Jag har samma manual som Comeback la upp, det är den man får med och där hittar jag inget om vad som menas med detta. Men jag har en har en 4-cylindrig som du så då borde ju det vara så att den ska stå på 2 då även om jag inte förstår hur du räknade ut det. Borde det inte bli 8?
Detta är en gissning.
En en-cylindrig motor tänder vartannat varv, då ska "faktorn" ställas på 0,5.
Två cylindrig, ja då är det en tändning (en cylinder som tänder) på varje varv, faktorn ska ställas på 1
4 cylindrig motor dubbelt, faktorn ska ställas på 2
V8 faktorn ska ställas på 4
Princip för 2-takt motor som tänder på alla cylindrar på varje varv, faktorn = antalet cylindrar
Princip för 4-takt motor som tänder alla cylindrar på vartannat varv, faktorn = antalet cylindrar / 2
Vad varvräknaren kan göra är att varje gång det kommer en tändpuls ger den en puls till varvräknaren, ju fler cylindrar dessto kortare blir pulsen.
Ovan förutsätter att det kommer en impuls varje gång en cylinder tänder.
Men lindar man en tråd runt tändkabeln på en cylinder på en 4-taktsmotor,
Ja då finns det två möjligheter, gnista vartannat varv faktor 1/2 = 0,5
Gnista varje varv (en onödig !) faktor = 1 faktorn kan i instruktionen "4-9 The RPM input signal setting" vara från 0,5 till 23.
Vad som händer om du sätter för liten faktor är att varvtalet som visas blir för högt. Dvs redan när motorn startar blir varvtalet tex 12000RPM på tomgång.
Ja då är det bara att minska faktorn så sjunker varvtalet.
Med Gearing commander kan du se varvtalet och hastigheten på olika växlar.
http://www.gearingcommander.com/
Och använda tabellen till att justera faktorn
Tex På 1-ttan vid 47km/h ska varvräknaren visa 4250 RPM (Yamaha YZF-R1 2002) med Minimum RPM till vänster ställt till 250RPM för få 1000RPM mellan varje värde i tabellen dvs 250RPM, 1250RPM, 2250RPM osv.
Även om min uppfattning är att hastighetsmätarna alltid visar för lågt...
Kanske inte den i KOSO instrumentet !