Problem med kylarvätska...

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Koka vattnet går inte alls.

Om du har vatten som är hårt och kokar det så kommer du att koka bort det rena vattnet medan jonerna som gör vattnet hårt inte dunstar bort. Kvar blir ett vatten som är ännu hårdare än det var innan och således sämre för kylsystemet.
Vid destillering förångar man vattnet och kondenserar och samlar upp ångan då den är betydligt renare än ursprungsvattnet. Med andra ord. Det du vill ha i hojen är det du kokar bort när du kokar vattnet.
Sen är det en del tillsatser i glykolen så att använda destillerat eller avjonat vatten är lite overkill.

Många verkstadshandböcker säger att man ska använda destillerat vatten men det är en kvarleva från den tiden när nästan allt kranvatten var något klorerat. Klor i vattnet gör det mer korrosivt och det är ju som bekant inte bra.

Frågar du på verkstaden så vågar jag lova att dom använder vanligt kranvatten. Destillerat vatten är dyrt i onödan.

Att byta kylarvätskan kan vara en bra idé om den är gammal. Jag har för mig att dom flesta fabrikanter rekommenderar byte av kylarvätska med vissa intervaller. Har man ändå allt nere är det ju minimalt med merarbete att tappa ur den befintliga kylarvätskan och hälla i ny.

Ok jag tar tillbaks "koka vattnet" går bra. Det var något jag läste för att om man var osäker på ifall det vattnet man hade i kranen var hårt eller inte så.....
men man lär sig så länge man är organdonator:tummenupp
Destillerat vatten eller inte? Ok använd kranvatten då, men huvudsaken är att man byter kylvätskan väl?:fyllisar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok jag tar tillbaks "koka vattnet" går bra. Det var något jag läste för att om man var osäker på ifall det vattnet man hade i kranen var hårt eller inte så.....
men man lär sig så länge man är organdonator:tummenupp
Destillerat vatten eller inte? Ok använd kranvatten då, men huvudsaken är att man byter kylvätskan väl?:fyllisar

Japp. Visst. Det skadar inte att använda destillerat eller avjonat vatten men mervärdet är så oerhört litet att det inte är värt dom pengarna. Kranvatten innehåller lite mer grejor som i längden kan vara skadliga för kylsystemet men med den glykol vi har i dag och dom material vi har i motorerna så är detta inget som hinner ställa till med problem under en motorcykels livslängd även om den skulle hålla jättelänge.

Det viktiga är att man byter med jämna mellanrum eftersom det blir skit i kylarvätskan med tiden. Vill man använda destillerat vatten till det så ska man göra det och vill man använda kranvatten så går det också utmärkt.

Det där med kokning är du definitivt inte ensam om. Det finns dom som fortfarande envist hävdar att om man har hårt vatten så kan man fylla vattenkannan i förväg och låta den stå så blir vattnet mjukare. Anledningen är att om man låter vatten stå i en kanna så blir det ju kalkavlagringar i kannan, samma sak om du kokar vatten. Dom kalkavlagringarna tolkas lätt som att man fått ur kalk ur vattnet och kalk är ju en av huvudorsakerna till hårt vatten.
Det som i själva verket hänt är att vatten dunstat bort vilket leder till att kalkhalten stiger ytterligare och blir så hög att kalken inte längre hålls löst i vattnet utan faller ut på kärlets väggar.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Tack för det, då åker jag väl iväg och köper helt nytt. Det blir tömning av kylaren till helgen. Tack för alla svar...

Ja, vad alla krånglar till det. Min hoj är en R1 00, i den skall det vara en blandning 50-50 dvs 50% glykol och 50% vatten. Det går att köpa sådant färdigblandat och det är samma som man har i bilen. Köpte en flaska på Statoil och hällde i bara. Krångligare är så är det inte. Den var iof blå, men om du nu ändå skall tömma ur allt, så är det ju inga problem.

Lycka till:)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag förstår att ni hakar upp er på destilerat vatten eller ej, nu är det så att jag har mängder av det hemma så det är inte det som är problemet.
Troligen är det inte "destillerat" vatten utan "avjoniserat" du har hemma..
Destillerat vatten är dyrt! Måste kokas till 100%.
Använder kranvatten i alla mina fordon sen över 40år tillbaka. Inga problem ännu.
På förra jobbet hade vi tre dest apparater pga mycket stor konsumtion av DESTILLERAT vatten...
Två av den var kasserade/utsltna men vi var inte tillåtna kasta dem då vi måste "på Polismyndighetens begäran" kunna visa upp dem! (Så att vi inte lämnat den till nån slem hembrännare!) Särskilt tillstånd för innehav krävdes.
Sverige är fantastiskt betr skitsaker. :D
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Troligen är det inte "destillerat" vatten utan "avjoniserat" du har hemma..
Destillerat vatten är dyrt! Måste kokas till 100%.
Använder kranvatten i alla mina fordon sen över 40år tillbaka. Inga problem ännu.
På förra jobbet hade vi tre dest apparater pga mycket stor konsumtion av DESTILLERAT vatten...
Två av den var kasserade/utsltna men vi var inte tillåtna kasta dem då vi måste "på Polismyndighetens begäran" kunna visa upp dem! (Så att vi inte lämnat den till nån slem hembrännare!) Särskilt tillstånd för innehav krävdes.
Sverige är fantastiskt betr skitsaker. :D

Coolt!
Bara för att ställa en fråga till i ämnet. Vad är då batterivatten man köper på macken? Är det destillerat?:fyllisar (Nu blir jag väl utslängd....)
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Coolt!
Bara för att ställa en fråga till i ämnet. Vad är då batterivatten man köper på macken? Är det destillerat?:fyllisar (Nu blir jag väl utslängd....)

Det är antingen avjoniserat eller destillerat vatten. Brukar även stå på flaskan om man orkar läsa...

Avjoniserat vatten är renare än destillerat men inte så att det har någon betydelse för användning i batterier.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Avjoniserat vatten är renare än destillerat men inte så att det har någon betydelse för användning i batterier.
Det tror jag inte...
Nästan allt vatten innehåller salter av olika typer och som vid elektrolys gör att "vattnet" leder ström.
Vilket är exakt den egenskap man INTE vill ha hos batterivatten.
Gissar och tror att det du köper som "destillerat vatten" på macken är avjoniserat med för acken ofarliga ämnen kvar i vattnet

Överkurs: Vatten har nämligen en del speciella egenskaper som gör att det är dyrt att "koka vatten".
Vatten behöver förhållandevis stor energimängd för att bli varmare ("specifikt värme" kallas det) och ett rätt högt ångbildningsvärme. (= den energi som erfordras för att få 100-gradigt vatten att övergå till 100-gradig ånga..I vatten är molekylerna bundna till varandra och det krävs energi för att slå sönder dess bindningar dvs skapa en gas med lösa molekyler, "ånga".
Nån som begrep vad jag ville få fram?
Ett typexempel på hur en tråd på SH kan spåra ur..:D
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Det tror jag inte...
Nästan allt vatten innehåller salter av olika typer och som vid elektrolys gör att "vattnet" leder ström.
Vilket är exakt den egenskap man INTE vill ha hos batterivatten.
Gissar och tror att det du köper som "destillerat vatten" på macken är avjoniserat med för acken ofarliga ämnen kvar i vattnet

Överkurs: Vatten har nämligen en del speciella egenskaper som gör att det är dyrt att "koka vatten".
Vatten behöver förhållandevis stor energimängd för att bli varmare ("specifikt värme" kallas det) och ett rätt högt ångbildningsvärme. (= den energi som erfordras för att få 100-gradigt vatten att övergå till 100-gradig ånga..I vatten är molekylerna bundna till varandra och det krävs energi för att slå sönder dess bindningar dvs skapa en gas med lösa molekyler, "ånga".
Nån som begrep vad jag ville få fram?
Ett typexempel på hur en tråd på SH kan spåra ur..:D

Jag vet inte vad du ville komma fram till. :D

Antingen att destillerat vatten är renare än avjoniserat eller påståendet om att det inte har någon betydelse i ett batteri.

Avjoniserat vatten används oftast i stället för destillerat vatten, där man ställer höga krav. Anjoniserat vatten är renare (ner till 0,1 µS/cm) jämfört med destillerat vatten, som har en ledningsförmåga på 7-20 µS/cm.

Visst är det stor skillnad om man bara tittar på siffrorna men vikten av att sköta batteriet är större än valet mellan avjoniserat eller destillerat.

Visst urartar det sig ibland.:D :tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Antingen att destillerat vatten är renare än avjoniserat eller påståendet om att det inte har någon betydelse i ett batteri.
Visst urartar det sig ibland.:D :tummenupp
1. ... att det inte spelar nån som helst roll vilket man använder i en ack..:tummenupp
2. Dest vatten är mycket dyrare i framställning än avjoniserat, dvs du får sannolikt El Cheapo-varianten på macken..
När jag jobbade på mack (längesen) gjorde vi "dest vattnet" själva. Filtrerade kranvatten genom nåt stort filter.:confused:
Tillhandahölls gratis för kunderna.:tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top