Problem med laddningen

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Då var laddningsregulatorn bytt, men bågen ville fortfarande inte ladda ordentligt utan har fortsatt att dra ur batteriet. Den laddade som den skulle direkt efter att regulatorn bytts ut, medan hojen fortfarande var kall. Glömde dessvärre att mäta upp eventuell laddningsvolt innan jag gav mig på å skruvade igen nu, å jag missade att mäta laddningen då hojen var varmkörd..

Jag kan åka åtskilliga mil på ett laddat batteri, men det slutar alltid likadant, med urladdat batteri (två gånger innan jag lät hojen stå, varav en gång efter att laddningsregulatorn bytts ut).

Nu har jag hittat en komponent under sadeln som måste ha gått paj; Innandömet har smält och delvis droppat ner. Det sitter två likadana intill laddningsregulatorn. På kabelhärvan som går upp från generatorn sitter dessa två först i ledet.. har dock inte skalat härvan för att se hur dragningen ser ut däri. Hoppas att någon kan tala om för mig vad det är i alla fall, och om det kan vara det som orsakar de problemen jag har. Jag antar (och hoppas på) att det var laddningsregulatorn som la ner först, laddade på tok för mycket (15-16 volt mättes upp innan ny inhandlades), och på något vis överbelastade den här komponenten. Dock så laddades batteriet, som sagt, direkt efter att laddningsregulatorn bytts ut och medan hojen fortfarande var kall.

http://img133.imageshack.us/my.php?image=pic19pc.jpg
http://img133.imageshack.us/my.php?image=pic22fr.jpg

I "diamanten" står det OKI.. jag antar att det är tillverkaren. Nedanför, mellan de två linjer står det MPS-200. På komponentens sida finns det en stämpel som säger 8057-426.
 

gnagaren

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Bålsta
Hoj
Blackbird
Mitt råd till dej e att införskaffa en vekstadshandbok med elschema och olika mätvärden i....sen ere bara att klura på.
 

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Hehe.. mmjo. Så kan man göra. Men jag hade hoppats på att slippa. Jag avskyr elbiten (-;

Glömde skriva att det är en gammal honda CB 650.. -80..
 

gnagaren

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Bålsta
Hoj
Blackbird
Har letat runt lite och dom där två prylarna heter "spark units" på ren svenska ,så om dom e paj borde hojen gå dåligt eftersom dom har nåt att göra med tändningen. :)
Kolla så det inte är så att batteriet har tagit stryk av den höga laddnings volten...hände mej på en vfr 750 long time ago.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Lämna SH och...

Henka81 skrev:
Hehe.. mmjo. Så kan man göra. Men jag hade hoppats på att slippa. Jag avskyr elbiten (-;
Glömde skriva att det är en gammal honda CB 650.. -80..
Jasså....
Då skulle jag skulle rekommendera dig att besöka:
http://www.classichonda.se/
där hittar du folk som verkligen KAN gamla Honda, du hittar däremot inga som "ja jag vet egentligen inte men det är nogxxxxx".
Skriver du snällt, vänligt och vårdat kommer du att få bra svar.. :tummenupp
 

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Batteriet e friskt.. önskar att det var så lätt ändå (-: Tack för att du tog dig tid å letade upp vad det var för nått iaf. Blir nog till att införskaffa en ny sån.. men först måste jag ju ta reda på varför den smält sönder.. så man kan sätta i en ny utan att den pajar direkt.

Ska kolla upp classichonda.se också.. tackar för den länken (-:
 

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Utifall att någon undrar hur detta utvecklats så kan han/hon kolla vidare på http://www.classichonda.se/forum/meddelande.asp?id=2812

Lars skrev där:

"Har du prövat laddningen och hojen sedan du upptäckte det nya felet? Om inte så borde du nog göra det. Med en trasig tändenhet så borde inte motorn gå som den ska.

Jag skulle tippa att ditt batteri inte laddas alls, eller dåligt, på grund av felet med tändenheten. Men som sagt. Testa hojen och laddningen på nytt. När du ändå är igång så passa på att kolla jorden och putsa upp de kontakter du kommer åt - framförallt vid batteriet. Dålig jord ger dålig laddning.

Lycka till!"
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top