Problem med kurvtagning

korven123

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Västerås
Hoj
2010 zx-6r å zx-10r
jag har kört hoj i många år nu men jag har alltid haft problem med min kurvtagning åt höger. Vänstersvängar är Aldrig några problem och jag hittar nästan alltid en bra linje MEN åt höger är det annorlunda. Blir ofta skraj å hamnar nära vägkanten. Blir inget flyt hur mycke jag än tränar känns det som. Känns som att jag alltid sitter fel, överstyr eller understyr i omgångar och det spelar ingen roll om jag kör en 600 eller 1000cc. Hoppas ni förstår. Någon som har tips på hur jag ska ta itu med detta problem?

Korven
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har du ju iofs hamnat i racingforumet, och eftersom att du skriver vägkanten så misstänker jag att du mest kör gata? Men, hursom, gå SMC-kurser! Både på Rörken, Tuvängen mfl och storbana. På Rörken/Tuvängen osv kör man på go cart-banor, dom andra kurserna hålls på Gelleråsen, Gotland ring mfl. Lite olika upplägg är det, go cart-kurserna är mer uppdelade i hastighet, storbanekurserna är uppdelade i olika steg, och du måste gå dom i rätt ordning, men grunden är den samma, att lära dig hantera hojen :tummenupp Så rulla dit i vår, så kommer du att få tips och råd hur du svänger åt bägge håll :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nu har du ju iofs hamnat i racingforumet, och eftersom att du skriver vägkanten så misstänker jag att du mest kör gata? Men, hursom, gå SMC-kurser! Både på Rörken, Tuvängen mfl och storbana. På Rörken/Tuvängen osv kör man på go cart-banor, dom andra kurserna hålls på Gelleråsen, Gotland ring mfl. Lite olika upplägg är det, go cart-kurserna är mer uppdelade i hastighet, storbanekurserna är uppdelade i olika steg, och du måste gå dom i rätt ordning, men grunden är den samma, att lära dig hantera hojen :tummenupp Så rulla dit i vår, så kommer du att få tips och råd hur du svänger åt bägge håll :)

Bra tips här från Hoztic. :tummenupp

Själv lärde jag mig mycket på SMC steg 1 o 2, sen finslipades det dels på steg 3 o 4 men största finslipningen på tagning av tight kurva gjordes helt klart på Tuvängen... det går inte att komma ifrån att man får öva många ggr på tighta kurvor på gocartbana och man får besked direkt om man gjort rätt eller fel då storleken på en gocartbana gör att den är ganska oförlåtande. (små marginaler på spårval)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Samtidigt går det inte fullt lika fort som på storbana, så misstag som leder till vurpor/avåkningar brukar inte bli så kostsamma och göra lika ont :tummenupp

Bra påpekande. :tummenupp

Med oförlåtande menade jag inte att man vurpar och att det skulle vara beskedet, det kan nog läsas så... men snarare att man kommer ganska fel ut ur kurvan vid fel ingång osv, gocartbanorna är så tighta att man missar sitt eget valda spår direCkt när man begår små misstag.

Var så jag menade. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra påpekande. :tummenupp

Med oförlåtande menade jag inte att man vurpar och att det skulle vara beskedet, det kan nog läsas så... men snarare att man kommer ganska fel ut ur kurvan vid fel ingång osv, gocartbanorna är så tighta att man missar sitt eget valda spår direCkt när man begår små misstag.

Var så jag menade. :)
Jo, det var mer ett tillägg :) Självklart hamnar man inte i terränglådan för minsta lilla misstag :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Samtidigt går det inte fullt lika fort som på storbana, så misstag som leder till vurpor/avåkningar brukar inte bli så kostsamma och göra lika ont :tummenupp

Är faktiskt även mkt bra för gaskontrollen då den blir mkt svårare än i hög fart om man kör SH samt att du inte behöver fokusera på att växla utan kan helt ägna dig åt broms/kurvteknik!
 

korven123

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Västerås
Hoj
2010 zx-6r å zx-10r
wow.. tack för intressanta svar o sorry att jag kanske skrev i fel forum (vilket verkar ha blivit rätt ändå). Det är väl racingkillarna man ska fråga om tips antar jag:)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag hade liknande problem ( kanske har lite svårigheter fortfarande ) . Det handlade mycket om för hög ingångshastighet FÖR MIN FÖRMÅGA. Mycket av oklarheterna klarnade på min första KNIX, då jag fick lite extra hjälp av två välvilliga instruktörer. Jag fick bland annat lära mig att titta rätt, leta efter rätt spår (rättare än mitt gamla spår) , och styra med hjälp av gasen. Ja, gasa på lite ur kurvan, så styr hojen in lite själv. Efter KNIX-en försökte jag applicera samma principer på gatan, lägre ingångshastighet, titta ut ur kurvan, dit man vill, och hålla jämt gaspådrag på väg ut. Funkar bra hittils, men jag måste nöta in det så att det blir reflexmässigt.
Värst tycker att att det var på krokiga småvägar då det kan svänga höger runt en buske eller trädparti, och då känns det som man glider ut i mötande körfält i stället för att slicka högerkanten.

KNIX e bra för dig alltså :tummenupp
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag har en ovana att hålla högre tempo på högerkurvor en åt vänster. Har inget med spårval att göra bara feghet, vad kan det bero på, fegare hjärnhalva?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag känner igen ditt problem. Jag kan inte sitta bekvämt och avslappnat i högerkurvor trots att jag verkligen försöker hitta rätt. Har haft A-kort sedan 1991 och kört hyggligt många år. Körde 4 bandagar i somras varav 3 SMC-kurser, och jag fick beröm för körställning och blick, spårval etc. Det är inte så att jag är direkt långsam heller. Det är bara det att jag inte kan hitta en körställning som är avslappnad och bekväm i högerkurvor. Om jag slappnar av på samma sätt som jag kan göra i vänsterkurvor så skulle jag helt enklet falla av hojen.

Jag misstänker att min skolios (krökt ryggrad) kan påverka isllafall en del. Jag är helt enkelt mycket stelare åt ena hållet. För övrigt så är jag kass på att svänga åt höger vad det än handlar om (skidor, skridskor tex). Till och med i bilen så gillar jag att sladda i vänsterkurvor bättre än åt höger.

Som 100% högerhänt så tror jag att det ofta är så.

Nästa steg är att testa att köra med gummi på tanken (snake skin för
min del) och se om det extra greppet räcker för att vänsterknät ska få grepp om tanken så jag kan slappna av bättre.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag känner igen ditt problem. Jag kan inte sitta bekvämt och avslappnat i högerkurvor trots att jag verkligen försöker hitta rätt. Körde 4 bandagar i somras varav 3 SMC-kurser, och jag fick beröm för körställning och blick, spårval etc. Det är inte så att jag är direkt långsam heller. Det är bara det att jag inte kan hitta en körställning som är avslappnad och bekväm i högerkurvor. Om jag slappnar av på samma sätt som jag kan göra i vänsterkurvor så skulle jag helt enklet falla av hojen.

Jag misstänker att min skolios (krökt ryggrad) kan påverka isllafall en del. Jag är helt enkelt mycket stelare åt ena hållet. För övrigt så är jag kass på att svänga åt höger vad det än handlar om (skidor, skridskor tex). Till och med i bilen så gillar jag att sladda i vänsterkurvor bättre än åt höger.

Som 100% högerhänt så tror jag att det ofta är så.

Nästa steg är att testa att köra med gummi på tanken (snake skin för
min del) och se om det extra greppet räcker för att vänsterknät ska få grepp om tanken så jag kan slappna av bättre.

Det där gäller för mig angående allt då jag (och många andra) alltid tycker att det är lättare åt ett håll än det andra!

I mc körning är det även för mig enklare och mer avslappnat i vänsterkurvor precis som ts!
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Det där gäller för mig angående allt då jag (och många andra) alltid tycker att det är lättare åt ett håll än det andra!

I mc körning är det även för mig enklare och mer avslappnat i vänsterkurvor precis som ts!

Nu har inte jag någon statistik, men antar att det finns flest högerhänta här i världen.
Är det då inte konstigt att de flesta banorna har flest högersvängar? :va

Jag har förövrigt lättare för vänstersvängar också. Men jag har två kompisar som också är högerhänta, MEN som är tvärtom när det kommer till höger- och vänsterkurvor, golfsving osv.
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag känner igen situationen och känner mig också komfortablare med vänsterkurvor. Min högst personliga teori är att det handlar om vilket ben man har bäst kontroll på, dvs, är du höger eller vänsterfotad?
I mitt fall är jag högerfotad och känner mig således säkrast när jag håller mig fast med höger ben, dvs i vänsterkurvor. I högerkurvorna är det vänsterbenet som står för förankringen i hojen och eftersom jag inte har samma kontroll i det benet känns det naturligtvis osäkrare.
Det handlar om att hitta en sittställning som känns säker och komfortabel, men inte nödvändigtvis "rätt", och jobba därifrån.

Sitta kan man lära sig när man lärt sig köra.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag känner igen situationen och känner mig också komfortablare med vänsterkurvor. Min högst personliga teori är att det handlar om vilket ben man har bäst kontroll på, dvs, är du höger eller vänsterfotad?
I mitt fall är jag högerfotad och känner mig således säkrast när jag håller mig fast med höger ben, dvs i vänsterkurvor. I högerkurvorna är det vänsterbenet som står för förankringen i hojen och eftersom jag inte har samma kontroll i det benet känns det naturligtvis osäkrare.
Det handlar om att hitta en sittställning som känns säker och komfortabel, men inte nödvändigtvis "rätt", och jobba därifrån.

Sitta kan man lära sig när man lärt sig köra.

Intressant... jag har precis som SteffoK scolios och är högerhänt men jag är vänsterfotad och tycker bäst om högerkurvor.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top