Precis, man lånade något i fungerande skick och skall följdaktligen lämna tillbaka fordonet så. Lånar man något så vet man att det kan gå sönder, är det gammalt och/eller slitet är risken givetvis ännu större. Det ansvaret axlar man när man lånar något, och alternativet att avstå finns alltid. Ansvar is a bitch, och som jag ser det så ska du med dina ögon se dig själv som betalningsansvarig...
Sedan har vi det här med relationen till din polare, som kanske kompliceras av om det är hans föräldrar som är med och påverkar, eller t.o.m är dom som äger/har pröjsat för fordonet. Om det finns någon vänskap därifrån att tala om så borde han vara medgörlig till en kompromiss förutsatt att han inte har belägg för att du har orsakat skadan på flit och vilje, dvs med berått mod kört sönder skiten på flit.
Ena grabbens polare smällde med grabbens moppe (min), halvförsäkrad och killen var vållande. Inget att snacka om egentligen, och inget vi kan rå för. Konstnaden för rep blev rätt orimlig med priser på kåpor etc, och eftersom jag inte tyckte att det var schysst mot killens föräldrar att i princip slanta för en ny moppe i delar, så sålde jag den vi hade till en kille som var intresserad att plocka ihop den på egen hand. Sedan delade vi mellanskillnaden på en beg i samma skick och ungefärliga värde som vår hade haft. Eftersom vi inte hade med betalningsansvaret att göra (samt att min grabb blev utan moppe ett tag) pyntade dom 2/3 och jag 1/3. Dom erbjöd sig att betala allt (även totalrep från början) och var nöjda eftersom dom kom betydligt billigare undan än vad dom hade gjort med hela rep, tyckte dock att vi kunde stå för en del solidariskt eftersom min "klåpare" till son lånade ut den från början.
Man vet alltså när man lånar ut något att den man lånar ut till kan ha sönder det, på flit eller av andra skäl, och man kan ju alltid avstå att låna ut med. Betyder iofs inte att man har ett medbetalningsansvar, men för mig blir det i alla fall till viss del lika med det när moralen sätter in.
Du bör i mina ögon räkna med att ta fullt ansvar för rep, du var ansvarig för att hojen lämnas tillbaka i motsvarande skick, vilket innebär att det ska fungera. Att den sedan då möjligtvis blir att betrakta som bättre än innan spelar ingen roll, fungera ska den. Då kan du se dig själv i spegeln efteråt och konstatera att du har gjort rätt för dig.
Dom borde rimligen å andra sidan vara med att dela på kostnaden om dom inte har belägg för att du körde sönder på flit, och med tanke på att den var relativt beg. Om dom låter dig ta hela ansvaret tycker jag att dom till viss del sviker dig, men det är inget du kan kräva av dom. Om dom sviker och sedan kan se sig själva i spegeln efteråt eller inte, tja, alla är vi olika...
och det där verkar juh ha gått rimligt till, men skillnader kvarstår:
han betalade 300kr det var altså inte ett lån
självklart så ska man betala något man har sönder, men man har inte sönder förslitnings skador, så som jag ser det så har han pröjsat 300kr för förslitningen.
att ha sedan köpt en box för nästan 5000kr är gojja, skulle jag inte gjort.
att den sedan rasar och en meck har sagt att den var i dåligt skick innan den rasar borde ge ägarens föräldrar en liten tankeställare.
att diskutera något sådant mellan parterna är löjligt och missförstånd leder ofta till att vuxna skiter i barnens relation och tycker att pengar är viktigare!
två exempel
NR 1
jag erbjöd min kompis att komma till spanien och festa med mig.
han tackar nej men erbjuder istället mig att komma till hans landställe i frankrike. klart jag är på, jag kollar biljetter ifrån spanien eftersom jag skulle vara där innan. hittar en biljett dit, för vettiga pengar och så långt är det lungt, förutom att dem när jag väl var på flygplatsen vägrade hämta mig ca 14 år gammal på flygplatsen, utan jag skulle ta ett tåg när jag kom dit, sen att det inte gick några tåg ledde till att dem kom efter att ha väntat i ca 2timmar ^^
resan hem är det roliga då dem tyckeratt jag ska åka med dem och att dem skulle åka något billigt ryanair eller så. vi kollar på biljetter och för en konversation med dem och deras biljetter över telefon. varpå min kompis sitter och säger till mig att det kostar "rimliga pengar" och frågar om dem ska boka biljetterna. bijetterna bokas och allt är frid och fröjd. jag hade själv hittat billigare biljetter hem från frankrike men eftersom skillnaden verkade så liten så var det bättre att jag åkte med dem.
senare visar det sig dock att dem priser som min kompis sagt i telefonen var i stil med boknings avgiften, och att resan helt enkelt kostade mycket mera. varpå dem inte kunde förstå hur jag inte ville betala en fantasi summa när det hela kom fram.. och självklart var detta efter hemkomsten.
det slutar med att min kompis föräldrar förbjuder mig att träffa deras son, och om vi betalade eller inte kommer jag inte ihåg. ochd et är lite sent att ringa och fråga.
nr 2
var ute och busade i min bil tillsammans med två kompisar
det är snö och halt och xtra roligt att köra^^
vi åker till en parkeringsplats och roddar lite mellan lyktstolpar osv..
sen vill min kompis köra och säger att det är lungt han kan osvosv..
men vafan jag är inte den som är den och klart han får köra..
slutar med att vi som inte sitter i bilen har lite snöbollskrig och min kompis som då sitter och kör bilen med öppen ruta på förarsidan, får en snöboll mot sig och duckar!! ^^
pang bom bang in i ett träd med bresidan.. kompisen satt så klart inte på rätt sida av bilen och körde utan körde från passagerarsätet och hamnade såklart i trädet. eller iaf nära.
så var den bilen kaputt även om den kördes flitigt tills besiktning nalkades. bla på is som inte höll..^^
..................................
ang pengar så sa han självklart att han skulle betala osv.. men det rann ut i sanden och jag umgås fortfarande med båda kompisarna i dessa fall.. trotts pengar eller idiotiska vuxna!
lycka till att få kompisen och hans päron att vakna. ge dem en länk till forumet så kan dem läsa tråden du skapat. så kanse de förstår din välvilja..