Problem med nya belägg fram...

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Återkommer med lite feedback på olika tips härifrån...

-Byte till orginalbelägg, Fungerade inte
-Slipa snällt på skivorna, Fungerade inte
-Kolvarna löper fint i oken

Jag hade precis bytt framdäck i samband med att vibrationerna startade, så jag provade att plocka bort balanseringsvikter från framdäcket, om det skulle vara något sådant skumt.
Resultat, Vibrationer utan bromsning vid 160+ så vikter åkte på igen.

Det är väl bara inse att det är skivorna som är skeva.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Återkommer med lite feedback på olika tips härifrån...

-Byte till orginalbelägg, Fungerade inte
-Slipa snällt på skivorna, Fungerade inte
-Kolvarna löper fint i oken

Jag hade precis bytt framdäck i samband med att vibrationerna startade, så jag provade att plocka bort balanseringsvikter från framdäcket, om det skulle vara något sådant skumt.
Resultat, Vibrationer utan bromsning vid 160+ så vikter åkte på igen.

Det är väl bara inse att det är skivorna som är skeva.

inte så att däckfirman klämt åt o förstört skivan när dom bytte däcket då? har nämligen varit med om de själv på en gixxer 750 när jag lämnade in för skiftning av däck ,cykeln var knappt körbar den gången skivorna var skeva så man fick klämma åt bromsen 3-4 gånger innan dom tog

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ta av skivorna, be någon mäta upp om med en mätklocka. Är det matrial kvar fräs/svarva av dom, bara ta med dom till en liten verkstad så fixar dom det på en kaffe rast mot kaffebröd. Värt ett försök annars leta köp begagnade skivor eller nya.

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
inte så att däckfirman klämt åt o förstört skivan när dom bytte däcket då? har nämligen varit med om de själv på en gixxer 750 när jag lämnade in för skiftning av däck ,cykeln var knappt körbar den gången skivorna var skeva så man fick klämma åt bromsen 3-4 gånger innan dom tog

Det skulle inte förvåna mig om det är så. Det är däremot svårt att bevisa, särskilt nu efter flera veckor/månader.
Jag ska prova och se om det inte finns någon som kan svarva till dom (om det finns material till det).

Är det nån som vet var man hittar begade skivor annars :confused:

Jeppe@

Medlem
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
Honda ATC 110, KTM 950 SMR, KTM 950 SM-Stulen, ZX9r-Såld KXT250 Tecate-Såld
Enebybergs motor svarvar skivor

Tja

Enebybergs motor svarvar skivor och dom är bra att ha att göra med.

::Jeppe

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
Ta av skivorna, be någon mäta upp om med en mätklocka. Är det matrial kvar fräs/svarva av dom, bara ta med dom till en liten verkstad så fixar dom det på en kaffe rast mot kaffebröd. Värt ett försök annars leta köp begagnade skivor eller nya.

Låna en mätklocka med magnetfot och fäst den på oket. Då behöver du inte demontera skivorna, för hjulet ska inte glappa axiellt.

Och att stöta en skiva krokig i en däckmaskin är skitenkelt.

Då du nu har slipat och putsat samt kollat det mesta, finns inte så mycket kvar att prova.

Har erfarenhet kommer från ett liknande senario på en zx-10.
Mitt tips är att du före eller efter du mätt upp skivorna, ger en tanke till dina hjullager. Jag bytte belägg samt skivor (dom hade slagit sig lite) men inte blev det bra för det.
Dåliga hjullager var anledningen till att min gamla ZX-10 hade storra darren.

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
Antar att han har kollat sina lager, då är det bara ta med och prova svarva av eller köpa nya och prova.

Bra att du antar det :va

Är det matrial kvar fräs/svarva av dom, bara ta med dom till en liten verkstad så fixar dom det på en kaffe rast mot kaffebröd.

Ja...riktigt så enkelt är det inte. Vi prata ju inte om bilskivor....eller.
Först har vi uppspänningen.
Det blir till att tillverka ett nav som passar mot skivans infästning.
Man måste ju kunna svarva båda sidorna i samma uppspänning - annars kommer den att kasta.
Att sen svarva ner så tunna och härdade skivor utan att få ett axiellt flex...........svårt.

Det blir nog till att slipa dom radiellt, med en för ändamålet avsedd maskin.
Men inte är det något 15 minuters jobb.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Jobbar på en industri och vet vad som krävs för att få alla krav korrekta. fräser eller slipar du av dom har du i stort sett ett kaffe jobb. Sen att 15mins raster existerar ej är en annan sak.

Edit: vågar inte argumentera mer med dig när du har den där avataren.

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
Jobbar på en industri och vet vad som krävs för att få alla krav korrekta. fräser eller slipar du av dom har du i stort sett ett kaffe jobb. Sen att 15mins raster existerar ej är en annan sak.

Edit: vågar inte argumentera mer med dig när du har den där avataren.

Tro mig....15 minuters kafferaster existerar i högsta grad.
Under mina 20 år i tillverkningsindustrin har jag aldrig haft kafferast längre än 15 minuter. Inte heller hört talas om någon som haft mer.

Men det är fullständigt ovidkommande........

Vad jag hakar upp mig på, är att ni ger sken av att slipa, svarva eller hylva skivorna är ett snabbjobb = billigt.
Grundat på denna information kanske trådskaparen ser det som ett billigt alternativ till att köpa nya. Men hamnar kanske på en totalkostnad som motsvarar flång nya skivor.

Men ni kanske kan erbjuda honom den tjänsten.

Ps. Jag kan byta avatar om ni vill Ds.:tummenupp

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har gjort det själv vet ungefär hur lång tid det tar. Sen vet jag inte hur ni jobbar i Norrland.

Till trådskaparen testa eller köp nya/beg.

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Tack för alla tips.
Jag har pratat med vår egen verkstadsavd på jobbet, som ska hjälpa mig svarva till skivorna.
Om inte dom klarar det så köper jag nya(ny?)

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Nu är hojen undanställd för vintern. Pysslade om den med nattmössa och dunkudde och hjälpte den ta av sig framskivorna innan den fick gå i ide.

Grejen är den att när jag plockade bort ena skivan och började känna på den så upptäckte jag att innerdelen av skivan (den är uppdelad i 2 delar med någon typ av nitning för att pressa innerdelen mot ytterdelen) gick att röra, inte mycket kanske 1mm om man tryckte lite.

Det borde absolut kunna ge upphov till vibrationerna jag har, tror jag i alla fall. Vad tror ni? och hur fixar man det utan att köpa ny skiva?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Nu är hojen undanställd för vintern. Pysslade om den med nattmössa och dunkudde och hjälpte den ta av sig framskivorna innan den fick gå i ide.

Grejen är den att när jag plockade bort ena skivan och började känna på den så upptäckte jag att innerdelen av skivan (den är uppdelad i 2 delar med någon typ av nitning för att pressa innerdelen mot ytterdelen) gick att röra, inte mycket kanske 1mm om man tryckte lite.

Det borde absolut kunna ge upphov till vibrationerna jag har, tror jag i alla fall. Vad tror ni? och hur fixar man det utan att köpa ny skiva?

Sidled eller längsled? Själva skivan skall kunna röra sig i sidled mot centrumdelen i niten men inte i rotationsriktningen. Rör den sig i rotationriktningen är den sliten. Då är det bara att slänga och läge för waveskivor. 2 såna kostar nästan lika mycket som en orginal.

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Sidled eller längsled? Själva skivan skall kunna röra sig i sidled mot centrumdelen i niten men inte i rotationsriktningen. Rör den sig i rotationriktningen är den sliten. Då är det bara att slänga och läge för waveskivor. 2 såna kostar nästan lika mycket som en orginal.

Den rör sig i längsled om jag förstår dig rätt.

Var köper man bra skivor till ett hyffsat pris. Har du några tips.

Bifogat

• skiva1.jpg
    skiva1.jpg
    9 KB · Visningar: 86

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Lilla mc-shopen vid rondellen före stinsen i sollentuna hade för ngt år sedan bra pris iofs mest mopeder i butiken men han kunde ta hem. Nån Mc-skrot
eller kanske www.louis.de
10043625 LUCAS BREMSSCHEIBE VORN MSW223,DURCHM.320MM,SCHWI SUZUKI GSX-R 750 (GR7DB) [1996-1999 (GR7DB)] SUZUKI GSX-R 750 (WVBD) 226,95 euro st + 15 euro i frakt eller wave skivor 20 euro till
10043708 LUCAS BREMSSCHEIBE ALIEN VORNE, MSW223RAC,SCHWIMM. SUZUKI GSX-R 750 (WVBD) [VORNE] SUZUKI GSX-R 750 (GR7DB) [VORNE]
246,95

Jag har en lucas skiva + belägg från louis bak på min och den tar bättre än orginalet gjorde. Glöm inte nya belägg om du byter skivor.

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
En kompis med 98' gixxer 600 (samma skivor?) hade så stort glapp at det bara var at byta..den hojen har inte høg km..verkar vara en svaghet på just dessa? om du kjøper beggade skivor så kolla om dom ar raka...mina skivor va nerslitna av sinterbelag och jag kjøpte beggade av spinnin wheel..dar va ena skivan skev och den hade skada på centrumet tydligen efter en crash..:-(

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0