är att du starat den varannan vecka.
Låt den vara tills det du kan ta en ordentlig repa.
Och då med rengjorda och torra stift.

Om man varmkör hojjen varje vecka och gasar ordentligt ska de ju inte va nå problem väl? :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Thure skrev:
Om man varmkör hojjen varje vecka och gasar ordentligt ska de ju inte va nå problem väl? :va

Om den blir riktigt varmkörd ja, svårt att få den riktigt varm stillastående vintertid! Helst ska man låta bli att starta hojen på vintern, utan konservera den lite lagom, och sen låta den stå.
Dessutom ska man ju inte stå och varva en obelastad motor heller!
 

rain

rain
Gick med
24 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 525 motard/enduro
Hoztic skrev:
Går den verkligen på alla burkar? Det låter som att den skickar ut en del oförbränd soppa! Känn på avgaskrökarna om alla blir lika varma!
Tror den går på alla burkar, låter hur fint som helst, men om det skulle vara så, vad är det då som är fel ? något stift som strejkar?
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Hoztic skrev:
Om den blir riktigt varmkörd ja, svårt att få den riktigt varm stillastående vintertid! Helst ska man låta bli att starta hojen på vintern, utan konservera den lite lagom, och sen låta den stå.
Dessutom ska man ju inte stå och varva en obelastad motor heller!

Hehe har varmkört den efter att ha monterat bort förgasaren och inspekterat om de satt brickor där. ska in och regga om den till fulleffekt snart nämligen :tungan

men får låta bli att starta den då :(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
rain skrev:
Tror den går på alla burkar, låter hur fint som helst, men om det skulle vara så, vad är det då som är fel ? något stift som strejkar?

Känn efter, det är säkrast! :)
Stift, tändkablar, tändspole är väl det troligaste. Det kan ju vara nån förgasare som bråkar också, häller i för mycket soppa tex.
 

rain

rain
Gick med
24 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 525 motard/enduro
Hoztic du verkar ha koll, har du något bra trix för att hojen ska må bra i kylan.
Ja ska gå in och läsa på om konservering.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
rain skrev:
Hoztic du verkar ha koll, har du något bra trix för att hojen ska må bra i kylan.
Ja ska gå in och läsa på om konservering.

Börja med att tanka tanken full, det minskar risken för att den ska rosta inuti.
Sen ska ALLT smörjas, alla vajrar, länkage osv, och självklart kedjan!
Har du förgasare ska dom dräneras.
En skvätt tvåtaksolja i varje tändstifthål håller cylindrar och kolvar fräscha.
Ställ inte däcken direkt mot ett kallt betonggolv, lägg något under. Helst ska du ställa upp hojen på depåstöd. Annars skadar det ju inte att rulla den lite då och då, så däcken inte står på samma ställe hela tiden.
Underhållsladda batteriet inomhus! Helst med en riktig laddare som underhållsladdar batteriet kontrollerat.
Självklart är hojen nytvättad och vaxad innan den ställs undan! :)

När du ändå håller på kan du ju passa på att smörja in ställ, stövlar och handskar också! Dessutom brukar det alltid sitta lite döda flugor på hjälm/visir :gnissla
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top