Problem med nya foder

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Behöver lite tips här.
Ska sätta stora foder i mina al-cyl men problemt är att dom foder jag fått tag i inte har nån kant där uppe som normalt skulle hindra dom från att krypa ner i loppen. Så mina alternativ är nog:

1. Svarva ner dom så där blir en kant, men dom är bara 2mm nu så det känns lite tveksamt. Behöver ifs nog inte så mycket kant eftersom cylindern blir en hemma gjord i "riktig" aluminium, inte det gjutna orginal skrotet..

2. Spänna dit cylindern och borra på plats, då kan jag lämna en kant nere i blocket som foderna står på. Nackdelen är givetvis att cylindern inte går att ta av sen när fodren är krymta på plats, och att om cylindern utvidgar sig mer på längden än vad fodren gör så kommer det att läcka vid toppen.

Någon som har nått tips?

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
ingen ide´ att lägga att lägga ner tid på dom, skaffa "riktiga" du kommer ganska säkert bara att få problem.
Peter

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
2 mm fodertjocklek låter lite tunt, försöka hitta foder med 2.5 mm gods.

Din motors slaglängd och diameter på kolvarna samt hur långa är dina originalfoder?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Stromma skrev:
ingen ide´ att lägga att lägga ner tid på dom, skaffa "riktiga" du kommer ganska säkert bara att få problem.
Peter

Ska kolla upp om det.

andersbrink skrev:
2 mm fodertjocklek låter lite tunt, försöka hitta foder med 2.5 mm gods.

Din motors slaglängd och diameter på kolvarna samt hur långa är dina originalfoder?

2mm kör jag redan med i Wiseco kiten (alltså är dom det när dom är borrade och färdiga). Slag är 68mm borr 102.3mm. Foderna är ca: 130mm långa.

Cylinderväggen blir 9-10mm tjock, ingen vatten eller oljekylning, bara flänsar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Enklast är nog att höra med de som pysslar med en-stånkor i 650-klassen t.ex. KLR650 eller Harley-folket där allas vår "pwillen" här på sporthoj är interfacet för HD-meckarna.

<edit>Aha, såg att du redan hade hittat till Harley-Drags sajten, men då så... är stora foder redan fixade väl?</edit>

Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tänkte inte på det men du har nog rätt, HD killarna borde veta var man köper 4 tums foder. Ska fråga dom.Dom jag hittade är till bilar

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
jag kan nog fixa foder om du vill, rejäla grejer :tummenupp tror dom låg runt 100 dia, länden vet jag inte men dom är garanterat längre än 130 men det är väl bara att sticka av dom

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Kan du kolla upp måtten? 106,36mm yttermått är det minsta jag kan ha.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag tog foder från en "Pegaute" 504 Diesel och stoppade i min gamla Honda, Det passade exakt, :tummenupp efter att jag kortat, borrat upp och svarvat ner ytterdiametern. :D
Men det rörde sig om ca 90-92 mm. Kommer inte riktigt ihåg.

Men om jag inte mins fel så har Volvo TD70, vanlig i lastmaskiner och traktorer, en borrning kring 100 mm.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...