Problem med min parabol!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag har problem med att signalen försvinner när det blir minusgrader ute :va

Nån som är kunnig? Har testat att rikta om antennen, men det är omöjligt att få en klar signal. Kan microvågshuvuden gå "delvis" sönder? Borde vara antingen trasigt eller helt, eller? Tips, snälla! :huvet

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Snillen spekulerar:
Ett litet brott på kabeln? När det blir kallt drar kablen ihop sig och man tappar kontakt. Är det varmare ute så har man kontakt? :va

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
ZX9R
Nr:18 skrev:
Jag har problem med att signalen försvinner när det blir minusgrader ute :va

Nån som är kunnig? Har testat att rikta om antennen, men det är omöjligt att få en klar signal. Kan microvågshuvuden gå "delvis" sönder? Borde vara antingen trasigt eller helt, eller? Tips, snälla! :huvet
Fukt i kontakterna, som fryser vid minusgrader, har jag råkat ut för.
Om du har två eller flera LNB'n så kan det vara DISEQswitchen, som pajat, jag får byta den varje höst av någon anledning. Vid snöväder med sydliga vindar är det helt enkelt parabolen som är igensnöad.
Är det alla kanaler som försvinner eller bara några stycken?
//Anders

SComfort

Medlem
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZZR1400
Har du bra signal när det är plusgrader?
Det är inte ovanligt att huvudena försämras och lägger av så det kan vara värt att prova med ett nytt. Kolla så att du får samma värden på det nya som du har på det gamla så slipper du ändra i mottagaren.
Skulle det vara kabelfel borde du kunna konstatera detta genom att följa kabeln och röra på den och på så sätt få det till att glappa/fungera.
Lycka till!

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Briareus skrev:
Fukt i kontakterna, som fryser vid minusgrader, har jag råkat ut för.
Om du har två eller flera LNB'n så kan det vara DISEQswitchen, som pajat, jag får byta den varje höst av någon anledning. Vid snöväder med sydliga vindar är det helt enkelt parabolen som är igensnöad.
Är det alla kanaler som försvinner eller bara några stycken?
//Anders
Kanske ska testa att öppna alla kontakter och rengöra? Det brukar vara 3:an som försvinner, då funkar fortfarande VH1 av nån anledning. För tillfället har jag ingen kanal alls efter ett misslyckat försök att rikta om antennen. Har dubbla microhuvuden med separata kablar uppifrån, dock används endast den ena. Har testat att skifta kabel på boxen, alltså koppla in den andra LNB:n men utan resultat.

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
ZX9R
Nr:18 skrev:
Kanske ska testa att öppna alla kontakter och rengöra? Det brukar vara 3:an som försvinner, då funkar fortfarande VH1 av nån anledning. För tillfället har jag ingen kanal alls efter ett misslyckat försök att rikta om antennen. Har dubbla microhuvuden med separata kablar uppifrån, dock används endast den ena. Har testat att skifta kabel på boxen, alltså koppla in den andra LNB:n men utan resultat.
Att bara byta kabel i boxen är samma sak som att vrida på parabolen, jag brukar byta plats på LNB'na i parabolen, händer ibland att det börjar funka då, vilket innebär att ett nytt lnb får inköpas för 200 kr. Har man väl börjat vrida på parabolen och samtidigt misstänker andra fel, då hittar iallafall inte jag på några kanaler. Tycker det är tillräckligt svårt att hitta när jag är helt säker på att det bara är inställningen som är fel... har parabolen på skorstenen och släpar upp en liten tv och mottagaren på taket för att få till det. sist fick jag en snilleblixt och lånade en mätare av den lokale radiohandlarn, var oerhört mycket enklare...

Sprutalite 5-56 i alla kontakter så blir du av med den möjliga problemorsaken!

Last edited:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Efter att ha bytat LNB konstateras att den gamla har fukt inuti. Troligtvis det som orsakade problemet, för med ny LNB går det bra igen :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0