Problem med Honda cbr 600f -98

Master_brain

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
-98 Honda 600f
Hej, fick lite problem förra året med min hoj och tänkte ta tag i det nu.
problemet dök upp efter att ha varit och besiktat den och jag var på väg hem, kom kanske en halv mil, sen så kändes det som om det vore soppatorsk. Den slutade svara på gas och hände ingen när man försökte starta. Så blev stående längsmed vägen, Efter stått där i kanske en kvart så helt oväntat så hoppade den igång och jag kunde köra ca 5km till innan samma grej hände igen. Fick vänta och den startade igen efter ca en kvart. Så kunde jag komma hem. Sen på kvällen tänkte jag titta över den så startade den och gick bra på tomgång i några min sen dog den igen. Mailade/sms runt till alla man känner och fick tips om bränslepump, så den beställde jag en ny och bytt utan resultat. Så jag gav upp, så den resan var den enda jag gjorde förra året.
Jag har pratat med två olika verkstäder som säger att det är svårt att felsöka sånt och kan bli dyrt och tipsar om att leta och greja lite själv. Jag kan väl skruva lite men vill gärna ha tips?
Jag tänkte att det var soppa problem, men kan ju vara tändning med, så som CDI Box alt tändspolar, tändhatt, stift osv. Hur felsöker man det, bara köra tills den dör och sen lossa ett stift och lägga mot gods och se om det kommer gnista?
Mer förslag och kända fel? Jag bytte laddnings regulator förr förra året.

Tacksam för svar, mvh virro

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag gissar att du redan kollat avluftningen av tanken? Pyser det när tanklocket öppnas efter "soppatorsk" så är den igensatt, inte ovanligt på en äldre hoj...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Även om det inte är felet här skadar det inte att kolla slangar att de inte är igensatta!
Dessutom mycket enklare att rensa innan det blir stopp... :tummenupp

Master_brain

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
-98 Honda 600f
Så, " lite" tid tog det, rev ner allt och tittade, sitter ett filter i tanken ovanför bensinkranen, det var det som hade satt sig. Beställde hem ett nytt ifrån eBay och bytte även det andra bränslefiltet samtidigt och nu funkar den kalas.

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
CBR600
Så, " lite" tid tog det, rev ner allt och tittade, sitter ett filter i tanken ovanför bensinkranen, det var det som hade satt sig. Beställde hem ett nytt ifrån eBay och bytte även det andra bränslefiltet samtidigt och nu funkar den kalas.

Hehe, jag sitter här nu och letar forumtrådar efter att jag igår upplevde ungefär samma sak med min hoj som du verkar ha råkat ut för. Har tagit några turer under våren och skulle igår köra några mil men kom bara ca 1 km när hojen långsamt dör och knappt vill starta igen. Vid choke så går den en kort stund men orkar till slut inte på det heller. Har precis börjat felsöka och monterat bort kåpor och tank.

Jag blev lite nyfiken på vad du menar med filter ovanför bensinkranen? Kan du ge mig länk till den på eBay?
Vad menar du med det andra bränslefiltret?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...