Problem med Kawa GPZ500S (vasst ljud)

JohanHj

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Gävle
Hoj
Kawa 500 -97
Hej alla!

Jag har en GPZ500S som gått 2600mil och ja, det finns olja i motorn (dock är den nästan nere på minimimarkeringen nu).

Idag när jag startade den efter att ha sprungit in i en affär så tyckte jag den var lite svårstartad (fick köra nån sekund extra på startmotorn). Sedan drog jag iväg och när jag stannade sedan vid en rödljus så märkte jag att motorn lät riktigt vasst och lite knackigt. Vad kan vara felet och hur åtgärdar jag det?

(Någon trodde det kunde vara att kamkedjan är dåligt spänd eller att något i toppen är åt helvete)
 

sportbike

Guest
Inte så lätt att gissa,sväng förbi en mc-verkstad och be att dom lyssnar.
 

JohanHj

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Gävle
Hoj
Kawa 500 -97
Inte så lätt att gissa,sväng förbi en mc-verkstad och be att dom lyssnar.

Jepp, fast dom rekommenderade mig att inte köra med den så jag bad dom titta förbi när dom är ute och provkörde en hoj och sa att dom kunde få ta nån krona för det, det var helt OK. Får se vad de säger.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja du de låter iallfall inte bra men tycker ljudet kommer från toppen i allefall.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En ventil som har ett hett möte med en kolv. Starta inte den motorn innan du öppnat den.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
äre hydraliska lyftare på en sån? låter ju lite som en lyftare/ventil/.

kolla oljan igen,bör ju inte ligga på minimum utan åtminstone mellan båda markeringarna.

du kan använda en stor skruvmejsel att lyssna me o lokalisera mer exakt vare kommer ifrån, sätt skruvändan mot toppen och örat på hantags änden flytta runt mejseln så bör ljudet också förändras.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966


De låter väldigt mycke från just ventilen/kamkedjan.

Lättast kan du ju plocka av kamkåpan o först känna på kedjan om den e slapp/spänd, kolla även över förövrigt runt ventilerna/ventilfjädrarna o se om sakerna ser hela ut, de e ju de billigaste o man gör det på 10min som en snabb kol om allt där ser bra ut + kolla över kamkedjespännaren.

Du kan även vrida runt motorn medans du har av kamkåpan o se så allt följer som de ska.

I ett andra steg så skule jag rivit av toppen o kollat över alla ventilerna o kontrolerat ventilfjädrana om något ser brustet ut, (kan vara svårt o se ibland om någon ventil/ventilfjäder e skadad när de sitter monterat.

Men innan du river av toppen skule jag bytt olja/filter o fyllt på ny tills den visar max nivå, du kan även prova o fylla på olja tills den visar straxs under max så länge.
 

JohanHj

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Gävle
Hoj
Kawa 500 -97
Verkstaden trodde att det kunde vara något med kopplingen så jag börjar där (då slipper jag tömma kylaren för oljan behövs ändå bytas). Men jag får omöjligt upp kopplingskåpan??!! Nån idé? Den verkar ha kärvat något sjukt! Jag har tagit bort alla bultarna och tömt ur oljan och haft pluggen ur.
 

JohanHj

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Gävle
Hoj
Kawa 500 -97
Verkstaden snacka något om att fjädern saknades för kamkedjestreckaren. De skulle beställa hem en ny och testa sen om det fungerade.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Verkstaden snacka något om att fjädern saknades för kamkedjestreckaren. De skulle beställa hem en ny och testa sen om det fungerade.

Hum om nu kamkejdjesträkarfjädern hade trillat ur sin anorning så borde den ligga o skrama i botten på motorn ju :( plockar jag bort min kamkedjesträkarfjäder på min motor så blir de ras eller stora skador på många saker :(

Tror dom kanske menade att fjädern hade gått av o blivit slapp så den inte kan hålla uppe kamkedjetrycket, då blir kamkedjan lite slapp.
 

JohanHj

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Gävle
Hoj
Kawa 500 -97
Nu har dom reparerat skiten! Dom bytte kamsträckaren och sen fungerade det bra och lät bra. Fjädern var borta på kamsträckaren så det var därför som det skramlade. De sa att hade jag kört lite till och kamkedjan hoppat ett hack till så hade jag fått byta en massa ventiler :)
Det jag oroar mig för är att fjädern ligger nere i den där smeten i sumpen.. Men den lär väl inte röra på sig får man hoppas
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Det jag oroar mig för är att fjädern ligger nere i den där smeten i sumpen.. Men den lär väl inte röra på sig får man hoppas

Det var vad jag trodde om ett kolvclips som försvan ner i vevhuset vid renovering, Tro mig, det var en riktigt dålig plan !!!!

Hur stor är fjädern ? Säker på att den var borta, och inte bara slackade som nämnts tidigare ? Om den trillat ner, kan den gå o få ut genom oljedräneringen eller påfyllningspluggen på något kreativt vis ? Annars är det nog dax o riva motorn. Det där kan bli riktigt dyrt annars.
 

JohanHj

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Gävle
Hoj
Kawa 500 -97
Det var vad jag trodde om ett kolvclips som försvan ner i vevhuset vid renovering, Tro mig, det var en riktigt dålig plan !!!!

Hur stor är fjädern ? Säker på att den var borta, och inte bara slackade som nämnts tidigare ? Om den trillat ner, kan den gå o få ut genom oljedräneringen eller påfyllningspluggen på något kreativt vis ? Annars är det nog dax o riva motorn. Det där kan bli riktigt dyrt annars.

Ja du, det kanske helt enkelt är dags att ta isär motorn. Verkstaden hade tömt oljan två gånger för att försöka få ur nåt. Grejen är att jag inte vet om den har åkt ner i motorn eller om den ramlade bort då jag tog ur kamsträckaren (men om den satt där innan jag tog ur den borde den ju inte motorn låtit märkligt). Jag tömde ju oljan själv när jag skulle försöka få ordning på det själv. Den oljan har jag sparad :) så den ska jag kolla i. Det hela är lite mystiskt.. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top