Problem med lånad hoj!

Dark_Messenger

Guest
Påminner om när jag lånade en bekants grus-KTM för ett tag sedan. Av någon outgrundlig anledning gick bakbromsen varm och belägg gick åt helvete, liksom bromsskiva. T.o.m oket fick sig en kyss. Status på det är okänt för tillfället. Han insisterade dock på att ta allt själv eftersom "det ändå skulle skett om han hade haft hojen". Skulle dock aldrig låta honom pynta ensam.

Det var trots allt jag som hade hojen. Man ska kunna se sig själv i spegeln också... :tummenupp

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250

Men frågan här tycker jag är att när man lånar något så tar man ansvaret för den saken, händer det sedan något så ska man inte skjuta ansvaret ifrån sig. I så fall ska man inte låna något från början.
Men det är ju en högst principiell diskussion.

Jag kan ju medge att jag inte tycker din "vän" hanterar saken korrekt heller iofs. Det måste ju finnas rim och reson i det hela. Rimliga gränser.

Jag kan ta hänsyn till att det är sent. Man ska upp tidigt i morgon osv, men jag blir skitsur när du säger att jag inte tar ansvar över det hela.
Och ja, hela problemet är en principsak.

Jag tycker att jag inte har gjort något fel. Vi sa om jag tar sönder något så betlar jag. Jag har inte tagt sönder något, MEN eftersom att det är min vän som då kommer få sitta i skiten så hjälper jag honom självklart ekonomiskt till en viss gräns. Varför säger du att jag "skjuter ifrån mig ansvaret"?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är servicear och liknande ordentligt skött på den?

Jag har lyckats få en DT125R -89 att skära en gång. Då var det kolven som var gammal och gav upp utav utmattning efter många långa och hårda mil. En stor kilformad flisa gick ur sidan på kolven och åkte ner i vevhuset. Sedan flög det små metallflisor runt halva motorn som satte sig i bland annat avgasporten och diverse lager. Dessutom kilades kolven fast mot cylinderväggen så att kicken blev helt stum.

De reparationer som krävdes då var: nya lager, ny kolv, nya packningar, honing (stavning?) av cylindern och en rejäl rengöring invändigt. Sedan var den så gott som ny och det kostade inte i närheten av 15000kr. Men det var ju en kostnad som kunnat undvikas om den hade fått en ny kolv och lite kärlek i god tid innan den skar.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Lugnat ner mig. Problemet är att han inte är 18 år hans föräldrar kanske predikar att han måste få dig att betala, inte din kompis som avgör.
Att du har erbjudit dig att kompromissa tycker jag räcker och visar på stake från din sida bollen ligger hos din polares familj, i värsta fall köp han en likadan hoj, sen köper du delar och en haynes eller dylikt så lär du dig något av det hela.
Lär dig av dina misstag ta reda på vad för kompisar du umgås med. Tar någon kompis imot pengar för motorras som skett av normalt slitage skulle inte jag vilja umgås med.

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
15000 kr ska betalas i värsta fall.
4700 för cdi-boxen.

Men om jag har tur så kanske det bara är kolvringarna som behöver bytas. om jag(vi) har otur så kanske en ny cylinder är ett måste. Dom är dyra.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Erbjud din kompis marknadmässigt pris på hans hoj som den skulle ha varit värd i det skick den var när du lånade den. Kan tänka mig att det vida understiger rep kostnaderna.
Det är orimligt att kräva att du betalar fullt för en reparation som kostar mer än vad hojen var värd från början.

Ge honom marknadsmässigt pris för den , och går han inte med på det och köper sig en ny för pengarna, kontakta advokat.

+ att du då har delar att sälja...bla en ny cdi box :)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag kan ta hänsyn till att det är sent. Man ska upp tidigt i morgon osv, men jag blir skitsur när du säger att jag inte tar ansvar över det hela.
Och ja, hela problemet är en principsak.

Jag tycker att jag inte har gjort något fel. Vi sa om jag tar sönder något så betlar jag. MEN eftersom att det är min vän som då kommer få sitta i skiten så hjälper jag honom självklart ekonomiskt till en viss gräns. Varför säger du att jag "skjuter ifrån mig ansvaret"?

Det är en defenitionsfråga. Du skriver: "om jag tar sönder något.."
Jag anser att eftersom du lånade hojen, körde hojen och ansvarade för hojen så är det för honom du som haft sönder den. Eller visst, Gud hade sönder den, eller en ond demon, men i vilket fall som helst, hojen är paj och den blev i det skicket medans du hade ansvar för den. Ansvar is a bitch.

Det är inte meningen att göra dig förbannad, du gör ju naturligtvis hur du vill, men det är såhär jag ser på det.

Exempel. Om du hyr en EU moppe eller MC i t.ex Grekland så skriver du på et kontrakt där du är skyldig att betala XX000:- om nånting går sönder medans du förvärvar fordonet. Dom fordonen har oftast gått längre än en standardkamel och med tveksam service. Men vill man inte absolut inte betala så skiter man i att hyra.

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Jag anser att eftersom du lånade hojen, körde hojen och ansvarade för hojen så är det för honom du som haft sönder den. Eller visst, Gud hade sönder den, eller en ond demon, men i vilket fall som helst, hojen är paj och den blev i det skicket medans du hade ansvar för den. Ansvar is a bitch.

Det är inte meningen att göra dig förbannad, du gör ju naturligtvis hur du vill, men det är såhär jag ser på det.

Precis. Så tänker jag också. Trist att det gick åt pipan och det var säkert inte ditt fel blablabla.. Faktum att DU hade hojen när det skedde kvarstår.

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Lugnat ner mig. Problemet är att han inte är 18 år hans föräldrar kanske predikar att han måste få dig att betala, inte din kompis som avgör.
Att du har erbjudit dig att kompromissa tycker jag räcker och visar på stake från din sida bollen ligger hos din polares familj, i värsta fall köp han en likadan hoj, sen köper du delar och en haynes eller dylikt så lär du dig något av det hela.
Lär dig av dina misstag ta reda på vad för kompisar du umgås med. Tar någon kompis imot pengar för motorras som skett av normalt slitage skulle inte jag vilja umgås med.

Precis, motorras...no money...annars, give it too me!!!
I mitt fall med brorsan så var det lugnt ändå, jag plockade fram alla kisschen jag haddde i fiickann ååå kassta dåmm påå mekanikärn å saa...ajl bee bäck! :yoparty

Precis. Så tänker jag också. Trist att det gick åt pipan och det var säkert inte ditt fel blablabla.. Faktum att DU hade hojen när det skedde kvarstår.

Fan, ska aldrig låna hoj av dig eller Dreggel....kanske jag inte får heller...:D :yoparty
Då blire KäTtInGen som kommer fram....:D

Last edited:

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
om nånting går sönder medans du förvärvar fordonet.

Jo, men vi sa OM JAG tar sönder hojen. En definitionsfråga, naturligtvis.

Men dom tycker att jag "smiter" och inte håller mitt ord om jag inte står för allt. Seriöst, jag förstår inte just nu hur man kan tolka det så. Går det äns? :confused:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Finns ju ingen chans i helvetet att det där kostar 15 000 kr. Skulle vara helt vansinnigt isf. Vad kan en cylinder till en sån kosta? 2-3000 kr? Om det inte är nikasil i cylindern så kan det ju gå att borra, då blir det betydligt billigare. Kolv och kolvringar borde väl inte gå på mer än 1500 kr

Hade en YZ 250 för nåt år sen som hela motorn rasade på. Kolv, kolvringar, cylinder, vevstake och lager åt helvetet plus en massa spån och skit fulla motorn. Det gick på 8000 kr, men då hade jag en mekaniker till att byta lager och vevstake och rengöra motorn. Hade det inte varit nikasilcylinder så hade det ju blivit säkert 2500 kr billigare iom att det gått att borra. Dessutom borde väl delarna till en 125:a vara billigare än till en 250.

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jo, men vi sa OM JAG tar sönder hojen. En definitionsfråga, naturligtvis.

Men dom tycker att jag "smiter" och inte håller mitt ord om jag inte står för allt. Seriöst, jag förstår inte just nu hur man kan tolka det så. Går det äns? :confused:

Skit i dom, håll hårt på vad du sagt! Betala en del...och som det har blivit skrivet tidigare, om hojen är 16år gammal och är en 125:a så lär den ju inte kosta 15 000kr........eller??

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
4700 = 5000 är betalt.

6000 kostar en ny cylinder. ca. 800 kostar en ny kolv. Vet ej vad kolvringarna ligger på. Vet ej hur det ligger till med vevhuset, packningar osv. har inte en aning om kostnad för de.

Men att få ihop det hela sen kostar också, 550 kr/H och det blir några timmar jobb. Så pengarna kommer att gå åt som smör i solen. Inte omöjligt att allt hamnar på 15 000.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
4700 = 5000 är betalt.

6000 kostar en ny cylinder. ca. 800 kostar en ny kolv. Vet ej vad kolvringarna ligger på. Vet ej hur det ligger till med vevhuset, packningar osv. har inte en aning om kostnad för de.

Men att få ihop det hela sen kostar också, 550 kr/H och det blir några timmar jobb. Så pengarna kommer att gå åt som smör i solen. Inte omöjligt att allt hamnar på 15 000.

6000 kr var omänskligt dyrt. Och det går inte att borra den? Ett hett tips är ju att inte lämna in den till verkstad och sätta ihop den själv. Det är inte särskilt svårt. Kan du inte själv så känner du säkert nån som kan hjälpa dig. Fast måste du lägga 6000 kr på en cylinder så är det ju nästan lika bra att köpa en ny hoj istället.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Precis, man lånade något i fungerande skick och skall följdaktligen lämna tillbaka fordonet så. Lånar man något så vet man att det kan gå sönder, är det gammalt och/eller slitet är risken givetvis ännu större. Det ansvaret axlar man när man lånar något, och alternativet att avstå finns alltid. Ansvar is a bitch, och som jag ser det så ska du med dina ögon se dig själv som betalningsansvarig...

Sedan har vi det här med relationen till din polare, som kanske kompliceras av om det är hans föräldrar som är med och påverkar, eller t.o.m är dom som äger/har pröjsat för fordonet. Om det finns någon vänskap därifrån att tala om så borde han vara medgörlig till en kompromiss förutsatt att han inte har belägg för att du har orsakat skadan på flit och vilje, dvs med berått mod kört sönder skiten på flit.

Ena grabbens polare smällde med grabbens moppe (min), halvförsäkrad och killen var vållande. Inget att snacka om egentligen, och inget vi kan rå för. Konstnaden för rep blev rätt orimlig med priser på kåpor etc, och eftersom jag inte tyckte att det var schysst mot killens föräldrar att i princip slanta för en ny moppe i delar, så sålde jag den vi hade till en kille som var intresserad att plocka ihop den på egen hand. Sedan delade vi mellanskillnaden på en beg i samma skick och ungefärliga värde som vår hade haft. Eftersom vi inte hade med betalningsansvaret att göra (samt att min grabb blev utan moppe ett tag) pyntade dom 2/3 och jag 1/3. Dom erbjöd sig att betala allt (även totalrep från början) och var nöjda eftersom dom kom betydligt billigare undan än vad dom hade gjort med hela rep, tyckte dock att vi kunde stå för en del solidariskt eftersom min "klåpare" till son lånade ut den från början.

Man vet alltså när man lånar ut något att den man lånar ut till kan ha sönder det, på flit eller av andra skäl, och man kan ju alltid avstå att låna ut med. Betyder iofs inte att man har ett medbetalningsansvar, men för mig blir det i alla fall till viss del lika med det när moralen sätter in.

Du bör i mina ögon räkna med att ta fullt ansvar för rep, du var ansvarig för att hojen lämnas tillbaka i motsvarande skick, vilket innebär att det ska fungera. Att den sedan då möjligtvis blir att betrakta som bättre än innan spelar ingen roll, fungera ska den. Då kan du se dig själv i spegeln efteråt och konstatera att du har gjort rätt för dig.

Dom borde rimligen å andra sidan vara med att dela på kostnaden om dom inte har belägg för att du körde sönder på flit, och med tanke på att den var relativt beg. Om dom låter dig ta hela ansvaret tycker jag att dom till viss del sviker dig, men det är inget du kan kräva av dom. Om dom sviker och sedan kan se sig själva i spegeln efteråt eller inte, tja, alla är vi olika...

Moreempty

varning för signaturen
Gick med
13 Apr 2007
Hoj
BMW F800ST
Precis, man lånade något i fungerande skick och skall följdaktligen lämna tillbaka fordonet så. Lånar man något så vet man att det kan gå sönder, är det gammalt och/eller slitet är risken givetvis ännu större. Det ansvaret axlar man när man lånar något, och alternativet att avstå finns alltid. Ansvar is a bitch, och som jag ser det så ska du med dina ögon se dig själv som betalningsansvarig...

Sedan har vi det här med relationen till din polare, som kanske kompliceras av om det är hans föräldrar som är med och påverkar, eller t.o.m är dom som äger/har pröjsat för fordonet. Om det finns någon vänskap därifrån att tala om så borde han vara medgörlig till en kompromiss förutsatt att han inte har belägg för att du har orsakat skadan på flit och vilje, dvs med berått mod kört sönder skiten på flit.

Ena grabbens polare smällde med grabbens moppe (min), halvförsäkrad och killen var vållande. Inget att snacka om egentligen, och inget vi kan rå för. Konstnaden för rep blev rätt orimlig med priser på kåpor etc, och eftersom jag inte tyckte att det var schysst mot killens föräldrar att i princip slanta för en ny moppe i delar, så sålde jag den vi hade till en kille som var intresserad att plocka ihop den på egen hand. Sedan delade vi mellanskillnaden på en beg i samma skick och ungefärliga värde som vår hade haft. Eftersom vi inte hade med betalningsansvaret att göra (samt att min grabb blev utan moppe ett tag) pyntade dom 2/3 och jag 1/3. Dom erbjöd sig att betala allt (även totalrep från början) och var nöjda eftersom dom kom betydligt billigare undan än vad dom hade gjort med hela rep, tyckte dock att vi kunde stå för en del solidariskt eftersom min "klåpare" till son lånade ut den från början.

Man vet alltså när man lånar ut något att den man lånar ut till kan ha sönder det, på flit eller av andra skäl, och man kan ju alltid avstå att låna ut med. Betyder iofs inte att man har ett medbetalningsansvar, men för mig blir det i alla fall till viss del lika med det när moralen sätter in.

Du bör i mina ögon räkna med att ta fullt ansvar för rep, du var ansvarig för att hojen lämnas tillbaka i motsvarande skick, vilket innebär att det ska fungera. Att den sedan då möjligtvis blir att betrakta som bättre än innan spelar ingen roll, fungera ska den. Då kan du se dig själv i spegeln efteråt och konstatera att du har gjort rätt för dig.

Dom borde rimligen å andra sidan vara med att dela på kostnaden om dom inte har belägg för att du körde sönder på flit, och med tanke på att den var relativt beg. Om dom låter dig ta hela ansvaret tycker jag att dom till viss del sviker dig, men det är inget du kan kräva av dom. Om dom sviker och sedan kan se sig själva i spegeln efteråt eller inte, tja, alla är vi olika...

och det där verkar juh ha gått rimligt till, men skillnader kvarstår:

han betalade 300kr det var altså inte ett lån

självklart så ska man betala något man har sönder, men man har inte sönder förslitnings skador, så som jag ser det så har han pröjsat 300kr för förslitningen.

att ha sedan köpt en box för nästan 5000kr är gojja, skulle jag inte gjort.
att den sedan rasar och en meck har sagt att den var i dåligt skick innan den rasar borde ge ägarens föräldrar en liten tankeställare.

att diskutera något sådant mellan parterna är löjligt och missförstånd leder ofta till att vuxna skiter i barnens relation och tycker att pengar är viktigare!

två exempel

NR 1
jag erbjöd min kompis att komma till spanien och festa med mig.
han tackar nej men erbjuder istället mig att komma till hans landställe i frankrike. klart jag är på, jag kollar biljetter ifrån spanien eftersom jag skulle vara där innan. hittar en biljett dit, för vettiga pengar och så långt är det lungt, förutom att dem när jag väl var på flygplatsen vägrade hämta mig ca 14 år gammal på flygplatsen, utan jag skulle ta ett tåg när jag kom dit, sen att det inte gick några tåg ledde till att dem kom efter att ha väntat i ca 2timmar ^^

resan hem är det roliga då dem tyckeratt jag ska åka med dem och att dem skulle åka något billigt ryanair eller så. vi kollar på biljetter och för en konversation med dem och deras biljetter över telefon. varpå min kompis sitter och säger till mig att det kostar "rimliga pengar" och frågar om dem ska boka biljetterna. bijetterna bokas och allt är frid och fröjd. jag hade själv hittat billigare biljetter hem från frankrike men eftersom skillnaden verkade så liten så var det bättre att jag åkte med dem.
senare visar det sig dock att dem priser som min kompis sagt i telefonen var i stil med boknings avgiften, och att resan helt enkelt kostade mycket mera. varpå dem inte kunde förstå hur jag inte ville betala en fantasi summa när det hela kom fram.. och självklart var detta efter hemkomsten.

det slutar med att min kompis föräldrar förbjuder mig att träffa deras son, och om vi betalade eller inte kommer jag inte ihåg. ochd et är lite sent att ringa och fråga.

nr 2

var ute och busade i min bil tillsammans med två kompisar
det är snö och halt och xtra roligt att köra^^
vi åker till en parkeringsplats och roddar lite mellan lyktstolpar osv..
sen vill min kompis köra och säger att det är lungt han kan osvosv..
men vafan jag är inte den som är den och klart han får köra..

slutar med att vi som inte sitter i bilen har lite snöbollskrig och min kompis som då sitter och kör bilen med öppen ruta på förarsidan, får en snöboll mot sig och duckar!! ^^

pang bom bang in i ett träd med bresidan.. kompisen satt så klart inte på rätt sida av bilen och körde utan körde från passagerarsätet och hamnade såklart i trädet. eller iaf nära.

så var den bilen kaputt även om den kördes flitigt tills besiktning nalkades. bla på is som inte höll..^^

..................................

ang pengar så sa han självklart att han skulle betala osv.. men det rann ut i sanden och jag umgås fortfarande med båda kompisarna i dessa fall.. trotts pengar eller idiotiska vuxna!

lycka till att få kompisen och hans päron att vakna. ge dem en länk till forumet så kan dem läsa tråden du skapat. så kanse de förstår din välvilja..

Sgt Liberia

Guest
Om dom tvivlar på dig. Be dom ringa upp mekanikern själva då?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Egentligen: Dom har rätt att kräva dig att återställa hojen i det skick du lånade den.

Vad som dock är rätt: Dom borde insé att det inte är ditt fel och betala hela/större delen av kostnaden.

Snålare, trångsyntare kärring (verkar som att morsan är den gnällande) får man nog leta efter.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Givetvis pyntar du!! Lånar man kompis hoj är man på hal is redan där. Rasar den under din körning så står du för allt! Hade blivit riktigt sne på dig om du inte ville stå för det.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024