Problem med kurvtagning

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hmm, intressant, jag är dumm i huvve o kan inte svänga.
Vad ska jag göra?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Du tittar fel. Det är därför du inte får till det.

Håller med Ezzo helt.

När det gäller det där med att få "flyt" i sin körning så handlar det i 99% av fallen alltid om blicken. (så upplever jag det som amatör iaf).

Vet inte hur många gånger jag haft (för mig) bra spår, bra gaskontroll, men ändå inget flyt.. varje gång har problemet varit blicken, och så fort jag fått ordning på den så har allt annat + flytet kommit på köpet.

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
kawaskaki kx250
och jag håller med peter1980, nu är jag visserligen ingen asfaltsslickande fartdåre men på mxbanan gäller det att ha blicken långt fram.
titta dit du vill köra, inte där du kör.

håll blicken högt och kolla långt framåt så styr du lättare dit, låt hojen göra jobbet.
detta är ett mycket vanligt rookie misstag inom mx att man tittar några meter framför hjulet och jag antar att det är samma princip inom sporthojsåkande.

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
ZX-10R, 2009
Många bra tips här.. det finns en film som sammanfattar det mesta som sägs i den här tråden. Den är lite fånig men är fortfarande väldigt bra när det handlar om att bli säker på kurvtagning. Finns att köpa men det finns också en bra kopia på piraten "A twist of the wrist 2" heter den..

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Jag har samma "problem" och tycker att det blev mycket bättre med Gripster på tanken. MAO så kände man väl sig lite osäker i sittställningen..?

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Intressant... jag har precis som SteffoK scolios och är högerhänt men jag är vänsterfotad och tycker bäst om högerkurvor.

Samma här minus scoliosen - höger knäpuck slits fortare/mer och i en högerkurva kan jag slappna av och exprimentera lite med sittställning,placering av armar osv(givetvis på bana - inget man pysslar med på bulten...)

Men som andra säger :

Blicken,Blicken,Blicken och kanske ett par bandagar.....:tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Samma här minus scoliosen - höger knäpuck slits fortare/mer och i en högerkurva kan jag slappna av och exprimentera lite med sittställning,placering av armar osv(givetvis på bana - inget man pysslar med på bulten...)

Men som andra säger :

Blicken,Blicken,Blicken och kanske ett par bandagar.....:tummenupp

Precis, min högra knäpuck måste bytas nu medans min vänstra är lätt skrapad... får börja köra Gåsen åt andra hållet eller nåt. :gnissla

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Faller in i gruppen högerkurvare..Har också lättare att bli sams med högerkurvor fastän vänsterkurvorna har funkat bättre o bättre tack vare bandagar o Knixkurser. I sommar ska det tamejfan bli till att utjämna skillnaderna. Jag tror det sitter nån slags noja i kroppen, beträffande höger/vänsterkurvor, som helt enkelt måste drivas ut med antingen exorcism eller mycket banåkning.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Några tips.

You go were your Ögon goes. (en sanning alla som tävlat i mc sport känner till.

Utan gas kan du inte styra hojen. Antingen gasar du eller bromsar du.

Gasen går åt ett håll. Öppnar du så håller du kvar eller öppnar mer. Inget fram o tillbaka. Det blir bara vingligt och osäkert.

Slappna av i axlarna. Spända axlar gör att du inte får någon känsla för hojen.

Våg luta in överkroppen. Huvudet på insidan av glaset. Spjärna inte emot. Se fram emot att luta hojen men ta det lite i taget.

Har skrivit ner flera och mer utförliga tips i min blogg. Vet att de kapat många sekunder för många förare.
http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=3737

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Tänkt först att det kunde ha och göra med att gasen sitter på höger sida vilket gör det "knepigare" att motstyra höger. Men om det finns folk tycker bättre om högerkurvor är det nog något annat. Jag föredrar vänsterkurvor, har det och göra med att man kör vänster i rondeller? (nu var det här iof. racingforumet men ändå..) :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tänkt först att det kunde ha och göra med att gasen sitter på höger sida vilket gör det "knepigare" att motstyra höger. Men om det finns folk tycker bättre om högerkurvor är det nog något annat. Jag föredrar vänsterkurvor, har det och göra med att man kör vänster i rondeller? (nu var det här iof. racingforumet men ändå..) :)
Tror det skiftar.

I början avskydde jag vänsterkurvor, gick inte alls, allt låste sig osv. Högerkurvor gick perfekt. Sen blev det vinter och på våren var det tvärtom, haha. Jäkla hjärnspöke man har.. Som tur är går det lika bra åt båda hållen nu.

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
2011, BMW S1000RR
Mitt tips!
Är att du börjar dagen med riktigt underbar sex med en puma! :tuttar Du vet sådär när man känner att benen skakar :D Sen Måste det vara 20+ ute och Blå himmel en Lördags morgon med lite trafik!. Sen kan du få till det eftersom benen dinna rör på sig och du känner att asfalten är varm och go :banana

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Tror det skiftar.

I början avskydde jag vänsterkurvor, gick inte alls, allt låste sig osv. Högerkurvor gick perfekt. Sen blev det vinter och på våren var det tvärtom, haha. Jäkla hjärnspöke man har.. Som tur är går det lika bra åt båda hållen nu.

Har haft det precis likadant.

Tror blicken är a och o, resten mer mentalt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår