Läst den här gamla tråden förut men sprang på den nu.
Den nämns inte så detaljerat vad TRE-modden verkligen gör. (Timing retard eliminator) Ja, den ändrar tändning, men hur mycket påverkar det? Och skulle det verkligen skada en turbomotor? Jag har ingen aning hur tändkurvan ser ut men har hört att det gäller upp till halvgas, växel 1,2,3,4
Vad jag vet så det enda den gör är att lurar ECUn att 5ans växel är i hela tiden och i och med detta ändrar varvstoppet på 6ans växel från 10300 till 10800rpm på årsmodellerna 2001-2007. Sk toppfartsspärr vid 295km/h som mc-tidningarna "hype"ade så mycket
99-00 hade ju ingen toppfartsspärr.
Så de toppade någonstans vid 310-315km/h, åtminstone i teorin med std-drevning.
Jag har en TRE-modd liggande (ej switchad, utan konstant dvs) Har aldrig använt den med turbokitet monterat. Jag funderar eftersom jag är lite sugen på Healtech's växelindikator med inbyggd auto-switchad TRE-modd och har ju kört på laddtryck även med 5ans växel i flera år utan att smälta kolvar...?
Minns inte att jag kände någon påtaglig skillnad med TRE-modden på min sugmotor, däremot påverkade den tomgången ganska irriterande genom att motorn fick en fördröjning att gå ner i varv med friläget i. (Men endast mellan ca 2500 och 1200rpm) Drog man in kopplingen och hade växel i försvann detta.