Problem med min Suzuki Rg 125 -f

CrIILLE

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Suzuki RG 125 F - SÅLD
Halloj allihoppa!

Köpte mig en Suzuki RG 125 -f förra hösten som funkade finfint, körde ända in i december utan några som helst problem med den innan jag körde in den till service och vinterförvaring hos en MC verkstad i Stockholm. Jag sa att de skulle fixa felen de hittade och de gjorde dem också. De stora problemet var förgasaren.

Ägaren innan mig hade satt på en ny förgasare som inte passade till 100 % så de på mc verkstan fick börja fiffla för att få den så bra som möjligt. Tydligen så flödade förgasaren. Nåväl, dem fick den inte riktigt på plats, så för att göra de så bra som möjligt sänkte de bränsletillförseln.

11700 kr fattigare skulle jag nu hämta min hoj i torsdags som jag trodde var i toppenskick. De första som händer är att de inte får igång den. tändstiftet blev hela tiden för blött, men efter att de tömt förgasaren och använt ny och fresh bensin startar åbäket efter 30 mins arbete.

Drar ut och åker 20 mil och allt funkar prima. Ställer hojen i garaget och kommer ut till garaget i morse för att åka en sväng.... Den startar inte! Försöker rulla igång den men inget fukar. Jaha, brottom som jag hade fick de vänta tills i eftermiddag då den faktist startade utan problem. :va
Kör lite landsväg och tycker att den vibrerar med än vanligt. Kommer sedan ut på motorvägen där den tvärdör. Blir stående på kanten och försöker starta, den har inte värmenypit då mätaren är på vanlig arbetstemperatur. Chokar lite och så efter lite om och men startar den faktist.... Därefter körde jag sakta hem och nu står den i garaget...

Någon som har en aning var felet kan vara? Kan de vara förgasaren som spökar?

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
min hade nypit och jag fick inget "extra utslag" på min tempmätare då det är kolven som blir varm och expanderar och inte cylindern.. och det är ju i cylindern vattnet åker runt i

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
honda nsr125r -89
om dom hade sängt bränsle tillförslen så kan det ju faktiskt vara så att den värme nyper hela tiden? ... på vilket sätt reglerade dom tillförslen? annat mynstycke eller nålen eller vad?... och slutligen kolla termostaten om den öppnar vid rätt temperatur och öppnar riktigt och så :tummenupp annars vettefan va det kan vara ^^

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
Jag hade ett liknande problem med min fyrhjuling. den startade alltid, men dog alltid efter ett tag. Den gick då inte att starta, men efter ett tag startade den igen. Visade sig ha med tanken att göra. locket var felkonstruerat så det lilla ventilationsslangen på tanklocket var ihoptäppt så när bensinen sögs in i förgasaren så bildades ett undertryck i tanken som höll tillbaka bensinen och ströp motorn.

Kolla om det ligger någe skit i slangen, om verkstadsnissarna fifflat med bränslekranen eller om det ligger skit i tanken. det kan även vara vatten i tanken...

Mvh
/T

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag hade ett liknande problem med min fyrhjuling. den startade alltid, men dog alltid efter ett tag. Den gick då inte att starta, men efter ett tag startade den igen. Visade sig ha med tanken att göra. locket var felkonstruerat så det lilla ventilationsslangen på tanklocket var ihoptäppt så när bensinen sögs in i förgasaren så bildades ett undertryck i tanken som höll tillbaka bensinen och ströp motorn.

Kolla om det ligger någe skit i slangen, om verkstadsnissarna fifflat med bränslekranen eller om det ligger skit i tanken. det kan även vara vatten i tanken...

Mvh
/T

Häll i k-sprit, tar med sig vattnet (om det finns i tanken) ut.

CrIILLE

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Suzuki RG 125 F - SÅLD
Såja... Nu är den inne på verkstad iallafall, så nästa vecka får vi se om de funnit problemet!

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
ok, hör gärna av dig då, blev lite nyfiken på vad det kan vara...
Min rgf krånglade förresten igår och ville inte starta, tog isär vid tändkabeln/spolen/hatten och satte ihop, sen startade den.
Sen gick krysskilen rakt av vid fullt gaspådrag på tvåan idag när jag var ute och skulle dra en reka...
Det small två gånger tätt intill varandra i röret sen stannade den.
Hade en till krysskil i garaget dock, blev lite rädd att den hade skurit, men men...

CrIILLE

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Suzuki RG 125 F - SÅLD
Dags att informera vad som hänt.
Fick tillbaka hojen i Fredags (då har den vart på verkstad ungefär 5 månader) :jisses KUL, NOT! Har nog ringt dem ett 50 tal gånger under tiden den vart inne och jagat på dem, men fortare än så gick det ändå inte......

Det var tydligen avgasporten i cylindern som hade gått sönder. Den lilla metallstången i mitten hade gått av, så cylindern var ordentligt skadad skickades iväg till england där den svettsades fast och behandlades. (Kan meddela att det tog 2 veckor för företaget att göra det i england så det var inte problemet varför det tog tid).
Hittade även en orginalförgasare på nätet som jag köpte och är monterad nu. Den har blivit ganska mkt slöare tycker jag, mellan 5000 - 8000 varv händer knappast någonting men över 8000 varv kommer all effekt :yoparty Dock har jag lite mindre effekt i hojen nu men det får ändå överväga till att förhoppningsvis slippa stora problem i motorn.

Aja, vad ska man säga, cylinder + ny kolv, packningssats + 6 h arbete på verkstaden är man nu 11.150 kr + en hel hojsäsong fattigare. Lagt ner över 23000 kr på reparationer nu. Känns ju kul att veta att man kunde haft en sprojlans ny hoj nu efter alla pengar man köpt och lagt ner på hojen :huvet

CrIILLE

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Suzuki RG 125 F - SÅLD
jopp, tyvärr. Föräldrna har väll bidragit med kanske 2000 kr max.... Men annars har jag fått kämpa för det själv.

Kan ju fråga en sak när jag kom på den, ibland ryker hojen vid vissa varvtal. Känns lite som kängrubensin, vad kan det vara? Fukt i tanken? Dock tycker jag ju isåfall att det inte borde hända så ofta men jag kanske har fel

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
jopp, tyvärr. Föräldrna har väll bidragit med kanske 2000 kr max.... Men annars har jag fått kämpa för det själv.

Kan ju fråga en sak när jag kom på den, ibland ryker hojen vid vissa varvtal. Känns lite som kängrubensin, vad kan det vara? Fukt i tanken? Dock tycker jag ju isåfall att det inte borde hända så ofta men jag kanske har fel

Blårök? eller vad är det för färg på röken?

Låter förövrigt märkligt att du lämnar in hojen för att dom ska fixa fel, sedan får du tillbaka den och den går dåligt tills den lägger av, sedan får du betala en gång till för att dom ska fixa den och detta tar 5 månader :va Det tycker jag inte låter riktigt riktigt och tiden som gått låter alldeles för länge.

CrIILLE

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Suzuki RG 125 F - SÅLD
Kommer ingen rök alls.

Javet, många har sagt det men när jag fick tillbaka hojen första gången sa dem att de inte kan lämna någon granti att den håller då dem inte fick förgasaren att stämma till 100 %. Och sen ser vi hur det gick, vad mer kan man göra?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept