Problem med koso 2 varvräknare.

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Nja, att utdela en varning är ju fel. Koso's instruktion ger ju båda alternativen. Jag har själv Rx2N mätaren kopplad på spolen som Yummy, och det funkar fint. Det finns ju en hel del inställningar som ska göras; cylinderantal, två/fyrtakt, pos/neg puls och detta bara för varvräknaren. Kolla först att inställningarna är korrekta.

Då vet jag att det är inställningarna då. Enligt manualen så ska man ställa in Hi eller Lo (Plus eller minuspol)
och sen ska man ställa in antal flyweel pulser? Det verkar vara dessa två inställningar man kan göra och man kan välja mellan 0,5-24. Ingen aning vad man ska välja här
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Antagligen har du positiv puls. "Flywheel pulser" skulle jag gissa har med antal pulser/rpm dvs två/fyrtakt + antal cylindrar. I mitt fall 4 cyl och fyrtakt ställer jag in värdet 2. Det måste finnas instruktioner för detta i din manual.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Jag har samma manual som Comeback la upp, det är den man får med och där hittar jag inget om vad som menas med detta. Men jag har en har en 4-cylindrig som du så då borde ju det vara så att den ska stå på 2 då även om jag inte förstår hur du räknade ut det. Borde det inte bli 8? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har samma manual som Comeback la upp, det är den man får med och där hittar jag inget om vad som menas med detta. Men jag har en har en 4-cylindrig som du så då borde ju det vara så att den ska stå på 2 då även om jag inte förstår hur du räknade ut det. Borde det inte bli 8? :va

Detta är en gissning.
En en-cylindrig motor tänder vartannat varv, då ska "faktorn" ställas på 0,5.
Två cylindrig, ja då är det en tändning (en cylinder som tänder) på varje varv, faktorn ska ställas på 1
4 cylindrig motor dubbelt, faktorn ska ställas på 2
V8 faktorn ska ställas på 4
Princip för 2-takt motor som tänder på alla cylindrar på varje varv, faktorn = antalet cylindrar
Princip för 4-takt motor som tänder alla cylindrar på vartannat varv, faktorn = antalet cylindrar / 2
Vad varvräknaren kan göra är att varje gång det kommer en tändpuls ger den en puls till varvräknaren, ju fler cylindrar dessto kortare blir pulsen.

Ovan förutsätter att det kommer en impuls varje gång en cylinder tänder.
Men lindar man en tråd runt tändkabeln på en cylinder på en 4-taktsmotor,
Ja då finns det två möjligheter, gnista vartannat varv faktor 1/2 = 0,5
Gnista varje varv (en onödig !) faktor = 1 faktorn kan i instruktionen "4-9 The RPM input signal setting" vara från 0,5 till 23.
Vad som händer om du sätter för liten faktor är att varvtalet som visas blir för högt. Dvs redan när motorn startar blir varvtalet tex 12000RPM på tomgång.
Ja då är det bara att minska faktorn så sjunker varvtalet.
Med Gearing commander kan du se varvtalet och hastigheten på olika växlar.
http://www.gearingcommander.com/
Och använda tabellen till att justera faktorn
Tex På 1-ttan vid 47km/h ska varvräknaren visa 4250 RPM (Yamaha YZF-R1 2002) med Minimum RPM till vänster ställt till 250RPM för få 1000RPM mellan varje värde i tabellen dvs 250RPM, 1250RPM, 2250RPM osv.
Även om min uppfattning är att hastighetsmätarna alltid visar för lågt...
Kanske inte den i KOSO instrumentet !
 
Last edited:

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Edit

Ja där stod ju visserligen konstanterna men det hjälpte mig inte att få reda på vilket värde jag skulle knappa in.
Ja hastighetsmätaren fungerar men jag vet inte om den stämmer. Fick inte med någon adapter att sätta i hjulet så fick använda magneterna. Dock så visade den fel när jag angav antalet magneter jag använde. Fick ange 1 mindre har jag för mig för att få den att verka stämma någorlunda. Vet inte om man kan vända magneterna fel? Nu sitter dom ju tyvärr där dom sitter och går ej att få ur igen.
 
Last edited:

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Med Gearing commander kan du se varvtalet och hastigheten på olika växlar.
http://www.gearingcommander.com/
Och använda tabellen till att justera faktorn
Tex På 1-ttan vid 47km/h ska varvräknaren visa 4250 RPM (Yamaha YZF-R1 2002) med Minimum RPM till vänster ställt till 250RPM för få 1000RPM mellan varje värde i tabellen dvs 250RPM, 1250RPM, 2250RPM osv.
Även om min uppfattning är att hastighetsmätarna alltid visar för lågt...
Kanske inte den i KOSO instrumentet !

Ja den skulle man ju kunna använda om man hade haft orginaldrevning
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Ja så klart. Jag har läst instruktionerna men det stod inget om att man kunde sätta magneterna fel så jag antog att det inte spelade någon roll.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Nu såg jag faktiskt att det står att man ska sätta N sidan utåt :huvet
Blir trött på mig själv!
magneter.png

Det enda jag såg på ena sidan av magneterna var dock ett minustecken men det måste la va den sidan som ska vara ut då?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kan ändra utväxlingen i Gearing Commander, kedjedrev har du Fram och Bak ?
Och minskar du max M.P.RPM till 10000RPM och med minimum RPM = 0, då får du hastigheterna vid jämna 1000, 2000, 3000 osv RPM för att ställa faktorn.
Du kan också få fram ett värde på framhjulets omkrets ur Gearing Commander, genom att skriva in 120 och 70 där man ska ha bakhjulets storlek. Med 120/70/17 fick jag framhjulets omkrets till 1884mm.
OM du inte redan mätt framhjulets omkrets på nått sätt. Eller fått fram det på annat sätt.

För att avgöra om magneter sitter rätt (med Nordpolen utåt) kan man ställa hojen så ett hjul pekar mot norr och ett hjul mot söder (hojen står i riktning norr / söder) och sedan hålla en kompass nära magneten.
Då ska Sydpolen på kompassen vrida sig 1/4 varv och peka mot magneten.
Är det istället Nordpolen på kompassen som pekar mot Magneten, Ja då är det Sydpolen som är utåt på magneten.
Men troligen är magneten så kraftig så man inte måste ställa hojen i riktning norr-söder för att kunna se om det är Nordpol eller Sydpol utåt på hastighetsmätar magneten. Hastighetsmätarmagneten som med hojen i riktning nordsyd kommer peka riktning österväster. Och tvinga en kompassnål att visa "fel" inte mot norr utan mot hastighetsmätarmagneten.
 
Last edited:

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Jag har inte en Yamaha R1 längre. Jag försökte ändra men det verkade inte gå för tillfället.
Kör nu på en Kawasaki ZXR750 från 94, Drev är 14/47
ny.jpg
Lite nersölad av en sprucken kylvattenslang på bilden men det var den bilden jag hade att tillgå för tillfället.

Magneterna sitter på bakhjulet så där behöver jag inte ändra något.
Fan va bra den sidan var. Min modell verkar dock inte finnas utan bara ZXr750R modellen. Är ganska övertygad om att min inte gör över 100knyck på ettan med min drevning.

Så när man satt vissa magneter åt fel håll i skruvarna.. Hur får man ut dom igen? Funkar det att dra ut med en annan starkare magnet tro?
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Spelar ju ingen roll hur du drevat i och med att du mäter hjulrotation. (Har man däremot givare på utgående axeln spelar drevningen roll) Exaktaste sättet att mäta hjulets omkrets är att markera en rand på fälgen, rulla ett varv och mäta sträckan.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Det är så jag har mätt upp omkretsen.

Om man kollar på sidan som Comeback tipsade om (Gearing Commander)
så kan man dock se den teoretiska omkretsen redan där.
Sen kan man ocks se vad den teoretiska hastigheten vid vissa varvtal skall vara (om man skulle vilja kontrollera om hastighetsmätaren visar rätt) och då är den aktuella drevningen viktig.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Nu vet inte jag hur du har, men det är enbart om dina bultar är av omagnetiskt material som du behöver magneter. Bilden visar hur jag har arrangerat givarna. Dom inre bultarna är i rostfritt och skivnitarna är magnetiska, så det fick bli dom för mina givare. Det enda man behöver tänka på är att inte placera givaren centrerar i bulten då den i så fall räknar dubbelt på grund av hålet i bulten.

20170727.jpg
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top