Problem med NSF 125

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Last edited:

Solid snake

Guest
I dessa 10% av fallen, vad beror en nypning/skuren cylinder på om inte överhettning?

//Edit: Omformulering
Mekaniskt fel, typ kolvring som går av, eller att stiftet till kolvringen lossnar, knastret till kolvbulten hoppar ur sitt spår osv osv.

Nållager kan också gå sönder och leta sig upp mellan kolv och cylinder eller genom spolportarna.

okej.. och detta kan bero på? jag hade dåligt med kylarvatten en gång o då gick mätaren upp på det röda och stannade där men jag fyllde snabbt på med nytt efter att ha kört så i 20 minuter.. men jag körde ju inte skiten ur den då utan jag försökte hålla varvet nere..
kan de vara orsaken?? eller är den felbestyckad :va
Det kan vara så att oljepumpen har lagt av på din hoj, men då borde det vara repor överallt i cylindern tycker jag, du har inte bestyckat den för att köra när det är kallt ute antar jag?
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tror det blir dubbelfel i tolkning här från båda sidor.

Såklart kan en motor gå sönder av andra orsaker än för hög värme, men enligt mig säger man då inte att en motor nyper/skär utan att den havererar eller rasar.

När en motor nyper/skär är det 100% orsakat av värme. Sen kanske den uppskattade siffran 90% stämmer någorlunda med att när motorn går sönder är det värme som orsakat detta och övriga 10% beror på saker som knaster, kolvringar, kolvar, lager mm som får mekaniska brott el. dyl.

Tolkade SolidSnakes uttalande som om det gällde en cylinder som nypit/skurit.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Här har vi problemet... en del av kolven har gått av och pajat cylindern:huvet någon som vill skänka 3500 ??
Vart kan man få tag i en billig piratkolv o cylinder??

Ohh...det där känner man igen :huvet

Iofs hade jag en NSR125R där kolven ville titta ut i avgasporten vid 3 tillfällen!

TIPS:
Lyft toppen och kontrollera så att vevlagret känns bra, alt finns överhuvudtaget!
Känn även så att ramlagren inte glappar.

Gör detta innan du skaffar en ny cylinder/kolv!!!!
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Ohh...det där känner man igen :huvet

Iofs hade jag en NSR125R där kolven ville titta ut i avgasporten vid 3 tillfällen!

TIPS:
Lyft toppen och kontrollera så att vevlagret känns bra, alt finns överhuvudtaget!
Känn även så att ramlagren inte glappar.

Gör detta innan du skaffar en ny cylinder/kolv!!!!

okej och det är bara att vicka lite på vevaxeln eller?

Det kan vara så att oljepumpen har lagt av på din hoj, men då borde det vara repor överallt i cylindern tycker jag, du har inte bestyckat den för att köra när det är kallt ute antar jag?

den verkar vara ganska fett bestyckad iaf.. stiftet blir ganska sotigt..
och de syns inte på bilden pga. blixten men det är ganska sotigt på topen av kolven också..
när jag kollade så såg jag även att det är olja på cylinderväggen så pumpen fungerar bra tror jag..
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
www.addemoto.se finns det kolv- och cylinderkit. Om du har kört på för fet oljeblandning kan hojen värmenypa. Är det nikasil i ns-cylindern? Om inte borde du kunna borra upp till överdimension.
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
www.addemoto.se finns det kolv- och cylinderkit. Om du har kört på för fet oljeblandning kan hojen värmenypa. Är det nikasil i ns-cylindern? Om inte borde du kunna borra upp till överdimension.

kk ska ringa o kolla med dom imorn... du har ingen bild på hur ett stift och toppen på kolven ska se ut med rätt blandning?
 

Solid snake

Guest
reading_spark_plugs.jpg


Här har du en bra riktlinje.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
När en motor nyper/skär är det 100% orsakat av värme. Sen kanske den uppskattade siffran 90% stämmer någorlunda med att när motorn går sönder är det värme som orsakat detta och övriga 10% beror på saker som knaster, kolvringar, kolvar, lager mm som får mekaniska brott el. dyl.

Tolkade SolidSnakes uttalande som om det gällde en cylinder som nypit/skurit.

Beror på vad man menar med överhettning, är väldigt vanligt att en motor kan skära/nypa utan att kylarvattnet är överhettat eller urtappat. Och då har kolven blivit överhettad, men det kommer aldrig att synas på tempmätaren.

Och lager som rent mekaniskt rasar eller vevstakar brukar göra det av överhettning, orsakad av dålig smörjning eller för stort spel i lagret och återigen överhettning. Och fortfarande syns det inte på tempmätaren så i praktiken kan vi skippa allt prat om överhettning då det troligen är någon annan orsak.

En dålig omgång bränsle där tankbilen kört diesel eller fotogen innan kan vara en orsak.

www.addemoto.se finns det kolv- och cylinderkit. Om du har kört på för fet oljeblandning kan hojen värmenypa. Är det nikasil i ns-cylindern? Om inte borde du kunna borra upp till överdimension.


Kör du på för MAGER oljeblandning så nyper motorn mest troligt, för FET oljeblandning så kan du slå igen stift men knappast rasa motorn.
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Kör du på för MAGER oljeblandning så nyper motorn mest troligt, för FET oljeblandning så kan du slå igen stift men knappast rasa motorn.

Effekten av en fetare oljeblandning i bensinen blir att motorn går snålare. En fet oljeblandning tar "plats" och mänden bränsle i förhållande till luft blir mindre pga en större andel olja som ska passera förgasarmunstyckena ihop med bensinen. Detta under förutsättning att man blandar direkt i tanken och inte har separat smörjning, då den ofta sker efter att den rena bensinen passerat förgasaren.

En annan effekt av fetare oljeblandning är att den tjockare oljefilmen försvårara värmeavledningen i motorn.

Så en fet oljeblandning kan visst leda till värmenyp. Genom att köra med rätt bestyckning och rätt mängd olja undviker man onödiga ras.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Effekten av en fetare oljeblandning i bensinen blir att motorn går snålare. En fet oljeblandning tar "plats" och mänden bränsle i förhållande till luft blir mindre pga en större andel olja som ska passera förgasarmunstyckena ihop med bensinen. Detta under förutsättning att man blandar direkt i tanken och inte har separat smörjning, då den ofta sker efter att den rena bensinen passerat förgasaren.

En annan effekt av fetare oljeblandning är att den tjockare oljefilmen försvårara värmeavledningen i motorn.

Så en fet oljeblandning kan visst leda till värmenyp. Genom att köra med rätt bestyckning och rätt mängd olja undviker man onödiga ras.

I teorin blir mängden bensin magrare...

En sådan hoj vi nu diskuterar brukar tex 2% inblandning rekommenderas enligt tillverkaren. Upp till i alla fall 8% inblandning vilket är väldigt mycket mer så värmenyper den inte av ökad oljeinblandning.
Bestyckningen är hyfsad för fet/stor från början också. Även om vi blandar oljan direkt i bensinen.

Jag har däremot sett väldigt många cylindrar som skurit i brist på olja eller väldigt snabbt slitits ut i brist på olja.
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
nu har jag även fått ut kolven.. och jag såg att ca: 3 cm av en kolvring e borta?
vart den tagit vägen vill jag inte veta... eller jo... haha
men det verkar som att reporna i cylindern slutar vid avgasporten så behöver jag då inte oroa mig över flisor i motorn då?
ser ni experter något annat i denna kolv? förtändning etc???

kollade även på det där lagret vid kolvbulten (nållager?) det ser bra ut men hur vet jag om den verkligen är det?
 

Bifogat

  • DSC01007.JPG
    DSC01007.JPG
    79.4 KB · Visningar: 99
  • DSC01010.JPG
    DSC01010.JPG
    75.5 KB · Visningar: 95
  • DSC01011.JPG
    DSC01011.JPG
    68.4 KB · Visningar: 142
  • DSC01012.JPG
    DSC01012.JPG
    71 KB · Visningar: 135

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
nu har jag även fått ut kolven.. och jag såg att ca: 3 cm av en kolvring e borta?
vart den tagit vägen vill jag inte veta... eller jo... haha
men det verkar som att reporna i cylindern slutar vid avgasporten så behöver jag då inte oroa mig över flisor i motorn då?
ser ni experter något annat i denna kolv? förtändning etc???

kollade även på det där lagret vid kolvbulten (nållager?) det ser bra ut men hur vet jag om den verkligen är det?

Kolvring som dött av ålderdom kanske? Bästa gissningen med tveksamma bilder :pannkyss

Byt kolvbultslagret när du byter kolv, ingenting att snåla på.

Om det inte är några repor längre ner så är det stor chans att motorn spottat ur sig resterna. Men ta en magnetpenna och fiska på sidorna om vevstaken... Finns det alurester kvar är det oftast inte så allvarligt men stålrester är mycket illa.
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Kolvring som dött av ålderdom kanske? Bästa gissningen med tveksamma bilder :pannkyss

Byt kolvbultslagret när du byter kolv, ingenting att snåla på.

Om det inte är några repor längre ner så är det stor chans att motorn spottat ur sig resterna. Men ta en magnetpenna och fiska på sidorna om vevstaken... Finns det alurester kvar är det oftast inte så allvarligt men stålrester är mycket illa.


okej.. men vilken del av kolven är gjord av stål?? ringarna kanske.. eller?
va kostar ett sånt där lager då?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
okej.. men vilken del av kolven är gjord av stål?? ringarna kanske.. eller?
va kostar ett sånt där lager då?

Kolvringarna samt stiftet för kolvringarna är stål eller järn, och dåligt att ha löst i motorn. Och då delar av kolvringen inte sitter i kolven längre finns den någon annanstans. Troligen i avgasröret men kollar du med magnetpenna så vet du att den inte ligger i vevhuset.

Sedan kan det ingjuten i kolven ibland finnas en stålring, men om den lossnar har du helt andra problem och kommer inte fundera på om det ligger skräp löst någonstans.

Prova att fråga din reservdelsfirma som säljer honda reservdelar vad lagret kostar, men en hundring eller två kanske. Då får du veta exakt vad det kostar för dig.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top