Problem med min 900SS

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Jag har nu börjat meka med min nyinköpta ganska oälskade 900SS från 1997.
Semestergas kan vara ganska bekvämt men är ändå ingenting jag eftersträvar så den skall bort tänkte jag.
Oljade in gasvajrarna och slipade bort rosten under gashandtaget och visst blev det lite bättre men inte på något sätt bra. Trög gas och lååångsam tillbakagång på densamma när jag släpper. På min KTM LC4 från 2001 kan jag ge fullgas med två fingrar och när jag släpper handtaget så säger det bara vips på ett skönt sätt så åker det tillbaka.
Ducati kanske är lite manligare?
Jag har tagit bort luftburken och lyckats komma in till mekanismen mellan förgasarna. Där känns allt mjukt och fint i rörelsen även om det går åt förvånansvärt mycket kraft för att aktivera den. Normalt?
Gashandtagets konstruktion ger mig hjärnblödning. 3 delar som skall skruvas ihop samtidigt som vajrar skall i skåror och fjädrar som jobbar emot dig. Suck.
Men första frågan. Var köper jag gasvajrar till den här reliken bäst tror ni?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Standardsvar 1A på frågan om delar. IBC.
Tröghet i gashandtaget. Har den möjligen vibrationsdämpare i styret?
Gasrullen ska snäppa tillbaka lätt och rappt.
Har den gummihandtag som tar i styränden?
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Standardsvar 1A på frågan om delar. IBC.
Tröghet i gashandtaget. Har den möjligen vibrationsdämpare i styret?
Gasrullen ska snäppa tillbaka lätt och rappt.
Har den gummihandtag som tar i styränden?
IBC? Googlade på det och utöver en massa tankar så fanns det mängder med motorfirmor som hette så. Kan man få en lite mer precisering? 😁
Ingen vibrationsdämpare vad jag vet och efter att ha slipat lätt och oljat in så är det knappt handtaget håller sig på styret om jag inte skruvar åt det.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Haft likadan hoj - inget konstigt med gasen på den. Hakar på Gundj - koppla isär alla olika delar - vajrar från handtag och från förknasare. Känn på handtaget separat - skall rulla lätt. Känn på resp. vajer - skall gå lätt att dra/trycka. Känn på spjällaxel verkar du ha gjort redan. Kanske en vajer som är trög/knäckt/geggig inuti - får du inte rent den och smort upp den så kolla med Biscaya utanför Alingsås - mer erfarenhet än någon annan o kan troligen trolla fram reservdelar till ett förvånansvärt högt pris..... :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
IBC? Googlade på det och utöver en massa tankar så fanns det mängder med motorfirmor som hette så. Kan man få en lite mer precisering? 😁
Ingen vibrationsdämpare vad jag vet och efter att ha slipat lätt och oljat in så är det knappt handtaget håller sig på styret om jag inte skruvar åt det.
Italia bike center Arboga gissar jag 😂ibc-tankar har jag bakom uthuset om du vill ha till gashandtaget 😉
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Precis. Italia Bike Center i Arboga.
När du säger att handtaget knappt håller sig på styret, talar vi då om själva gasrullen eller gummihandtaget?
Om jag inte minns helt fel så hålls ju plastrullen på plats i strömbrytarhuset.
Så länge den sitter rätt i där och de skruvarna är lagom åtdragna ska inte handtaget komma någonstans.
Och olja aldrig i vajrarna, det torkar ihop och så blir det trögt.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Själva gasrullen löper glatt och ledigt nu för tiden. Inget motstånd av någon styrände än så länge. Handtaget som helhet är inte kopplat mot/med strömbrytarhuset på något sätt mer än att det satt dikt an. Skall provmontera hela handtaget med den (av mig) avskydda nylonguiden men utan vajrar en gång bara för att dubbelkolla funktionen förresten.
Tack för Arboga-tipset! Det hade jag ingen aning om.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Returfjädrarna på förgasarna ?som du säger så brukar dom vara rappa när man släpper gasen-har bara en förgasarhoj i garaget nu men den är rapp i returen när man släpper gasen
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Bestämde mig efter ett tips här för att för en gångs skull arbeta lite vetenskapligt.
Monterade dit handtaget helt löst. Det löpte så fint så.
Monterade dit den dragande vajern. Riktigt trögt.
Men det var något med känslan som inte sade vajer i alla fall. Lossade på allt lite grand och efter ett par försök sade det plötsligt klick inne i handtaget och allt löpte fint igen.
Funderade ett ögonblick på att låta det vara såhär men säkerhetstänket tog över.
Monterade itu handtaget så lite det gick och försökte få dit den tryckande vajern.
3 delar i handtaget, två vajrar, lite för mycket olja, fjädrar i förgasaren och gravitationen. Allt jobbade mot just mig men efter lite tid, höjd puls och mörka tankar om italienska konstruktörer så fick jag faktiskt ihop hela konkarongen.
Funkade på första försöket den här gången. Dock så var det en del spel i handtaget. Justerade bort det med vajern. Nu gick det trögt igen. Pulsen höjdes., det var ju såhär allt startade.
Justerade tillbaka vajern och nu funkade det igen. Kunde justera bort lite av glappet men helt går det inte. Skall nu försöka släppa av på tryck-vajern nere vid förgasarna då allt är i bottenposition uppe vid handtaget.
Så nu har jag en lite trögare gas än jag hoppades på och gamla inoljade vajrar men allt fungerar i alla fall fint så nu rör jag inget stort den här vintern.
Amerikanarna kan inte sluta prata om Keihins för att förbättra hojens egenskaper så i så fall är det ju bara att ge sig in i det här böket igen.
Tack för all hjälp pojkar.
Jag återkommer snart med mer frågor. 😁
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Bestämde mig efter ett tips här för att för en gångs skull arbeta lite vetenskapligt.
Monterade dit handtaget helt löst. Det löpte så fint så.
Monterade dit den dragande vajern. Riktigt trögt.
Men det var något med känslan som inte sade vajer i alla fall. Lossade på allt lite grand och efter ett par försök sade det plötsligt klick inne i handtaget och allt löpte fint igen.
Funderade ett ögonblick på att låta det vara såhär men säkerhetstänket tog över.
Monterade itu handtaget så lite det gick och försökte få dit den tryckande vajern.
3 delar i handtaget, två vajrar, lite för mycket olja, fjädrar i förgasaren och gravitationen. Allt jobbade mot just mig men efter lite tid, höjd puls och mörka tankar om italienska konstruktörer så fick jag faktiskt ihop hela konkarongen.
Funkade på första försöket den här gången. Dock så var det en del spel i handtaget. Justerade bort det med vajern. Nu gick det trögt igen. Pulsen höjdes., det var ju såhär allt startade.
Justerade tillbaka vajern och nu funkade det igen. Kunde justera bort lite av glappet men helt går det inte. Skall nu försöka släppa av på tryck-vajern nere vid förgasarna då allt är i bottenposition uppe vid handtaget.
Så nu har jag en lite trögare gas än jag hoppades på och gamla inoljade vajrar men allt fungerar i alla fall fint så nu rör jag inget stort den här vintern.
Amerikanarna kan inte sluta prata om Keihins för att förbättra hojens egenskaper så i så fall är det ju bara att ge sig in i det här böket igen.
Tack för all hjälp pojkar.
Jag återkommer snart med mer frågor. 😁
Har ju liksom inget att tillföra. Men Varför böka med Italienskt på ålderns Höst? Iochförsig så kör du ju Österrikiskt...så självplågeri varsågod! :hjarta:krama
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Har ju liksom inget att tillföra. Men Varför böka med Italienskt på ålderns Höst? Iochförsig så kör du ju Österrikiskt...så självplågeri varsågod! :hjarta:krama
Hahahaha! En väldigt bra fråga faktiskt! Har ju gått från engelskt så där är väl en del av svaret. :lol :lol :lol
Började med svensk moped, sedan engelsk motorcykel 1 och 2. Köpte en Honda 500 för att frugan skulle övningsköra men den såldes ganska fort. Sedan racing med italiensk moped. Gav bort engelsmannen till sonen och köpte sedan KTM i panik då inget hobbyfordon fanns.
Drömde om 900SS redan när de kom på 90-talet.
Det går ju att ana ett litet antijapanskt tema här av någon anledning som jag aldrig riktigt förstått själv.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Hahahaha! En väldigt bra fråga faktiskt! Har ju gått från engelskt så där är väl en del av svaret. :lol :lol :lol
Började med svensk moped, sedan engelsk motorcykel 1 och 2. Köpte en Honda 500 för att frugan skulle övningsköra men den såldes ganska fort. Sedan racing med italiensk moped. Gav bort engelsmannen till sonen och köpte sedan KTM i panik då inget hobbyfordon fanns.
Drömde om 900SS redan när de kom på 90-talet.
Det går ju att ana ett litet antijapanskt tema här av någon anledning som jag aldrig riktigt förstått själv.
Jo men söner är ju för roliga..får hela tiden mail..från Blocket annonser, Farsan Tjööp den här...Hojar som man haft! Innan de ens va påtänkta!:) Men Japanskt! Har ju funkat för mig sen 70-tal! Och utan större problem! Så det ska du nog inte underskatta! ;)
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Såg nu! Hur i helvete, kan man köpa en KTM i panik??:hoppskrat
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Såg nu! Hur i helvete, kan man köpa en KTM i panik??:hoppskrat
Det är enkelt att förklara däremot.
Efter att Triumph-sonen vänt min högt älskade Opel Speedster uppochner i ett dike men lyckligtvis överlevt själv stod jag utan hobbyfordon. Det gick en vinter på ren chock. Det gick en sommar på självförnekelse. "Oh vad skönt det är att vara fri"
Sedan innan nästa vinter börjar det klia någonstans och då kompisen har en KTM som han köpt för att komma bort från HD-sfären men fallit tillbaka igen. Den går skumt. "Behöver en förgasarrengöring" du vet. Köper den för småpengar och får igång den. Det var kul och eftersom jag nu är mekexpert ger jag mig på nästa utmaning. En Ducati. 😁😁😁😎😎😎
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top